#040 maakt ‘t waar: vertier vóór verkeer


Door Pieter Hendrikse
Leestijd ± 3 minuten
  • 16 augustus 2017

Pieter Hendrikse beziet “Vanaf De Hovenring” de gebeurtenissen in en soms ook buiten Eindhoven. Hij doet dat zowel vanuit zijn eigen expertise (onderwijs, sociaal/cultureel domein) als in een vrije rol.

"Op naar het volgende volle weekend in onze stad. Het smaakt naar méér!"

’n Weekend vol internationals in Eindhoven: geen regionaal nieuwsmedium dat verzuimde om daar veel aandacht aan te besteden. Komkommertijd helpt.

Bruce Springsteen, Maradona, Bryan Adams en Ranomi Kromowidjojo vertoonden afgelopen dagen hun kunsten of waren enkel door hun aanwezigheid al voorpaginanieuws. Prijzen van hotelkamers stegen tot voor #040 duizelingwekkende hoogte. Restaurants draaiden bovengemiddeld.

En dan hadden we ook nog Park Hilaria, PSV won meteen de eerste thuiswedstrijd dit seizoen en in de omgeving dampte en stoomde Lakedance. Internationale paardenwedstrijden in Oirschot en Valkenswaard completeerden het leasurefestival.

Verkeersinfarcten werden gevreesd. Wegwerkzaamheden werden eerder dan gepland afgerond. Hulpdiensten stonden paraat.

Tienduizenden gasten genoten van stad en ommeland zoals je hoopt dat business as usual is!

Maandag werd er geconcludeerd dat de stad deze samenklontering van zoveel verschillende typen gasten geruisloos heeft verwerkt. Te druk? Niemand die daarover zeurde. Te weinig vertier? Eerder het tegendeel. Te weinig accomodaties? Goed gevuld bleek de juiste waarneming.
Prima ambiance en nauwelijks fricties of wanklanken. Voorbeeldstad is booming!

Slechts één onderwerp schoot links en rechts in het verkeerde keelgat. Het bleek niet eenvoudig om een majestueuze plek te vinden om de ongekroonde koning van de mobiliteit kwijt te raken.
Te weinig parkeerruimte voor de vele kortparkeerders van buiten de stad.
Beschouwen we dit als een ernstig falen van de verkeersregelaars ter stede? Of beoordelen we het als een compliment? Het lukt kennelijk toch om Eindhoven autoluwer te maken.

Ik hou ’t op ’t laatste.

Langzamerhand dringt het besef overal door dat aantrekkelijkheid van steden maar zeer ten dele bepaald wordt door de mogelijkheden om tot diep in het hart van de stad je auto te kunnen parkeren.
Immers, het gigantische ruimtebeslag dat auto’s leggen op de beperkt beschikbare ruimte, is voor iedereen zichtbaar. Het is overduidelijk dat daarvoor ìn de stad geen structurele oplossing voorhanden kán zijn. En niemand zit te wachten op inperking van het intens genoten leefmilieu. Dat werd dit weekend weer ‘ns overduidelijk zichtbaar.

Het leverde geen écht gekrakeel op bij al die verschillende doelgroepen die bediend moesten worden. Iedereen komt tòch naar de stad zodra blijkt dat de programma’s er aantrekkelijk genoeg zijn om huis en haard te verlaten.

Het huwelijk tussen ondernemers en auto’s schijnt ook af te lopen, zo verklaarde een MKB-voorman onlangs nog. En meer auto’s in de stad leidt niet tot substantieel meer bestedingen door consumenten is eerder reeds vastgesteld.

Op naar het volgende volle weekend in onze stad. Het smaakt naar méér!

En, by the way, dat de Amerikaanse hipster travelblogger Adam Eindhoven recent toch typeerde als ‘…one of the largest cities in the south of Holland…’, nemen we dan maar voor lief. Eindhoven blijkt ‘n stad waar versterking van het leefmilieu in rap tempo hoger op de agenda blijkt te kunnen komen. Dan nemen we de toeristich welluidende verwijzing naar de Randstad maar voor lief. Ginds deinen ze toch al stevig mee op de successen in Kempen en Peelland!


Pieter Hendrikse

Pieter Hendrikse is columnist voor E52. Hij schrijft onder meer over onderwijs en het sociaal-/culturele domein. Klik op de link hieronder voor al zijn columns en een interview met deze columnist.

> Bekijk alle artikelen van Pieter

Geen reacties

Meld je aan of log in om te reageren