Designsteden Eindhoven en Milaan door de lucht verbonden


Door Merlijn van Dijk
Leestijd ± 3 minuten
  • 17 april 2018

Vandaag opent de jaarlijkse Salone del Mobile Milano zijn deuren

De hightechsector in Zuidoost-Brabant is groot en groeiende. Steeds meer investeringen zorgen voor een toename van de bedrijvigheid in Eindhoven en omstreken. Wat is precies het belang en de toegevoegde waarde van Eindhoven Airport in die dynamiek? In een serie verhalen brengt E52 de functie van de luchthaven voor de zakelijke markt in kaart.

Milaan. De modemetropool van Europa. Maar niet alleen dat. Een beetje fashionista weet: bij een mooie garderobe horen mooie meubels. Niet gek dus dat de stad in het noorden van Italië ook een gigantische designbeurs kent. Deze weken reizen duizenden designers vanuit Eindhoven richting de Salone del Mobile Milano. Vandaag begint de beurs.

Met jaarlijks bijna 350.000 bezoekers is Salone del Mobile nog wat groter zelfs dan de Eindhovense Dutch Design Week, waar vorig jaar meer dan 335.000 mensen kwamen kijken. Waar de Dutch Design Week zich richt op de toekomst van design, is de meubelbeurs van Milaan vooral een weergave van huidige trends.

Een belangrijke beurs dus voor prominenten en talenten uit de designwereld. Deze week bezoeken mensen vanuit heel de wereld daarom dit grootse designspektakel in Italië, ook vanuit designstad Eindhoven. Hun voornaamste vertrekpunt? Eindhoven Airport. Maar betekent dat ook daadwerkelijk een piek in vluchten?

In de terminal van de luchthaven in Eindhoven is het deze dagen in elk geval behoorlijk druk. Bepakt en bezakt wachten ontwerpers, makers en andere creatieve geesten op hun vlucht. Want zij weten: wie het wil maken in de designwereld, kan het best beginnen bij Salone del Mobile van Milaan.

Een kleine greep uit de bezoekers vanuit Eindhoven: een hele trits alumni van de Design Academy in Eindhoven, designerduo Kiki & Joost en ontwerperscollectief Dutch Invertuals. Ervaren makers hopen vooral goede zaken te doen in Milaan. Voor jonge talenten is het een kans zich te laten zien. Ze kunnen in Milaan hun netwerk uitbreiden.

Deze exodus uit Eindhoven brengt vermoedelijk een boel extra passagiers voor Eindhoven Airport met zich mee. Maar wat zeggen de cijfers precies?

Vorig jaar vond de beurs begin april plaats. In maart van dat jaar pakten bijna 10.000 mensen een vlucht vanuit Eindhoven naar Milaan-Bergamo. Vandaar vertrekt de trein naar Milaan, die ruim een uur later stopt in het hart van de stad.

Dat was geen extreme stijging van vluchten, zo blijkt. Want bijna elke maand van het jaar reizen zo’n 10.000 mensen van Eindhoven naar Milaan. De stad blijkt doorlopend een veelgeboekte bestemming vanuit de luchthaven in Eindhoven. Wat opvalt? In 2017 had bijna 40 procent van die vluchten een zakelijk karakter. Dat is een pak meer dan het gemiddelde van Eindhoven Airport, dat volgens de luchthaven op zo’n 20 procent ligt.

Toch is er deze maand meer aan de hand. In tegenstelling tot het aantal vluchten, schiet de prijs voor een ticket naar Milaan wél omhoog in april. Tickets zijn deze maand bijna net zo duur als in juli, vakantiemaand bij uitstek. En ook de zogeheten loadfactor, het aantal stoelen van het vliegtuig dat daadwerkelijk bezet blijkt, is in april opmerkelijk hoog met 93 procent. Die stijgende ticketprijs en volle vliegtuigen suggereren een ding: de vraag is deze maand extra hoog.

Bovendien blijkt uit onderzoek van de luchthaven zelf dat relatief veel mensen in april op zakenreis gaan naar Milaan. Het al hoge gemiddelde van 40 procent zakelijke vluchten, schiet nog eens extra omhoog in april.

Er is dus sprake van een constante verbinding tussen twee van Europa’s grootste designsteden. Die verbintenis is alleen net wat inniger in april. En die band berust op meer dan alleen stedentrips en andere vakanties. Hij is ook zakelijk.

Misschien is het ook niet zo raar, dat het aantal vluchten tussen Eindhoven en Milaan doorlopend zo hoog is. Want waar gaat het uiteindelijk om in Milaan? Effectief netwerken en uiteindelijk zakendoen. Met als doel uiteraard het smeden van een band die langer standhoudt dan die beurs van een week.

Dus de volgende stop voor Italiaanse beursbezoekers laat zich raden: Eindhoven, tijdens de Dutch Design Week 2018. Daar kunnen ze komen spieken wat de toekomst voor de Milanese beurs in petto heeft.

Dit artikel is onderdeel van een serie over de zakelijke waarde van Eindhoven Airport. De reeks is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van de luchthaven.

Er zijn nog geen reactie op dit artikel↓

Merlijn van Dijk

Schrijft voor E52 vooral over Big Data en Smart Cities.

> Bekijk alle artikelen van Merlijn