Een ultieme finishlijn voor Eindhoven marathon

DDF Marathon

Ontwerpers opgelet. De Dutch Design Foundation (DDF) en de Marathon Eindhoven hebben de volgende opdracht voor u: ‘Ontwerp een ervaring waardoor de lopers van marathon Eindhoven hun finishmoment nooit meer zullen vergeten.

DDF Marathon“Dertien weken lang trainde ik twaalf maal per week”, zegt Harm Sengers deze zondagmiddag in het Philipsmuseum. De loper en kopman van het Eindhovense Much More Running Team drukt zijn toehoorders op het hard dat dat trainen helemaal niet leuk is: “Het is eigenlijk alleen maar afzien.”

Afzien tot die ene dag van de marathon. En dan het publiek dat een vage tunnel van aanmoediging vormt, de koude wind van oktober op je gezicht en beginnende pijntjes die twee uur later het predicaat beginnend ontstegen zijn. Dat alles trotseert de marathonloper voor dat ene tastbare doel: de finishlijn.

DDF MarathonDe finishlijn, die langzaam opdoemt aan de horizon, eindelijk. En wat ziet de loper doorgaans? Twee lelijke palen in een felle kleur, vol met oninteressante reclame en een klok met daarop een tijd die slechts geldt voor de lopers die als eerste gestart zijn. Ook de meet zelf doet doorgaans geen recht aan het proces ernaartoe. Meestal een fletse witte lijn, op de dag zelf haastig op het asfalt gekwakt.

Dan kan en moet anders dachten de DDF en de marathon Eindhoven. Vandaar dat de twee organisaties deze wedstrijd organiseren, onder de noemer ‘DDF – What if Lab’. De finishlijn verdient het net zo memorabel te zijn als de weg ernaartoe.

En dat niet alleen, aldus DDF CEO Martijn Paulen: “We willen de positie van creatieven ondersteunen.” Niet slechts tijdens de Dutch Design Week, maar het hele jaar door. “Want deze groep is nodig om onze almaar veranderende wereld te duiden.”

Dus creatieven, de marathon heeft u nodig. Vanaf 20 februari tot 15 maart kunnen ideeën en ontwerpen aangeleverd worden. Uit deze aanmeldingen worden vijf kanshebbers geselecteerd die hun concept verder mogen uitwerken. Tijdens de Dutch Technology Week presenteren de vijf hun idee. Een jury kiest daaruit een winnaar, die uiteindelijk met een budget van 10.000 euro de finish mag maken. Nog 31 dagen tot de inschrijving sluit, nog 237 eer de marathon begint. Aan de slag!

DDF Marathon

 

Foto’s DDF, via twitter

2 Comments
  1. Oeps weer zo’n ontwerpwedstrijd waar het talent gratis en voor niks wordt geacht te werken aan ideeen en ontwerpen.
    Niet echt een verbetering van de professionele relatie tussen opdrachtgever en ontwerper.

Geef een reactie