Dataplatform Gamebus wil generaties in beweging krijgen


Door Jeroen van de Nieuwenhof
  • 25 april 2016

Hoe krijg je mensen zowel fysiek als mentaal in beweging en zorg je er ook nog eens voor dat ze sociaal bezig zijn? Op de TU/e wordt gewerkt aan een app die dit allemaal voor elkaar moet krijgen: GameBus.

Het idee voor GameBus ontstond na een oproep van EIT Digital, een platform van de Europese Unie dat ondernemerschap en innovatie wil stimuleren. De vraag was om met een idee te komen op het snijvlak van gezondheid en technologie. Onderzoeker Pieter Van Gorp bracht vanuit de TU/e het idee in van wat later GameBus is geworden.

GameBus wil door gamification, dus door gebruik te maken van spelelementen, mensen op zowel fysiek, cognitief als sociaal vlak actief krijgen. Dat wordt gedaan door mensen punten te geven voor diverse activiteiten, zoals het lopen van een bepaalde afstand, een spelletje sudoku of het maken van een foto met een ander. Wie bovenaan de ranglijst staat, kan prijzen winnen.

Het idee is: iedereen moet kunnen winnen

In GameBus zelf zitten geen activiteitentrackers of puzzelspelletjes. De app haalt die data uit andere apps als Fitbit, Endomondo of CogGames. Aan de scores en prestaties worden in GameBus punten toegekend en zo ontstaan de ranglijsten. Hoeveel punten iemand krijgt voor een bepaalde prestatie, kan per persoon verschillen. Dat lijkt oneerlijk, maar heeft volgens Pieter Van Gorp een goede reden. “Het idee bij het ontwikkelen van GameBus was: iedereen moet kunnen winnen. We willen mensen belonen, ook al hebben ze lichamelijke beperkingen. Voor een paar honderd meter lopen krijgen ouderen bijvoorbeeld meer punten dan jongeren.”

Van Gorp gebruikt daarom vaak de analogie van het gezin. In GameBus moeten zowel kinderen, jongeren, volwassenen en zelfs opa’s en oma’s het tegen elkaar op kunnen nemen, waarbij er voor iedereen gelijke kansen zijn om punten te scoren. In plaats van dat verschillende generaties allemaal in hun eigen wereldje van apps en sociale activiteiten bewegen, is een van de doelen van GameBus dat die generaties samen komen, zonder dat ze daarvoor andere spelletjes of sporten gebruiken.

De uitdagingen en prijzen worden niet bedacht door GameBus-medewerkers, maar door externe partijen of sponsoren, zoals Van Gorp ze noemt. Zo gebruikt Zuidzorg GameBus om medewerkers aan te zetten tot gezonde en sociale activiteiten. Werknemers worden uitgedaagd om samen een kop soep te eten en dit te bewijzen met een selfie met een collega, een afstand fietsen of lopen en het spelen van een cognitief spelletje. Al die activiteiten, prijzen, enzovoorts, worden op dit moment nog handmatig in GameBus geprogrammeerd op basis van de wensen van sponsoren.

iOS-versie en grote update
De app is nu al beschikbaar voor Android. Begin mei komt de app voor iOS beschikbaar en volgt er een grote update. Die moet het mogelijk maken om in de app zelf wedstrijden te organiseren. Dat geldt voor iedereen, ook voor particulieren. Partijen die hun eigen branding willen toepassen, betalen een vergoeding aan GameBus.

Privacy is voor Pieter Van Gorp een belangrijk punt. Hoewel GameBus dankzij alle aangesloten apps veel data verzamelt, worden die data, buiten wat op scoreborden gedeeld wordt, niet getoond aan derden. “We zijn geen Facebook-achtige startup. Die data is niet van ons en ook sponsoren zien alleen de eigen ranglijsten.”

Tot eind 2016 heeft Pieter Van Gorp nog budget om de app verder te ontwikkelen, maar hij is al bezig met nieuwe fondsenwerving.