Author profile picture

Eindhoven en München staan op de radar van Australische sportbedrijven

Als je, als Australische ondernemer, de Europese markt jarenlang via Londen hebt bewerkt, komt er met de Brexit een stevig probleem op je af. Een alternatief is om die reden meer dan welkom. Niet zo gek dus dat een Australische handelsdelegatie van sport- en technologiegerelateerde ondernemers afgelopen dagen Eindhoven bezocht – en komende dagen ook München nog op het programma heeft staan. Het bezoek maakt deel uit van een reis die is gericht op het vinden van nieuwe Europese ingangen voor sportgerelateerde zaken uit Australië. Naast Eindhoven en München bezocht de groep Amsterdam en gaat ook nog naar Düsseldorf en Berlijn. Sports And Technology organiseerde hun bezoek aan Eindhoven.

“Als Australisch bedrijf in sporttechnologie word je mondiaal geboren, maar sterf je lokaal”, zegt Martin Schlegel, directeur van het Australian Sports Technology Network (ASTN) en leider van de delegatie. Concentratie op de Australische markt zal volgens hem een Australisch sportbedrijf nergens toe brengen. ASTN werkt samen met universiteiten en sportfederaties om inzicht te krijgen in de problemen die ze hebben en ze te verbinden met starters die deze problemen kunnen oplossen door nieuwe producten te bedenken. Ook voeren ze een acceleratieprogramma uit om starters te helpen commerciële bedrijfsmodellen te vinden. En als ze hun producten en diensten al in Australië hebben gevalideerd, verbinden ze ze daadwerkelijk met wereldwijde markten. “De ingang voor Europa is voor ons altijd Londen geweest, maar met de Brexit zal dat niet meer het geval zijn.”

“De ingang voor Europa is voor ons altijd Londen geweest, maar met de Brexit zal dat niet meer het geval zijn.”

De omvang van de markt is een van de overeenkomsten tussen Australië en Nederland. Beide landen hebben veel verschillende sporten. “We houden allebei van hockey en onze Olympische Sporten. Nederland is een groot voetballand en in Australië zijn we zeer divers in sport. Cricket, rugby, honkbal en Amerikaans voetbal zijn ook groot in Australië.” Een andere reden voor Schlegel om Nederland te bezoeken is de ‘zeer open bedrijfscultuur’: “Ook voor Engelssprekende bedrijven is het gemakkelijk om vanuit Nederland hun Europese reis te beginnen. En dat is waarschijnlijk ook het verschil met Duitsland, de taal. Duitsland is op zichzelf een zeer grote markt, maar het kent zijn barrières, zoals taal”.

In Amsterdam bezocht de Australische groep de Sports and Analytics Conference. Van daaruit ging het naar Eindhoven, waar de Australiërs in het SX-gebouw verschillende Nederlandse ondernemers ontmoetten die uitleg gaven over de manier van werken in Brainport: bedrijfsleven, kennisinstellingen, overheid en sport werken nauw samen. Om dat ook in de praktijk te laten zien, leidden de Eindhovense gastheren de groep vervolgens naar FieldLab De Tongelreep, Holst Centre op de High Tech Campus en het FieldLab ‘Sport en Beweeg’.

Een van de deelnemers aan de tour is Louise Lorkin, CEO van Albion. Zij hebben vrouwelijke beschermende onderkleding en kleding ontwikkeld in impactsporten zoals cricket en rugby. Wat vond ze van hun bezoek aan Eindhoven? “Het is fantastisch: de innovatie, de mogelijkheden en de manier waarop bedrijven hier werken. Wat we vandaag hebben gezien is de openheid in de samenwerking. Het delen van kennis tussen business, sport en wetenschap. Ik denk dat het een culturele zaak is, jullie zijn hier duidelijk niet bang om kennis te delen”.

In februari bezocht ze al ISPO München, een toonaangevende vakbeurs voor professionals in de sport. “Een goede manier om te leren hoe ons product kan werken in andere sporten zoals voetbal en motorcross. We hebben al zoveel getest en daardoor enorme ervaring opgebouwd. Er is veel letsel in contactsporten en niemand heeft eigenlijk goed gekeken naar de impact op het lichaam van vrouwen”. Lorkin hoopt meer te weten te komen over distributiemogelijkheden en aansluiting te vinden bij de markt en zich uiteindelijk ook als bedrijf in Europa te kunnen vestigen.

Na het bezoek aan Eindhoven reist de delegatie naar Düsseldorf waar ze de DFL Sports Innovation Summit bezoeken. Met een korte tussenstop in Berlijn is het vervolgens weer tijd voor München. “We willen de organisator van ISPO bezoeken om echt goed te begrijpen wat ze doen, welke trends ze zien op de sportmarkt.”

De groep blijft drie dagen in München – genoeg om een goede eerste indruk te krijgen van de post-Brexit mogelijkheden voor de Australische sportbusiness in Europa.

Foto: interieur van het SX-gebouw in Eindhoven