DDW: Dutch Bike Expo


Door Milan Lenters
Leestijd ± 4 minuten
  • 27 oktober 2017

Onder de rook van fietscafe Velosoof op het NRE-terrein kun je tijdens DDW de nieuwste ontwikkelingen op fietsgebied vinden. Van massaproductie tot handgemaakt, van elektrisch tot ‘ouderwets’ zelf trappen en van racemonster tot seniorenfiets. Het staat er allemaal tijdens de Dutch Bike Expo, samengesteld door yksi ontwerp.

“We zijn deze expo in 2008 gestart”, vertelt Leonne Cuppen curator van de expo. “Het was echt een expo on the move, vooral voor Nederlandse ambassades in het buitenland. We zijn van Tunis tot Bratislava geweest, echt overal. Als Nederlanders staan we in het buitenland bekend als echte fietsers, dat is een cliché, maar wel zo. We wilden laten zien dat fietsen veel meer is dan een vervoermiddel met twee wielen.”

De technologie ontwikkelt zich in zo’n rap tempo voort dat we eigenlijk iedere zes maanden een nieuwe expo moeten houden. Alles wat we nu zien kan over een paar maanden alweer een opvolger hebben.
Leonne Cuppen —
Yksi ontwerp

Sinds de start is de tentoonstelling constant bijgewerkt met de laatste ontwikkelingen. Want volgens Cuppen gaat het ongelooflijk snel. “Wie had een aantal jaar geleden kunnen voorspellen dat elektrische fietsen op zoveel verschillende manieren zouden worden gebruikt? De technologie ontwikkelt zich in zo’n rap tempo voort dat we eigenlijk iedere zes maanden een nieuwe expo moeten houden. Alles wat we nu zien kan over een paar maanden alweer een opvolger hebben.”

 

 

Cuppen wijst naar een top-notch Gazelle met de naam concept n1. De bouw heeft iets weg van een voertuig uit de sci-fi film Thron. Er zit een stille elektrische motor in die tot 45km/u ondersteuning biedt. De fiets is voorzien van een smartphone houder, waarmee je altijd connected bent. Je kan routes bekijken, waarschuwingen ontvangen bij verkeersdrukte of wegwerkzaamheden. Met een speciale knop in de handgreep kun je telefoontjes beantwoorden, maar – uit veiligheidsoogpunt – alleen als je niet harder dan 5 km/u rijdt. Ik kan mezelf niet voorstellen dat mensen hierop stappen, laat staan mee gezien willen worden. Gelukkig is dit slechts een conceptversie en wordt deze futuristische spacescooter nergens verkocht. Maar volgens Cuppen gaan dit soort fietsen – voorzien van de nieuwste technologische snufjes- er toch echt komen. “Het is nu al mogelijk om met een app, of zelfs met vingerafdrukscanner op de fiets de fiets op slot te zetten. Ook worden de elektrische motoren steeds beter en stiller. Wat ook meehelpt: mensen accepteren elektrisch rijden meer en meer.”

De expo bevat niet alleen fietsen met de nieuwste technologische snufjes maar ook kunstachtige fietsen zoals de Carbon Strand Bike van Tjeerd Veenhoven. Hij verzamelde oude fietsonderdelen en met carbonfiber en epoxy maakte hij hier één geheel van. De fiets die geshowt wordt is een tweede versie, gemaakt met chrome onderdelen die niet meer worden gemaakt vanwege het vervuilende productie proces. Ook deze fiets wordt bij elkaar gehouden door verschillende draden carbon. “Carbon is niet zo’n geweldig moeilijk materiaal, maar door de verschillende manieren van weven levert het een gewicht vs kracht voordeel op. Dit maakt het high-tech. In mijn project is het meer bedoeld als een problem solving materiaal, niet als iets high techs. Het is meer een verkenning. Want stel je voor dat je op deze manier rolstoelen in ontwikkelingslanden kunt produceren? Er zit maar voor 8euro aan carbon in deze fiets.”

Iemand die zijn fiets wel aanbiedt is Jord Alma, hij wilde een fiets ontwikkelen die uit één geheel bestond. Hij begon met aluminium, maar kwam al snel terecht bij hout. “Eén buis aluminium gaat al snel scheuren, de hoeken zijn best scherp. Hout is natuurlijk een ontzettend bewerkbaar materiaal. Fineer had mijn voorkeur, dit kun je opbouwen in lagen en hierdoor alle kanten op buigen.” Alma verzekert dat het een arbeidsintensief proces is, hij is tot wel 100 uur bezig met één exemplaar. Voor extra stijfheid voegt hij carbonfiber tussen de lagen hout. “Ik heb er wel wat berekeningen op los moeten laten ja, vooral veel met 3D software lopen pielen.” Op de vraag waarom de fiets niet compleet van hout gemaakt is moet hij lachen: “Kijk naar de Sandwich bike, daar heb je een super hoekige voorvork, in dat model past het goed. Maar als ik zo’n vork in mijn fiets bouw doet het afbreuk aan de strakke lijnen.” Een strakkere, smalle voorvork is volgens Alma ook niet mogelijk, een voorvork vangt veel klappen op en moet dus tegen heel wat weerstand kunnen. Voor een volgend model wil Alma kijken of hij verlichting in het hout kan integreren. “Dat het er doorheen schijnt, net zoals je dat weleens ziet met wandklokken.”  

De Dutch Bike Expo heeft niet alleen fietsen op het NRE-terrein gestald, ook in het Klokgebouw en op de Torenallee staan verschillende fietsen.

Er zijn nog geen reactie op dit artikel↓

Milan Lenters

Kijkt soms met verbazing naar de vele verhalen die hier voor het oprapen liggen

> Bekijk alle artikelen van Milan