Eindhoven: (social) designstad ná #DDW17


Door Pieter Hendrikse
Leestijd ± 3 minuten

Pieter Hendrikse beziet “Vanaf De Hovenring” de gebeurtenissen in en soms ook buiten Eindhoven. Hij doet dat zowel vanuit zijn eigen expertise (onderwijs, sociaal/cultureel domein) als in een vrije rol.

"...Er gaapt ’n gat tussen de innovatie die door de stad zoemt en de werkelijkheid van velen ‘op straat’..."

Je kunt er niet omheen. In #040 spat de ontwerpgekte er vandaag weer van alle kanten af. Hotels zijn al tijden nagenoeg volgeboekt en met de veelgeprezen Volvo Design Rides kun je je laten rondtoeren. ABNAMRO stelt fietsen beschikbaar om het milieubewustzijn deze dagen op te kalefateren. ‘Gedesignde’ banieren aan de lantaarnpalen sieren de straatranden. Ontwerpers, verkopers, ontwikkelaars, fabrikanten, journalisten, studenten en notabelen verdringen zich om het jaarlijkse festijn op te leuken.
De Dutch Design Week is in volle gang.
Wie had bij de oprichting van de Academie voor Industriële Vormgeving Eindhoven (AIVE) in 1947 kunnen bevroeden dat er in 2017 zo’n 290.000 bezoekers verwacht worden bij het inmiddels internationaal vermaarde jaarlijkse ontwerp-spektakel?

De stad die faam verwierf met de productie van gloeilampen, haalde ook ontwerpers in huis die de mooiste radio’s wisten te maken. Het NS-stationsgebouw is een architectonisch hoogstandje van design. De Eindhovense radiogeschiedenis is er onmiskenbaar in terug te kennen. Eindhoven en industrieel ontwerp horen kennelijk onlosmakelijk bij elkaar.

Het Evoluon, de Blob, Strijp-S,-R en -T, sectie-C en de Kazerne : de stad ‘boomt’ maar verder en door. Hot spots te over.

Design verbindt ontwikkeling en vernieuwing met kunst en industrie. Creativiteit en originaliteit worden vertaald in praktische toepassingsmogelijkheden voor huis en tuin. ’n Lange week genieten voor de liefhebbers, ’n volle week veel sfeer in de stad.
Stretch is het thema waarmee de DDW “…zowel deelnemers als publiek wil stimuleren zich in te spannen en zich buiten de comfort zone te wagen…” .

Dat lijkt me ’n prima plan, zeker als dat ook zou betekenen dat er nóg meer verbinding wordt gelegd met actuele maatschappelijke vraagstukken. En dát kan nog wel ’n tandje extra….
Door ’t jaar heen zie je in de stad veel te weinig terug van die eindeloze stroom aan innovaties die door de jaren heen aan de Dutch Design Week zijn ontsproten.

Als voorbeeld, maar toch: het is bizar dat in de stad waar high tech en design hoogtij vieren en urban culture tot despotische hoogte geprezen wordt, 25000 (!) mensen leven die moeite hebben met lezen, rekenen en schrijven. Laaggeletterden die niet goed om kunnen gaan met informatie.

De flow en de vibe van #DDW17 gun ik de stad ten zeerste. Het profiel wordt verder versterkt, de aantrekkelijkheid vergroot.

Het lukt om gedurende negen dagen zoveel vernieuwend toptalent en innovatieve nieuwsgierigheid bij elkaar te brengen. Dan moet het vervolgens toch zéker lukken om tijdens de resterende 51 weken van het jaar ook andere groepen, waaronder de laaggeletterden dichter bij al die fascinerende ontwikkelingen in deze innovatieve regio te brengen.

Er gaapt ’n gat tussen de innovatie die door de stad zoemt en de werkelijkheid van velen ‘op straat’.
Niet vergeten dus: Brainport kent vele werkelijkheden. Broodnodige emancipatie van ’n deel van de inwoners is er één van, en design is daarvan weer één van de bouwstenen. Vandaag op straat te vinden…..

Er zijn nog geen reactie op dit artikel↓

Pieter Hendrikse

Pieter Hendrikse is columnist voor E52. Hij schrijft onder meer over onderwijs en het sociaal-/culturele domein. Klik op de link hieronder voor al zijn columns en een interview met deze columnist.

> Bekijk alle artikelen van Pieter