Annelies Hermsen: Parel #5 van DDW


Door Corine Spaans
Leestijd ± 4 minuten

E52 neemt je tijdens Dutch Design Week mee langs de pareltjes van het festival. Tien bijzondere ontwerpers, die in onze ogen de hidden gems van dit jaar zijn. In aanloop naar DDW zetten we elke dag een pareltje in de spotlight. Vandaag: Annelies Hermsen en de opening van haar nieuwe atelier

Wat Opening nieuw atelier

Door Annelies Hermsen

Waar Terrein Piet Hein Eek

 

De verhuisdozen staan er al op de negende etage van de Lichttoren. “Ik deel deze etage met drie andere eenmanszaken. Daar ga ik afscheid van nemen, met dubbele gevoelens want dit is echt een heel gaaf broeinest. Maar de kans om bij Piet Hein Eek een nieuwe studioruimte voor mezelf te bemachtigen is natuurlijk een hele fijne nieuwe stap.” De verhuizing zette food designer Annelies Hermsen aan het denken wat ze zou gaan doen tijdens de DDW. “Toen Piet Hein zei dat hij de ruimte voor de DDW wilde opleveren, zodat iedereen kan profiteren van dat ik er al zit, dacht ik: Dat ga ik doen, mijn deuren openen om een kijkje in mijn keuken te geven. Of beter mijn atelier want zo noem ik het.”

Bij Piet Hein Eek heeft Annelies een ruimte op de begane grond. Ze liet daar een 3,60 meter lange werkbank maken met een snijplanken werkblad, zonder apparatuur. Dat is bewust want dan kan ze er drie ovens op kwijt als het moet. Of helemaal niets, allemaal afhankelijk van het project waar ze mee bezig is, vertelt Annelies. Er is een eigen voordeur en mensen kunnen naar binnen kijken om te zien wat er gebeurt.

"Creatief ben je op je best als je je omringt door creatieve personen"
Annelies Hermsen —
Food designer

“Die opening is al een heel feestelijk gebeuren maar ik wil er niet alleen staan. Ik wil de aandacht verspreiden en je creatief ben je op je best als je je omringt door creatieve personen. Toevalligerwijs zag ik een berichtje voorbij komen van een vriendin, Susette Brabander, zij zocht een expositieruimte. Al kletsende kwam ik er achter dat ze op zoek was naar een expositieruimte voor haar nieuwe boek ‘Culinaire cosmetica’. We besloten dat zij bij mij in mijn nieuwe atelier komt exposeren. Enerzijds een mooie overlap vanwege dat culinaire maar het is ook gewoon gezelliger samen.”

Ook glaswerk van productontwerper Maarten Baptist staat de negen DDW-dagen in het atelier van Annelies. Hij ontwerpt de hardware rondom eten, zoals tafels, bestek en serviesgoed, vertelt de food designer. “We zijn vrienden en kunnen geen gesprek voeren zonder dat we het hebben over wat we aan het maken zijn.” Eerder ontwierpen ze samen experimenteel glaswerk geïnspireerd op de keuken van het Maastrichtse tweesterren restaurant Beluga.

Annelies viert tegelijkertijd haar twaalfjarige jubileum. Die twaalf jaar brengt ze in beeld met haar “tofste projecten”, zonder af te doen aan de andere projecten, voegt ze er aan toe. “Het wordt een soort van mini-overzicht van beelden en verhalen op twaalf A3’s, want alles wat ik heb bedacht en gemaakt is inmiddels opgegeten.”

“Natuurlijk valt er wel iets laten proeven, ik ben niet voor niets food designer.” Ze bedacht hiervoor een eigen variant op de laatste foodtrend uit New York: “Thee- en koffiezaakjes serveren daar tegenwoordig ook drinkbouillon. Tijdens de DDW serveer ik bouillon getrokken van bokkenbotten. Ben benieuwd wat de mensen ervan vinden.”

Als food designer geeft ze culinair advies, zegt ze. Dat advies geeft ze aan klanten en bedrijven uit de voedingsmiddelenindustrie, horeca en cateraars. Bedrijven huren haar in vanwege haar creativiteit en culinaire achtergrond. Ze groeide ze op met ouders die een Michelin sterrenrestaurant runden. “Eten en drinken zit in mijn dna.”

Ze volgde haar opleiding aan de Design Academy en studeerde in 2005 af. Ook behaalde ze certificaten in de voedingsmiddelentechnologie en de opleiding ‘voeding en gezondheid’ aan de HAS Kennistransfer. “De Design Academy leerde me conceptueel denken. Vijf jaar geleden behaalde ik die certificaten omdat veel opdrachtgevers graag wilden weten wat de gezondheidseffecten waren van die recepten die ik ontwikkelde. Ze vroegen me te berekenen hoeveel calorieën erin zitten of wat gebeurt er als je het verhit.”

Haar technische kennis kwam van pas bij een project dat ze voor het Radboud Ziekenhuis deed. Daar mocht ze gerechten ontwikkelen voor oncologie patiënten. “Het is een flauw grapje dat we wel eens maken over Food Design: ‘Spelen met eten’, maar zeker bij zo’n kwetsbare doelgroep als oncologie patiënten heeft het effect.” Dat project groeide uit tot een ziekenhuisbreed concept waar de maaltijden niet drie keer per dag worden geserveerd maar zeven keer en in kleine hapjes waar de patiënt uit kan kiezen. Dit project is als een van de twaalf projecten te zien tijdens de DDW.

“Het wordt een pittig weekje, ik ben er elke dag van 10 tot 19 uur. Behalve de woensdag dan sluit ik om 16 uur en op de laatste zondag sluit het atelier ook op die tijd. Ik weet nog van voorgaande edities dat je die laatste zondag gewoon blij bent dat het afgelopen is en dat je al borrelend kunt nagenieten met vrienden”, zegt ze lachend.

De tien pareltjes van DDW zijn tot stand gekomen in samenwerking met Dutch Design Daily en curator Katja Lucas van DDW. Wil je de parels zelf bewonderen? Elke dag organiseert Urban Exploring Tours samen met KOGA fietsen een bijzondere fietstocht langs de geselecteerde ontwerpers. Meer info vind je hier.