100.000e BuitenBeter melding in Eindhoven


Door Noor Boonen
Leestijd ± 2 minuten
  • 6 april 2017

De gemeente heeft afgelopen week de 100.000e BuitenBeter-melding ontvangen. Donderdag werd het kapot stukje hekwerk – want daar ging de jubileummelding over – onder toezicht van Wethouder Torunoglu en de melder gerepareerd.

“Jij hebt bijgedragen aan bewustwording van de openbare ruimte in de stad. Met de app kan de gemeente sneller meldingen oppakken en het is goed dat je daar gebruik van hebt gemaakt. Daarbij blijkt ook dat dit je veertigste melding was”, zei Torunoglu in gesprek met de melder Vincent Stauttener. Hij ontving hiervoor een bos bloemen, waarna het echte reparatiewerk kon beginnen. “Ik heb blijkbaar door de jaren heen meer meldingen gedaan dan ik zelf dacht, maar het werkt gewoon veel sneller dan dat ik het via de website of telefonisch moet doen. Ik denk dat ik anders langer had gewacht met een melding maken”, zegt Stauttener.

"Inmiddels wordt 60 tot 65 procent van de meldingen over de openbare ruimte via de app doorgegeven"
Jeroen van Nierop —

De BuitenBeter app is in 2010 ontwikkeld door de gemeente Eindhoven in samenwerking met het bedrijf Yucat. “Deze Eindhovense primeur groeide al snel uit tot een landelijke app. In de afgelopen jaren werd er steeds meer gebruik gemaakt van de app en inmiddels worden in Eindhoven 60 tot 65 procent van de meldingen over de openbare ruimte via de app doorgegeven”, vertelt Jeroen van Nierop, Adviseur Stadsbeheer & Data.

Via de BuitenBeter app kunnen inwoners meldingen doen over bijvoorbeeld zwerfvuil of kapot straatmeubilair in de openbare ruimte. “In vijf eenvoudige stappen kan de melding in de app worden aangemaakt. Je maakt ter plekke een foto en stuurt die samen met de locatie en toelichting naar de gemeente. Op deze manier hebben we het laagdrempelig gemaakt en merkten we dat we een nieuwe doelgroep, die gewend is de smartphone voor alles te gebruiken, hebben aangetrokken.” De gemeente streeft ernaar om de melding binnen vijf dagen af te handelen. Sinds de zomer ontvangt de melder een foto van voor en na de werkzaamheden en een korte toelichting per mail. “We merkten tijdens een pilot dat een terugkoppeling erg gewaardeerd werd door de burgers. Voorheen werd er alleen aangegeven dat de melding was afgerond, maar nu kan de melder zelf zien wat ermee is gedaan”.

Uit de verzamelde data van de app blijkt dat in 2016, met een aantal van bijna 11.000, de meeste meldingen over illegale bijzet / grof afval gingen. Ook straatverlichting, kapotte tegels, bomen, zwerfvuil, parkeeroverlast en verkeersborden waren veelvoorkomende onderwerpen van meldingen. “We gebruiken de data intern om als gemeente bepaalde situaties te kunnen verbeteren. Daarnaast plaatsen we de data online op het data portaal van de gemeente Eindhoven.”

Er zijn nog geen reactie op dit artikel↓

Noor Boonen

Op zoek naar het verhaal achter de data.

> Bekijk alle artikelen van Noor