Author profile picture

De online check-in is voor vliegtuigpassagiers al de gewoonste zaak van de wereld. We zijn inmiddels gewend aan de tijdwinst die ermee gemoeid is. Dus was het tijd voor een nieuwe stap, zo dacht NXP’s Erik Harkes. En nu niet alleen aan de voorkant (bij het inchecken) van de vlucht, maar ook aan de achterkant, bij het ophalen van de bagage. Hij bedacht een manier om die bagage niet alleen sneller in te checken en weer bij de eigenaar te krijgen, maar loste en passant ook een ander probleem op: nooit meer koffers kwijt.

Erik Harkes is een pionier met innovatieve producten en diensten rond de vliegreis. Hij is een van de grondleggers van de display enabled smart card en uitvinder van de display enabled bag tag.

Voor reizigers met alleen handbagage was de online check-in al een enorme sprong voorwaarts. Maar met echte koffers was het een heel ander verhaal.

Harkes op het NXP-blog:

“Despite the increased digitisation of airlines services, I still find myself forced to wait, boarding card in hand, for a frustrating half an hour in the ‘baggage drop’ queue. Standing in that queue I have thought to myself, “There must be a way to make travel smarter. What if a bag drop was actually a place where you could just drop your bag and be on your way?”

This is when I came up with the idea of the BAGTAG, a device that reduces the baggage drop process to just 8 seconds. Yes, you read that right, 8 seconds.”

 

De Bagtag is volgens Harkes ‘s werelds eerste veilige elektronische label en kan op termijn de traditionele papieren tag vervangen. Het device met een e-paper schermpje kan permanent op de koffer blijven zitten en wordt voor elke reis opnieuw bijgewerkt, afhankelijk van onder meer de bestemming. De reiziger zelf “vult het in” met behulp zijn smartphone met bluetooth of NFC chip. De toepassing is geschikt voor elke luchtvaartmaatschappij en de batterij heeft een levensduur van tenminste 5 jaar.

Volgens de statistieken raken elk jaar zo’n 24 miljoen stuks bagage verloren. Met de BagTag is dat verleden tijd, denkt Harkes. Passagiers krijgen indien gewenst ook push-notificaties op hun smartphone, om de exacte locatie van de bagage aan te geven, bijvoorbeeld wanneer deze uit het vliegtuig komt.

“Sinds het eerste idee, ontstaan als gevolg van een simpele reisfrustratie, was het een lange weg naar de geboorte van BagTag. Maar ik ben blij dat we nu kunnen aankondigen dat we in het derde kwartaal eindelijk zullen starten met de productie. Kijk dus uit naar de BagTag op een luchthaven bij u in de buurt.”