BrouwerBavaria: opperhoeder nationale festijnen


Door Pieter Hendrikse
Leestijd ± 3 minuten
  • 31 januari 2018

Pieter Hendrikse beziet “Vanaf De Hovenring” de gebeurtenissen in en soms ook buiten Eindhoven. Hij doet dat zowel vanuit zijn eigen expertise (onderwijs, sociaal/cultureel domein) als in een vrije rol.

"...Ideeën om de nationale feestdagenkalender bij de tijd te brengen zijn meer dan welkom..."

Gelukkig is bier een product dat zich onder meer onderscheidt door helderheid. Transparantie tot in het glas is een krachtige eigenschap.
De succesvolle brouwers uit Lieshout moeten zich dat terdege hebben gerealiseerd toen ze hun jongste reclamecampagne bedachten.

We werpen ons op als hoeder van regionaal erfgoed en gooien er ’n dot nationaal belang tegenaan. Voordat je het weet heb je een petitie op poten die je zoeft in de richting van het parlement. ’n Debatje hier en ’n nieuwsitempje daar en oeps: met grote stappen commercieel weer thuis.
Doorzichtiger kan bijna niet en lachwekkender eigenlijk ook niet.

Twee nieuwe nationale feestdagen lonken volgens Bavaria: maandag en dinsdag in de carnavalsweek dienen toegevoegd aan de nationale kalender.

Eindhovenaar en kennelijk stereotype Brabander Björn van der Doelen is opgepompt tot een ware Brabantse Che Guevara. Als ’n echte rebel bestormt hij in de Bavariacommercial de media. Met fiere blik vooruit roept hij op tot een soort collectieve opstand der Zuidnederlandse carnavalshorden. We eisen meer vrije, overigens door alle zeventien miljoen medelanders te betalen, nationale festijndagen.
De adhesiebetuigingen zijn immens: inmiddels prijken er bijna 180.000 handtekeningen onder de petitie die richting wetgever moet worden geblazen.

De petitie is als instrument om het volk te laten spreken wint op deze manier trouwens wel weer aan populariteit. Binnen 3 dagen waren er 40.000 handtekeningen onder het vlugschrift. Hoe makkelijk kan ’t zijn om de meute anno 2018 te mobiliseren.

De bierbrouwer is inmiddels ‘binnen’: reclamecampagne meer dan geslaagd, omzet ongetwijfeld verhoogd, meer dan gemiddelde aandacht in nationale media. Brabantse en Limburgse ressentimenten zijn gevoed.

Bavaria kan zeker rekenen op meer dan goodwill tijdens de komende Carnaval. De feodaal ogende brouwersafhankelijkheid van kroegbazen in het zuiden des lands kan met tromgeroffel versterkt worden.

Maar ’t blijft ’n vreemd idee.

Over de vraag of nationale feestdagen economische schade aanbrengen kun je twisten. Uiteindelijk betalen we de gemiste productiviteit toch weer met z’n allen. Vestzak broekzak dus….

Niemand vraagt zich sinds enkele decennia nog af waarom Tweede Paasdag en Tweede Pinksterdag op de nationale kalender prijken als ‘feest’ voor ons allen. Die dag wás er, en dat is kennelijk reden genoeg om vast te houden.
De vraag naar een meer nationale status van het Suikerfeest of het Loofhuttenfeest wordt vaak met gehoon ontvangen.
A-cultureel en niet-traditioneel binnen onze ‘joods-christelijke’ waardenoriëntatie,zo wordt er al rap gebrald.
Het zal de Nationale Carnavalsdagen ongetwijfeld ook zo vergaan: té ‘rooms’ en dus niet écht traditioneel in ons, indertijd door Calvijn en Luther bestormde vaderland. In cultureel opzicht te weinig verheffend en zeker niet voor gans ’t volk bedoeld….

Het feest der zotten zal er niet onder lijden; de Bavariakraan staat tóch wel open.

Ideeën om de nationale feestdagenkalender bij de tijd te brengen zijn echter meer dan welkom.
Is de Bavariastunt in elk geval dáár goed voor geweest. Prima om dát debat weer ’n keer aan te slingeren!

En voor binnenkort: Alaaf!

Er zijn nog geen reactie op dit artikel↓

Pieter Hendrikse

Pieter Hendrikse is columnist voor E52. Hij schrijft onder meer over onderwijs en het sociaal-/culturele domein. Klik op de link hieronder voor al zijn columns en een interview met deze columnist.

> Bekijk alle artikelen van Pieter