Innovatie

Beursgebouw toneel voor Tech & Play Kids Festival


Door Milan Lenters
  • 29 december 2016

Het is dringen geblazen voor de ingang van het beursgebouw, bijna 4200 kinderen en hun ouders bezoeken het eerste Tech and Play festival georganiseerd ter ere van 100 jaar bibliotheek Eindhoven. Eenmaal binnen hebben ze ruim keuze uit bijna vijftig stands waar ze van alles kunnen doen, ontdekken en leren.

Zo kunnen ze robots bouwen, van plastic of van hout. Maar ook échte bewegende robots. Kinderen maken stopmotion filmpjes met lego en ontwerpen websites, maar ook ‘ouderwets’ knutselen behoort tot de mogelijkheden, zo wordt van papier en karton de stad van toekomst alvast in kleine schaal opgebouwd.

 

Aan een grote tafel vol met motortjes, wieltjes, schroefjes en soldeergereedschap zitten bijna twintig vaders te solderen, onder toeziend oog van hun kroost. De vader van Yassin (12) heeft het zichtbaar naar zijn zin: “Dit heb ik vroeger heel veel gedaan, ik haal herinneringen op en leer mijn zoon iets nieuws.” Hij geeft de soldeerbout over aan Yassin en vertelt wat hij moet doen. “We maken een soort auto, die kan rijden door een draaiende propeller”, roept Yassin.

DSC_0155 “Het doel van dit festival is om de creativiteit van kinderen te stimuleren. Ieder kind heeft talent”, vertelt Lidy van Bibliotheek Eindhoven. “100 jaar geleden was de bieb een plek waar je een boek kon halen, daar leerde je dan van. Maar dat is een achterhaald concept, alleen willen we kinderen nog steeds stimuleren zich te blijven ontwikkelen en te leren. We creëren vandaag samen met partners uit ons netwerk een mooie omgeving om dit neer te zetten.” Eén van de partijen is Dynamo jeugdwerk, dat vandaag met Tech Playgrounds op het festival staat. Stephan Bogdanski is jeugdwerker bij Dynamo en is druk in de weer met de kinderen die achter laptops hun best doen Microbit te programmeren. “Je kunt hiermee bijvoorbeeld een boodschap via led-lichtjes afspelen. Hiermee maken ze op een simpele wijze kennis met techniek en programmeren.” Die techniek is volgens hem niet meer weg te denken uit deze maatschappij, het is een blijvende trend. Dynamo zet hier met tien ‘tech werkplaatsen’ flink op in. “Jeugd heeft veel interesse in dit soort activiteiten, dan moet je met je tijd meegaan.”

DSC_0147 Aan de andere kant van de grote zaal staat Jeroen de Vries, hij is mediacoach bij de Bibliotheek en is verantwoordelijk voor CoderDojo Eindhoven. CoderDojo is een wereldwijde non-profit organisatie waar kinderen kunnen leren programmeren. Volgens de Vries is het essentieel dat jonge mensen iets leren van de taal achter apparaten. “Het leert ze logica aan waar ze hun hele leven profijt van hebben.” Ook het onderwijs verandert mee en dat is een goede zaak vindt de Vries: “Scholen stappen steeds meer over op de 21st century skills, het gaat uit van 11 competenties die leerlingen nodig hebben voor de maatschappij van de toekomst. Hier leren we kinderen door computational thinking, niet alleen inzicht te krijgen in oorzaak en gevolg, maar ook om creatief te denken om problemen met digitale middelen op te lossen. Daarom is het goed als ze al op jonge leeftijd in aanraking komen met programmeren.” De kinderen die aanschuiven bij CoderDojo leren geen ‘harde’ programmeertaal als HTML of CSS maar werken met het programma Scratch. “Het is zo opgebouwd dat ze de coderegels niet zelf hoeven in te voeren, het is een soort light-programmeertaal.”

DSC_0154 Bij Jessica Eijgelsheim van Code Qube kunnen kinderen juist wel met HTML en CSS werken. Eijgelsheim studeerde communicatie en multimedia design en liep samen met Sharina Kiesebrink tegen een probleem aan: “Coderen wordt vaak gezien als saai, of het is erg veel werk omdat je veel moet overtypen. Maar als je de code kent en begrijpt kun je er juist hele mooie dingen mee.” Vanuit dat idee ontwikkelden ze Code Qube om leerlingen op de basisschool en voortgezet onderwijs kennis te laten maken met coderen. “Het is een interactief en fysiek hulpmiddel, waar je leert om stap voor stap een website te bouwen. Door de spelletjes die erbij zitten, leren ze op een leuke manier hoe de code werkt.”  

De organisatie kijkt terug op een geslaagd eerste festival. Er wordt al voorzichtig gesproken over een volgende editie. “Het is heel erg jammer dat we mensen hebben moeten teleurstellen aan de deur, we waren erg snel uitverkocht. Maar aan de andere kant laat dit wel zien dat het leeft. We hopen daarom volgend jaar weer zoiets moois neer te kunnen zetten.”

Het Tech & Play Kids festival is mede mogelijk gemaakt door: Coöperatiefonds Rabobank Eindhoven-Veldhoven, ASML, Stichting Promotie Techniektalent, Profinn en SOEC.


Milan Lenters

Kijkt soms met verbazing naar de vele verhalen die hier voor het oprapen liggen

> Bekijk alle artikelen van Milan

Geen reacties

Meld je aan of log in om te reageren