Author profile picture

Onderhoud tunnels aangewend om creativiteit en ‘smile-factor’ de stad in te brengen
Tunnels zijn doorgaans plekken waar je vanwege de donkerte en gevoelde onveiligheid zo snel mogelijk in en uit gaat. Eindhoven probeert daar met zijn ‘tunnelvisie’ verandering in aan te brengen.

“Met de Tunnelvisie wil de gemeente een positief maatschappelijk effect bereiken in de stad”, zo legt een woordvoerder uit. “Tunnels, viaducten en dergelijke worden vaak als donker, ongezellig of zelfs onveilig ervaren. Door ingrepen zoals kunst, licht of graffiti worden dit soort plekken – die toch al in de planning stonden voor onderhoud – voortaan structureel ‘opgeplust’ in het kader van de Tunnelvisie.” Maatregelen kunnen volgens de gemeente bewegen of sporten in de openbare ruimte stimuleren, preventief werken tegen graffiti, verschillende groepen mensen samen brengen en de sociale veiligheid verhogen. Daarnaast is de openbare ruimte op deze manier een waardevol platform voor creativiteit uit de stad.

Alle voorbeelden onderaan dit artikel

Kunstwerken met impact
Wethouder Torunoglu: “We willen niet langer dat tunnels unheimische plekken zijn. Een tunnel of onderdoorgang wordt door creatieve inrichting meer dan een ‘civieltechnisch kunstwerk’ zoals de vakmensen het noemen. Het wordt nu een echt kunstwerk met grote impact op gevoel, gedrag en beleving. Doel van de tunnelvisie is om deze positieve impact te blijven creëren en hier meer partijen en kunstenaars bij te betrekken. De stad als living lab, waarbij we met onze visie de buitenwereld willen uitdagen en stimuleren met originele oplossingen te komen.’

Originele oplossingen
In de afgelopen periode werden al veel originele oplossingen voor tunnels bedacht. Zo verscheen John Cleese met zijn Silly Walks in de Dommeltunnel, heeft Eindhoven bij de Kruistraat een Before I Die-wand en een echte regenboogtunnel waar diversiteit, verbinding en tolerantie een zichtbare plek kregen. Een recente aanwinst is de Ekkersrijttunnel onder de A50 die de stad met het industriegebied Ekkersrijt verbindt. Deze tunnel verbeeldt de archeologische opgravingen die hier in de omgeving zijn uitgevoerd. Het CKE liet 30 fotografen bij het station passanten portretteren, waarmee de fietstunnel onder de Vestdijk de eerste tunnel is die geen graffiti maar fotografie als kunstvorm heeft.

Smilefactor
De Tunnelvisie is een nieuwe uitloper van het project ‘De Smilefactor’. Die gaat uit van de gedachte dat openbare ruimte meer is dan een grijs-groen decor van het dagelijks leven. Openbare ruimte kan je ook verrassen, inspireren of aanzetten tot bepaald gedrag. In dit kader vonden in de afgelopen periode een aantal in het oog springende ontwikkelingen plaats. Voorbeelden daarvan zijn de pratende prullenbak, de zwevende bijen in de middenberm of de ‘breistraat’ Kleine Berg. De stad stelde dit jaar zelfs een curator Smilefactor aan.