Eindhoven blijft geloven in station Airport


Door Jeroen van de Nieuwenhof
  • 20 maart 2015

multimodaal-transferpunt-eindhoven

Ook al ziet de NS misschien niet veel in een station voor Eindhoven Airport, de gemeente ziet het plan voor Station Acht nog steeds zitten.

In een interview met E52 vertelde NS-directeur Regio Zuid Jeroen Alting von Geusau eerder dat hij niet veel toegevoegde waarde zag in een station bij Eindhoven Acht. Het station zou te ver van de luchthaven liggen. Daarnaast wordt het volgens hem waarschijnlijk geen intercitystation en daardoor niet interessant voor reizigers.

De Eindhovense wethouder Marco van Dorst laat via een woordvoerder weten dat hij nog steeds achter het nog te bouwen station staat. Volgens hem zijn de huidige maatregelen, waaronder een pendeldienst tussen de luchthaven en station Eindhoven, net voldoende om de stroom van reizigers aan te kunnen. Hij verwacht echter dat het aantal reizigers de komende jaren verder zal groeien, wat extra investeringen in de bereikbaarheid van Eindhoven Airport nodig maakt.

Hij wijst erop dat minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu onlangs de gebiedsvisie BrainportCity 2020-2040 heeft vastgesteld, waarin onder andere staat dat er in Noordwest-Eindhoven een ‘multimodaal transferpunt’ moet komen. Dit moet de snelweg A2, het spoor en het openbaar vervoer in Eindhoven aan elkaar koppelen. Die koppeling is er niet alleen voor Eindhoven Airport, maar ook voor de woonwijken Meerhoven, Acht en Woensel, bedrijventerreinen als Flight Forum en Brainport Industries Campus en de internationale school. “De conclusie dat een sprinterstation niet aantrekkelijk is, lijkt in het licht van deze afspraken voorbarig”, aldus de woordvoerder. “Bovendien is de afstand tussen de beoogde lokatie van het multimodaal transferpunt en Eindhoven Airport slechts 3 in plaats van 8 kilometer (zoals de NS-directeur schetste, red.).”


2 reacties

Harri Kuiper
20 maart 2015

Die van Dorst begrijpt er niets van. De economische bijdrage van Eindhoven Airport is nihil. Louter toerisme en amper – 3 procent stond in ED – zakenvluchten. En dan extra station aanleggen? Alleen om parkeeroverlast van goedkope vliegers in Meerhoven tegen te gaan? Als zelfs de NS het niet wil, waarom wil deze amper capabele wethouder ook dit weer frustreren?

Niels – RoPStAr
22 maart 2015

Treinverbinding is een stuk beter als de busverbinding die er nu is. Daarnaast zal Eindhoven Airport de komende jaren flink doorgroeien. Kan alleen maar positief werken als de bereikbaarheid op dat traject zal verbeteren.