© IO
Author profile picture

Met de keuze voor een definitief traject komt de snelfietsroute Eindhoven – Den Bosch een stapje dichterbij. Wethouder Jannie Visscher (mobiliteit) heeft daarvoor gisteren een intentieverklaring ondertekend. Omdat er nog geen geld voor is gereserveerd, zal het nog wel jaren duren voordat het pad ook echt is aangelegd.

De route is van de drie onderzochte de meest directe route en 1,5 kilometer korter dan de twee andere. Het fietspad komt direct langs de A2. Ook komt deze route langs veel stedelijk gebied met veel herkomsten en bestemmingen (zo voorziet de route bijvoorbeeld in een snelle en directe verbinding tussen de Achtse Barrier en Sportcomplex Eindhoven-Noord en het centrum). De route is volgens de wethouder relatief eenvoudig te realiseren, omdat geen gronden verworven te hoeven worden en veel fietsinfrastructuur al aanwezig is.

De belangrijkste uitdagingen zijn de realisatie van de ontbrekende schakel langs de Fransebaan en, afhankelijk van de ligging van het tracé langs de Boschdijk, een eventuele oversteek over de Boschdijk. Daarnaast moet de route herkenbaar worden gemaakt, op onderdelen worden opgewaardeerd en verkeerslichten bij de Europalaan wellicht worden vervangen door een rotonde.

Van een van de twee andere opties wordt ook een deel aangelegd. Het gaat om de Pendelweg, een ontbrekende schakel in het totale fietsnetwerk tussen Best en Eindhoven. De Pendelweg verbindt de vrijliggende fietsinfrastructuur van de bedrijventerreinen Breeven in Best en GDC in Eindhoven met elkaar via een onderdoorgang langs het spoor onder de randweg A2. De realisatie van deze ontbrekende schakel is een bestuurlijke wens van Best en Eindhoven. “Met de realisatie van de snelfietsroute en de invulling van de ontbrekende schakel Pendelweg wordt het maximale bereikt om (toekomstige) fietsers vanuit Boxtel/Best naar grote bestemmingen als Sportpark Eindhoven-Noord en de binnenstad van Eindhoven te faciliteren.”