Author profile picture

Fontys is niet alleen een onderwijsinstelling maar ook een organisatie die nadrukkelijk wil bijdragen aan de kwaliteit en concurrentiekracht van de Brainport regio. Veel van de projecten die hieruit voortvloeien blijven echter verborgen voor een breed publiek. Om die reden verzorgt het lectoraat Brainport van Fontys Hogescholen elke 14 dagen een column op e52 die juist ingaat op de projecten waar ook Eindhoven voordeel bij heeft. Vandaag Peter ter Hark over de nieuwe kansen voor winkeliers.

Verwarring en onzekerheid vormen de laatste jaren de vaste componenten voor beleggers én retailers in de winkelgebieden. Er zijn grote klappen gevallen bij de gevestigde filiaalbedrijven en zelfs de grootste ondernemingen zoals V&D, Perry en DA zijn omgevallen. Het eind lijkt nog niet in zicht, zeker in de kleding- en schoenenbranche zal er nog het nodige gaan gebeuren. De rek is eruit en veel filiaal/franchiseketens zijn enkel aan het bezuinigen om het hoofd boven water te houden.

Dat betekent ook het sluiten van vestigingen, met name als ze buiten de grote steden en succesvolle winkelgebieden liggen. Als resultaat daarvan is er met name in de middelgrote kernen zoals Oss, Veghel en Waalwijk de nodige leegstand, soms zelfs oplopend tot 15 á 20% van de panden.

Voor de beleggers in winkelpanden komt daar ook nog eens bij dat de huren met name buiten de Randstad de laatste jaren tot wel 20% gezakt zijn. Het Centraal Planbureau heeft daar een uitgebreide studie naar gedaan en komt met het voorstel om vanuit de overheid meer maatregelen te nemen, zoals beheer van winkelgebieden en aanpassing van juridische regels uit de jaren ’70 die nu contra-productief blijken te zijn.

“70% retouren is niet goed voor de winst”

Dat het niet allemaal kommer en kwel is, blijkt wel uit de meer positieve insteek die naar voren komt in het deze week verschenen boek #watnoueindevanwinkels. Hierin wordt duidelijk dat de rol van fysieke winkels nog lang niet uitgespeeld is zoals door onheilsprofeten werd voorspeld. Winkelen via internet speelt weliswaar een belangrijke rol, maar voor consumenten is de rol minder groot is dan vaak wordt gesteld. Mensen besteden de laatste twee jaar ook al meer in fysieke winkels en het wordt duidelijk dat internetwinkels er minder florissant voorstaan dan wordt aangenomen. Consumenten willen toch vaak voelen en vergelijken alvorens ze tot een aankoop overgaan. Dit resulteert in 70% retouren bij Zalando en dat is niet goed voor de winst die ze al jaren niet maken. Opmerkelijk was ook dat bij Coolblue de internetomzet steeg in een bepaalde stad als daar een fysieke winkel werd geopend. De fysieke winkel draaide echter ook naar behoren.

“Winkelgebieden moeten “spannender” gaan worden”

Heel duidelijk blijkt wel uit diverse studies dat winkelgebieden “spannender” moeten gaan worden. Dus niet meer de eenheidsworst en 17jarig personeel dat geen advies kan geven, maar interessante winkels met een bijzonder assortiment en een betrokken verkoper.

“Ieder nadeel heb z’n voordeel” zei onze profeet Johan Cruijff al en als we dat nu eens toepassen op alles wat er de laatste tijd gebeurt in de winkelmarkt dan kom je al snel tot de conclusie dat er gouden tijden aan gaan breken voor alle zelfstandige ondernemers én de consument. De huren zijn gezakt naar een acceptabel niveau, het aanbod aan panden is groot én consumenten willen maar al te graag winkelen bij leuke winkeltjes met een bijzonder aanbod. Uiteraard heeft de moderne zelfstandige ondernemer een mooie website waarmee hij klanten naar zijn winkel kan trekken en zorgt hij/zij ervoor dat er altijd iets bijzonders in de winkel te doen is.

Zo heeft de crisis en internet toch een hele positieve kant voor de consumenten, want nu zijn we eindelijk af van die 17jarige verkopers die enkel het kaartje op de stelling konden voorlezen en minder wisten dan de klant die advies vroeg…