Vestdijk ‘vrij’? Héle stad terug a.u.b.!


Door Pieter Hendrikse
Leestijd ± 3 minuten
  • 5 juli 2017

Pieter Hendrikse beziet “Vanaf De Hovenring” de gebeurtenissen in en soms ook buiten Eindhoven. Hij doet dat zowel vanuit zijn eigen expertise (onderwijs, sociaal/cultureel domein) als in een vrije rol.

We willen kunnen fietsen, flaneren, kuieren, hangen, buurten en loungen op de Vestdijk, Emmasingel en Keizersgracht.

Jammerende automobilisten, wanhopige verkeersregelaars, opruiende stukken in het Eindhovens Dagblad: het is allemaal uitgebleven. Wat velen dachten en sommigen vurig hoopten is niet gebeurd. De gewijzigde verkeerscirculatie op en aan de Eindhovense Vestdijk leidt nauwelijks tot gekrakeel en gemor.
Eindelijk wordt er weer ’n stap gezet in de demobilisering van de binnenstad.

Waar je in, pak ‘m beet, 1400 na Chr. gemakkelijk ’n wandeling over de Vestdijk maakte richting Woensel en terugkeerde langs de Keizersgracht naar Stratum, zie je nu dagelijks een onstuitbaar en onberekenbaar artefact met automobielen ontstaan.

Nog aan het begin van de 19e eeuw woonden we hier met zo’n 2400 mensenkinderen. Vandaag de dag staan er meer dan 220.000 Eindhovenaren ingeschreven in de bevolkingsregisters. Maar de verkeersroute is nauwelijks gewijzigd. Je zou denken dat het getuigt van historisch besef en respect voor traditie, maar niks minder is waar. Er is meer dan genoeg gesloopt en vernield aan het middeleeuwse stadsbeeld. Behalve, jawel, de originele verkeersslagaders. Die staan. Naar ’t lijkt gelukkig nog slechts even.

Opiniemakers halen weliswaar de plannen uit de ’60-er jaren van de vorige eeuw weer van stal: maak ’n “nieuwe” binnenring rond het centrum, ook wel tangenten genoemd. Anderen schreeuwen moord en brand vanwege de dreigende ineenstorting van het economisch tij in de stad zodra daar minder automobielen verkeren. Maar de trend is onstuitbaar: in steden als Kopenhagen en Gent is er met voortvarendheid en succes gewerkt aan vormen van verkeerscirculatie waarbij voetganger en fietser werkelijk het primaat hebben.

De herinrichting van de Vestdijk en omgeving kan niet anders zijn dan de start van een veel groter plan van uitvoering.

De autoracerij op de Emmasingel, het oversteken-met-gevaar-voor-eigen-leven op de Keizersgracht en de voetgangersonvriendelijke zebra’s aan het 18 Septemberplein: stuk voor stuk voorbeelden van autoluw makende politiek van de slappe dan wel helemaal ontbrekende hand.

En dat maakt de binnenstad van Eindhoven onaantrekkelijk om er te komen, te klein om er te verblijven en te vies om er te ademen. Het motorisme viert nog steeds ongenadig hoogtij.

De autofiles op de Aalsterweg ten spijt bewijst het welslagen van de HOV-lijnen de eenvoud om de binnenstad autovrijer te maken. Busvervoerder Hermes spreekt van een groot succes sinds de start met een vloot van elektrisch aangedreven bussen.

Eindhoven kent slechts één P&R-terrein, in Meerhoven. En daar is altijd plek om te parkeren. Kennelijk is er weinig reden om je auto aan de rand van de stad achter te laten. In den Bosch is dat slimmer aangepakt: weinig parkeergarages in de binnenstad en vanuit alle windrichtingen een P&R-terrein. Daar is snel OV beschikbaar is om in de binnenstad te geraken.

We willen kunnen fietsen, flaneren, kuieren, hangen, buurten en loungen op de Vestdijk, Emmasingel en Keizersgracht. In alle geval De Bergen, de Willemstraat, de Dommelstraat en het Stationsplein moeten écht bij het stadscentrum gaan behoren.

De stad: die willen we terug!


Pieter Hendrikse

Pieter Hendrikse is columnist voor E52. Hij schrijft onder meer over onderwijs en het sociaal-/culturele domein. Klik op de link hieronder voor al zijn columns en een interview met deze columnist.

> Bekijk alle artikelen van Pieter

Geen reacties

Meld je aan of log in om te reageren