Dutch Technology Week legt focus op losse events


Door Bart Brouwers
Leestijd ± 2 minuten

Meer aandacht voor de grote namen als Night of the Nerds, Quiz Night XL en de High Tech Ontdekkingsroute en minder op het bovenliggende DTW-merk. De Dutch Technology Week verlegt de focus in de marketing van het event, dat dit jaar in de eerste week van juni plaatsvindt. Volgens marketing manager Emiel Kuijpers van Brainport Development is dat nodig om de doelstellingen van de Dutch Technology Week – waarin geen verandering komt – beter te bereiken.

“Met DTW willen we het maatschappelijk belang technologie onder de aandacht brengen, dat blijft ons primaire doel”, zegt Kuijpers. “Maar we merkten dat het lastig was om de verschillende stakeholders en doelgroepen daarmee allemaal even goed te bereiken. Ook is er af en toe verwarring met de Dutch Design Week, mensen denken bij DTW vaak direct aan DDW-achtige events.”

Om dat op te lossen legt DTW vanaf dit jaar meer de nadruk op de “anker-events”, zoals Kuijpers ze noemt. “Op die manier kunnen we de doelgroepen beter segmenteren: de zakelijke partners onderscheiden van de schoolklassen bijvoorbeeld. En daarmee kunnen we de afzonderlijke events ook veel beter faciliteren. DTW doet dus als merk een stapje terug, ook in de communicatie, om zo de anker-events het volle podium te bieden.” Van een ‘branded house’ kan Dutch Technology Week zo een ‘House of Brands’ worden, zegt Kuijpers.

Aan de opzet en inhoud van de DTW zelf zal niet veel veranderen, zo zegt Monique de Wit, de laatste jaren samen met Annemieke Hoefakker de drijvende kracht achter de organisatie van de techniekweek. De fans (vorig jaar waren er 39.000 bezoekers, die vooral op de afsluitende Ontdekkingsroute afkwamen) zullen dus hun vertrouwde onderdelen ook dit jaar (vanaf 4 juni) weer kunnen terugvinden. De Wit: “Onze missie blijft om enthousiasme en trots op technologie te bevorderen en hiermee de Nederlandse hightech sector te versterken. Concreet willen we daarmee voor elkaar krijgen dat er bijvoorbeeld meer kinderen kiezen voor een opleiding in techniek, maar later ook voor een baan in deze prachtige sector.”

Er zijn nog geen reactie op dit artikel↓

Bart Brouwers

Mede-oprichter en mede-eigenaar van Media52 BV, uitgever van e52.nl - @brewbart op Twitter.

> Bekijk alle artikelen van Bart