Eindhoven bouwt mee aan getijdencentrale Indonesië


Door Bart Brouwers
Leestijd ± 2 minuten
  • 3 mei 2017

Tidal Bridge BV, een joint venture van Strukton International en DEC met Eindhoven als standplaats, heeft het Palmerah Tidal Bridge project in Indonesië toegekend gekregen. Het project omvat de bouw van een drijvende brug met daaraan verbonden ‘s werelds grootste getijdenenergiecentrale. De eerste fase van het project, dat in twee jaar uitgerold wordt, heeft een contractwaarde van 200 miljoen dollar.

Het project bestaat uit de bouw van de 800 meter lange drijvende brug over de Larantuka Strait in Oost Flores met een getijdenenergiecentrale. Deze heeft een geïnstalleerde capaciteit van 18 MW tot 23 MW. Hiermee worden meer dan 100.000 mensen in de regio voorzien van stroom.

 

 

"Deze getijdenbrug verhoogt de levensstandaard van de lokale bevolking"
Eric van den Eijnden —
CEO van Tidal Bridge

Na het realiseren van deze eerste fase zal de centrale uitgebreid worden tot een geïnstalleerde capaciteit van 90 MW tot 115 MW. Hiermee zullen uiteindelijk meer dan een half miljoen mensen bereikt worden. De totale duur van het project is vier jaar en het heeft een totale contractwaarde van meer dan een half miljard dollar.

De brug en de getijdenenergiecentrale dragen volgens Tidal Bridge bij aan de ontwikkeling van het oostelijke deel van Indonesië door de verbinding van de eilanden. “Daarnaast heeft het een directe impact op de visserij en landbouw in de regio, stimuleert het toerisme en verbetert het de toegang tot educatie en gezondheidszorg op de lange termijn”, zegt de Eindhovense investeerder Eric van den Eijnden, CEO van Tidal Bridge. De geplande locatie, de Larantuka Strait, is door de waterstroming uitermate geschikt voor het genereren van getijdenenergie. Het biedt de inwoners daarbij de mogelijkheid om op meerdere manieren van de brug te profiteren. “We zijn er trots op om met deze geavanceerde technologie een brug met de grootste getijdenenergiecentrale van de wereld te realiseren en daarmee de levensstandaard van de lokale mensen te verhogen”, aldus Van den Eijnden.

De drijvende brug en getijdenenergiecentrale zijn ontworpen en gerealiseerd door het Nederlandse bedrijf Tidal Bridge BV, in samenwerking met internationale en lokale partners. Het project wordt gesteund door het Nederlandse Ministerie van Infrastructuur & Milieu, de Nederlandse ambassade in Jakarta, de Indonesische provincie NTT, het Ministerie van Energie, Publieke werken & Zeevaart en de Indonesische ambassade in Den Haag. De eerste fase – het ontwerp en de bouw – zal eind 2019 afgerond zijn.

Er zijn nog geen reactie op dit artikel↓

Bart Brouwers

Mede-oprichter en mede-eigenaar van Media52 BV, uitgever van e52.nl - @brewbart op Twitter.

> Bekijk alle artikelen van Bart




Gerelateerde artikelen