Amber Mobility; gedeelde auto’s zijn de toekomst


Door Linda Bak
Leestijd ± 4 minuten

Op initiatief van E52 en High Tech Campus zijn voor het vierde jaar op rij de tien meestbelovende startups-to-watch uit de regio Brainport Eindhoven bekendgemaakt. Zij kregen op 12 juli een Gerard & Anton Award. De winnende bedrijven worden een voor een uitgelicht in een interview. Vandaag deel 1; lees hier de hele serie.

Amber Mobility heeft een duidelijk doel voor ogen. Een gedeelde elektrische auto die voor je klaar staat wanneer je hem nodig hebt. Een makkelijkere en goedkopere manier van autorijden, die ook nog eens duurzamer en milieuvriendelijker is. Kate Brunton, CMO Amber Mobility, legt uit.

Algemeen

Amber Mobility is opgericht in februari 2016.
Er werken op dit moment 21 mensen.
Het afgelopen jaar heeft Amber de eerste klanten binnengehaald, zoals ABN AMRO, die zorgen voor de eerste omzet.
Op zit moment is Amber nog alleen in Nederland actief, maar de startup wil doorgroeien in Europa en Amerika.

Waarom doe je dit?

“De grondleggers van Amber hebben als studenten op TU/e twee duurzame elektrische auto’s gebouwd, de Iza en de Nova. Na het bouwen van deze auto’s als studenten, wilden ze kijken of ze de technologie als bedrijf ook voor het grote publiek beschikbaar konden maken. Met Amber Mobility willen ze gedeelde elektrische auto’s maken, dat is beter voor het milieu en de portemonnee. Dat bleek een goede zet want er is op dit moment nog geen uitvoerbaar alternatief voor het bezitten van een auto. Consumenten willen iets dat betaalbaar en altijd beschikbaar is, maar vooral ook de vrijheid geeft om te gaan en te staan waar je wil. Milieuvriendelijkheid komt voor hen op de tweede plaats. Dan kom je al snel bij het aanschaffen van een auto uit.”

“Maar het in bezit hebben van een auto is helemaal niet zo positief. Je betaalt veel te veel voor de auto. De gemiddelde Nederlander betaalt 520 euro per maand om een auto te bezitten. Daar zijn de kosten van het aanschaffen van een auto nog niet bij opgeteld. Dat is echt veel te veel denken wij. Om dit te veranderen moeten de auto’s zelf ook veranderen. De auto’s van tegenwoordig zijn gebouwd om af en toe te gebruiken en 90 procent van de tijd stil te staan op een parkeerplaats of voor de deur. Ze zijn niet gemaakt om heel intensief te gebruiken en zijn daarom niet geschikt om te delen. Het mooie aan Amber is dat we een product en dienst hebben ontwikkeld die niet alleen goedkoper en makkelijker is dan het hebben van een auto, maar het is ook duurzamer en milieuvriendelijker.”

Was er een moment waarop je dacht ‘Ik stop ermee’?

 “Dat moment hebben we eigenlijk nog niet gehad. We zijn allemaal heel erg positief ingesteld. Soms denken mensen zelfs dat we te positief zijn. Het opzetten van Amber is echt een uitdaging; we maken een elektrische auto om te delen en we bouwen een platform dat ervoor zorgt dat de auto’s (zelfrijdend) op alle plekken zijn waar de gebruiker ze nodig heeft. Het gaat om hardware, dat is moeilijker te realiseren dan bijvoorbeeld het bouwen van een softwareplatform. De consument van tegenwoordig wil graag de vrijheid hebben die het bezitten van een auto met zich mee brengt, maar aan de andere kant zien zij de nadelen van het hebben van een auto wel in. Wij kunnen mensen die gewenste vrijheid geven, maar zonder de kosten en het gedoe van het hebben van een auto. Wij hebben gemerkt dat mensen er dan wel positief tegenover staan en bereid zijn het een kans te geven. Dus het is een uitdaging, maar ik denk dat alle mensen in het team die uitdaging ook aan willen gaan en dit ook leuk vinden om te doen. We zijn erin gestapt omdat het een uitdaging is en omdat wij denken dat dit gaat lukken.”

"Wij geven mensen de vrijheid van het hebben van een auto, maar dan zonder de kosten en het gedoe"
Kate Brunton —

Op welk momenten waren jullie helemaal lyrisch?

“We hebben tot nu toe een paar momenten gehad waarop we heel blij waren. Het eerste moment was na de XL dag van het HighTechXL accelerator programma. We onthulden op die dag de Amber One en lieten onze plannen zien aan de mogelijke investeerders. Dat was echt een groots moment, na afloop van het evenement was iedereen in het rond aan het springen van blijdschap. Het andere lyrische moment is nog maar kort geleden. April en mei waren hele drukke, gekke maar ook heel nuttige maanden. We gebruikten de Hannover Messe als startplaats om ons verhaal te vertellen over de gedeelde auto’s. We werden benaderd door heel veel media waaronder TechCrunch, een van ’s werelds grootste tech-nieuwssites. Investeerders kwamen ineens uit zichzelf naar ons toe, dus dat was echt heel gaaf. Twee weken later hebben we ons programma gelanceerd bij ABN AMRO. Dat was een heel belangrijk moment voor ons bedrijf.”

Wat kunnen we het komende jaar van jullie verwachten?

“We hebben beloofd dat er half 2018 zelfrijdende auto’s op de weg zijn en dat is nog steeds ons doel. We beginnen in Eindhoven en Helmond, om vervolgens verder uit te waaien. Maar ik denk dat je ook een uitbreiding naar Amerika, California, kunt verwachten. Dat is een grote stap, maar voor ons wel een hele logische. De West-Europese investeerders, in het bijzonder de Duitse en Nederlandse investeerders, zijn heel bang om risicovolle investeringen te doen. Ik wil niet te veel generaliseren, maar zij investeren over het algemeen liever in software, en andere dingen die minder risicovol zijn. Hardware, zoals Amber, is erg risicovol. Het gaat om een fysiek product dat wel of niet werkt. Dus we zijn nu voornamelijk aan het kijken naar investeerders in de VS.  En het is natuurlijk logisch dat we ons product ook naar Amerika exporteren als we investeringen krijgen vanuit daar.”

Een impressie van de uitreiking van de Gerard & Anton Awards in de Oude Rechtbank
E52

Geen reacties

Meld je aan of log in om te reageren