“Deze Campus is een Porsche”


Door Bob Munten
Leestijd ± 3 minuten
  • 19 oktober 2017

Sjoerd Romme schreef een White Paper over de High Tech Campus Eindhoven. In het document legt hij het DNA van de campus bloot. We vroegen hem over de campus, de keuzes die er achter de schermen gemaakt worden en de huurprijzen. En kregen eerlijke antwoorden: “Ja die zijn hoog, maar de campus is dan ook een Porsche.”

Romme is hoogleraar Entrepeneurship and Innovation aan de TU/e. Hij schreef de White Paper in opdracht van de High Tech Campus Eindhoven. Het document is bedoeld voor CTO’s en CEO’s. “De mensen die de besluiten nemen in het bedrijfsleven. Zij moeten in een halve vlucht kunnen zien wat de campus ze te bieden heeft.”

Romme schreef het document in opdracht van High Tech Campus Eindhoven. De inhoud ervan is positief, benoemt de kwaliteiten van de campus. “Maar ik heb geen brochure gemaakt. Ik ben in de eerste plaats wetenschapper en kan alles onderbouwen dat ik de campus meegeef in de paper.”

De hoogleraar geeft de lezer een interessante kijk in de keuken van de campus die in de afgelopen tien jaar uitgroeide tot de slimste vierkante kilometer van de wereld. Binnen de campusgebouwen geldt de regel dat er maar op één plek op de campus eten opgediend wordt: op de Strip, waar de restaurants op een rij achter elkaar zitten.

Die restaurants kwamen daar niet zomaar uit de lucht vallen. Volgens Romme zijn ze zo geplaatst zodat alle medewerkers uit de gebouwen naar de centrale strip komen tijdens lunchtijd. Geen van de andere gebouwen mag –naast een klein keukentje- een eetgelegenheid in huis hebben. Het resultaat is duidelijk: rond de lunch stroomt de strip vol.

"De High Tech Campus zet zichzelf op de kaart als een plek waar samengewerkt wordt."
Sjoerd Romme —
Hoogleraar Entrepeneurship and Innovation aan de TU/e

Het lijkt een onbelangrijk detail, dat is het niet. “De campus zet zichzelf op de kaart als een plek waar samengewerkt wordt.  Omdat alle disciplines elkaar tijdens de lunch treffen, wordt de kans op een ontmoeting die innovatie en samenwerking een boost geeft, op deze manier vele malen groter.”

Het is één van de manieren waarop het campus-management de kruisbestuiving tussen verschillende ondernemers en technici stimuleert. Een ander wapen in het laten slagen van de samenwerking is de selectie van bedrijven. Die vindt achter de schermen plaats. “Een campus-kandidaat moet twee dingen doen. 1. In het technisch domein vallen. En 2. Voortdurend innoveren.”

“Als één van die twee doelen van het bedrijf wegvalt, zal de keuze voor een andere campus snel gemaakt worden.” Volgens Romme zullen ook de bedrijven die al op de campus zitten, een andere plek zoeken als ze innovatie of technologie niet meer bovenaan hun lijst hebben staan.

En dat komt door de hoge huurprijzen. In vergelijking met andere bedrijventerreinen kost een vierkante meter op de campus aanzienlijk meer. “Ja, de huurprijzen zijn hoog. Maar ze zijn fair.  Andere terreinen hebben geen cleanrooms bijvoorbeeld.”

Andere terreinen hebben meestal ook een minder actief campus-management. “En dat is waar High Tech Campus Eindhoven zich echt in onderscheidt; een duidelijke selectie en een constante organisatie van activiteiten die aansluiten bij de bedrijven op de campus.”

Op die manier is de High Tech Campus een plek van waaruit innovatie blijft groeien. “Het is veel meer dan vastgoedmanagement. Op deze campus worden vierkante meters niet zomaar verhuurd, ze worden ingericht, zodat de campus kan blijven groeien.”

Er zijn nog geen reactie op dit artikel↓

Bob Munten

Beschrijft met een frisse blik ingewikkelde projecten.

> Bekijk alle artikelen van Bob