[Deel 2] Design: van deelauto tot high tech machine


Door Renske Mehra

High tech en design. Het zijn de paradepaardjes van de Brainport-regio. Maar wanneer komen die twee werelden samen? In deze serie over design in de high tech maakindustrie gaan we langs bij designers én ondernemers uit het mkb.

Bij design denk je al snel aan een consumentenproduct. Een vaas, een lamp, een mooi vormgegeven interface. Dat het werkveld veel breder is, wordt duidelijk als Paul Simons van TSG Group de werkplaats inloopt. De manager Innovation & Technology laat een productiemachine zien, die gebruikt wordt in de fietsenindustrie. Het type speciaal-machine dat in grote fabriekshallen te vinden is en waarvan je zou denken dat het niet veel uitmaakt hoe die eruit ziet.

Patenten

Maar daar wordt bij TSG juist wel over nagedacht. Ook bij een high tech machine zijn kleur- en materiaalkeuze belangrijk. Zo is er in dit geval voor gekozen om de machine-overkaping doorzichtig te maken zodat je kunt zien wat er binnenin gebeurt. Een ‘clean look’ en transparant productieproces zorgde voor een cultuuromslag binnen de productieomgeving, vertelde de opdrachtgever achteraf. Alle medewerkers willen er graag mee werken en zijn er extra zuinig en trots op.

Simons zegt wekelijks technologiesites en online octrooibanken te raadplegen. Zo blijft hij op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen én behoedt hij klanten voor het uitwerken van uitvindingen die toch niet zo niet zo nieuw blijken (“voor je het weet kun je licentierechten gaan betalen”). Een reeds gepatenteerde technologie betekent overigens niet gelijk einde verhaal. “Soms bedenken we een aanpassing ‘erom heen’”.

Deelauto

Zelfstandig design consultant Aoife Wullur is op dit moment betrokken bij Amber Mobility. Een startup die wil dat iedereen binnen vijf minuten in een deelauto kan stappen. Daarvoor is een online platform nodig én een nieuw type elektrische auto dat volledig gericht is op autodelen (in plaats van bezitten). Ze merkt dat het voor een startend tech bedrijf dat met investeerders in gesprek is, zaak is om in een zo vroeg mogelijk stadium te werken aan het visualiseren van je product en dienst. Het prototype van de Amber-auto was dan wel van piepschuim, iedereen begreep in een klap wat de bedoeling was. Amber verscheen op tech sites van Duitsland tot de VS.

Minder tussenstappen

Een mooi voorbeeld van een innovatieve klant van designbureau VanBerlo is Additive Industries. De 3D print-fabrikant ontwikkelde een nieuw type machine om op industrieel niveau metaal mee te printen. Een omvangrijk project waar verschillende partijen en toeleveranciers uit de regio nauw bij betrokken waren. De designers van VanBerlo werkten mee aan het ontwerp van de MetalFAB1. Een van de vragen was hoe het aantal handelingen dat nodig is om 3D geprinte producten te maken, teruggebracht kan worden. Minder tussenstappen, die arbeidsintensief zijn, maar een geïntegreerd productieproces. Een uitdagende klus om een bijdrage aan te leveren: “Als je onderdelen print voor de vliegtuigindustrie, dan moet het goed zijn.”

Niet eindeloos perfectioneren

In deze regio lopen ondernemers rond met briljante tech ideeën, vervolgt Thomas Paulen, CEO van VanBerlo. Maar soms wordt vergeten voor wie het product gemaakt wordt. Paulen ziet techneuten soms eindeloos hun uitvinding perfectioneren zonder met de gebruiker te praten. Het kan leiden tot onnodige ontwikkelkosten en een product dat niet goed aansluit bij de markt.

“Waarom?”

Of iets genuanceerder: voor wie doe je het en hoe ga er geld mee verdienen? Vrijwel alle ontwerpers die we spreken, beginnen het gesprek met deze vraag. De rol van designers is misschien wel juist in de high tech maakindustrie, een sector met lange ontwikkelingstijden en hoge investeringskosten, van belang. Ze helpen mee om die briljante ideeën daadwerkelijk het daglicht te laten zien.

Credits hoofdfoto: Amber Mobility

 

Er zijn nog geen reactie op dit artikel↓

Renske Mehra

Maakt over lastige onderwerpen begrijpelijke en interessante verhalen.

> Bekijk alle artikelen van Renske