DDW: Graduation Show 2017. “Een zoektocht naar jezelf”


Door Milan Lenters
Leestijd ± 3 minuten
  • 25 oktober 2017

Net als ieder jaar tijdens DDW laat aanstormend design talent zien wat ze in huis hebben tijdens de Graduation Show 2017 van de Design Academy Eindhoven. Het is het resultaat van vier jaar hard werken, voor bachelors en twee jaar voor de masters. Dit jaar is de Graduation show samengesteld door Studio Formafantasma. Een Italiaans ontwerpersduo in Amsterdam. Andrea Trimarchi en Simone Farresin, zoals de twee heren heten, waren zelf ooit ook student in Eindhoven en studeerden in 2009 af. Sindsdien is hun werk internationaal te bewonderen, ze interesseren zich vooral voor experimentele onderzoeken naar het gebruik van materiaal. Ze zien zichzelf als een brug tussen ambacht, industrie, object en gebruiker. Ook zijn ze nog regelmatig te vinden op de Design Academy Eindhoven, waar ze lesgeven aan de studierichting ‘Well Being’ en ‘Contextual Design’. Ze kozen 177 projecten van 158 ‘vers’ afgestudeerde designers. “Een hele klus, maar een grote eer om deze show te mogen samenstellen.”

De jonge generatie desingers gaan niet bij de pakken neerzitten, ze maken van twijfel een instrument, ze zoeken naar alternatieven die mensen aan het denken zetten.
Simone Farresin —
Studio Formafantasma -curators van DAE Graduation Show

De twee kozen voor het thema Mined. Dit kan voor verschillende dingen staan. Een letterlijke ‘treasure’ die bezoekers mijnen als ze de expo doorlopen. “Maar ook de zoektocht in zichzelf, naar wat voor designer ze willen zijn, het onderzoek dat ze doen naar verschillende materialen en middelen om hun verhaal de wereld in te helpen. 

‘Digging deep is hard work’.
Studenten hebben met hun eigen persoonlijke leven, datasets en andere mogelijkheden ontwikkeld om alomtegenwoordige problemen aan te pakken. Je kunt het vergelijken met archeologen die graven en bestaande modellen omzetten in alternatieve systemen en producten. Dit kan een confronterend proces zijn, dat veel doorzettingsvermogen en inzet vraagt. Het resultaat is zowel persoonlijk als universeel.” 

Volgens het duo maakt de jongste generatie ontwerpers zich zorgen over de wereld, over ‘alternatieve waarheden’. “Maar ze gaan niet bij de pakken neerzitten, ze maken van die twijfel een instrument, ze trekken bestaande systemen in twijfel en zoeken naar alternatieven die mensen aan het denken zetten. Dat is erg mooi en inspirerend om te zien, ook voor ons.”

The legal status of ice

Een voorbeeld hiervan is Irene Stracuzzi, zij maakte een model van de Arctische Zee en zijn verschuivende grenzen. In haar project komt het thema ‘minen’ letterlijk terug, want in dit gebied zorgt de aanwezigheid van grondstoffen voor een eindeloos conflict: “Het is een wespennest van territoriale conflicten – Rusland, Noorwegen, Denemarken, Canada en de VS, willen elkaar alle vijf aftroeven. Ze claimen alle vijf recht te hebben op het gebied. Het gaat zelfs zo ver dat ze er vlaggen planten om aan te geven van wie de grond is. Er staat veel op het spel er zit olie en gas in de grond. Maar zouden ze zich niet ergens anders druk over moeten maken? Sinds eind jaren 70 is het ijs al met 50% afgenomen.”  Het doel van het project is om het kolonialisme achter het geschil in kaart te brengen, het stelt het begrip soevereiniteit ter discussie in deze regio.

By Hand

Friso Wiersma brengt met zijn werk een ode aan vakmanschap. Zijn op maatgemaakte kast is een statement tegen massaproductie meubels. “Ik laat me leiden door het materiaal en de mensen voor wie ik ontwerp. Ik heb gewerkt als meubelmaker dus voor mij is het niet gek dat ik een kast kan maken. Maar veel mensen beschikken niet over de skills om meubels te maken. Dat vind ik jammer.” 

Zijn set meubels, waarmee hij cum-laude afstudeerde, is door iedereen te maken. Ze zijn heel simpel aan elkaar te schroeven, maar kunnen wel aan persoonlijke wensen worden aangepast. “Het gaat om het maakproces, pas als we iets maken, raken we ergens aan gehecht. Daar zijn we nu niet meer mee bezig, we hebben er geen tijd voor of vinden het teveel werk. Mijn project laat zien dat je heel simpel ook hele mooie dingen kunt maken waar je trots op kunt zijn.”

Naast het ‘minen’ van nieuwe pareltjes biedt de Design Academy ook kans om in gesprek te gaan over verschillende thema’s en onderwerpen in de Arena, hier start iedere dag om 11:30 een sessie.

Hoofdfoto: Femke Rijerman.

Er zijn nog geen reactie op dit artikel↓

Milan Lenters

Kijkt soms met verbazing naar de vele verhalen die hier voor het oprapen liggen

> Bekijk alle artikelen van Milan