EINDHOVEN : gáát voor XL……


Door Pieter Hendrikse
Leestijd ± 3 minuten

Pieter Hendrikse beziet “Vanaf De Hovenring” de gebeurtenissen in en soms ook buiten Eindhoven. Hij doet dat zowel vanuit zijn eigen expertise (onderwijs, sociaal/cultureel domein) als in een vrije rol.

"...Voorlopig kunnen we beter spreken over Eindhoven L. Er valt immers nog wel op ‘n vervolg te hopen. Rechtstreeks naar Belgenland..."

Het grote woord is gemaakt, eindelijk.

Misschien werd Eindhoven nog verward werd met Eindhovuh! of ‘t Eindje. Maar we hebben uiteindelijk toch gekregen waarop we al lang meenden recht te hebben. Een extra groot woord om onze kracht en groei mee te duiden. XL for ever.
Het stationsdistrict gaat aan alle kanten op de schop: XL zal ‘t worden. Én ’t wordt ook nog een internationaal knooppunt!

In de slipstream van ’t enthousiasme is er immers ook ‘n stevig treinlinkje naar Düsseldorf bij gemaakt.
Van daaruit zijn er treinaansluitingen all over the continent.
Vanuit metropool #040 dan toch min of meer rechtstreeks naar Moskou, Praag en Bratislava.

Neerpelt laten we nog maar even liggen…..

Want dát mag worden gezegd: de voorziene uitbreidingen van Eindhoven Centraal(!) laten zien dat wij onze eigen Brexit creëeren. Oostwaarts richten we ons in het vervolg. Niks te Amsterdam en Roosendaal als we er effe weg van willen zijn.
Neen: rechtstreeks naar de poort van het economisch hart van Duitsland.

Zo bezien gaan we nu óók nog concurreren met Venlo. Het vak Duits dient verplicht te worden op alle Brainportscholen.
De Fellenoord wég als racebaan en de Berenkuil ongelijkvloers. Torenhoge appartementsgebouwen rond het station en een eigen Limbo-uitgang vanaf het verlengde spoor naar de TU/e.

Wat ‘n verschil met de ambities van de afgelopen decennia. Veel werd er gesproken en geschreven over het belang van internationale treinverbindingen. Naar gehandeld werd er vervolgens te weinig.

Vanuit Eindhoven reis je per trein naar België via Maastricht of Roosendaal. Vele uren lang…En natuurlijk, als je ’t je lukt om liftend over de grens te geraken, met de boemel van Neerpelt naar Turnhout en zo verder. Reizen van ‘n mijl op zeven.
Leuven en Antwerpen zijn buursteden. Onze regio’s zijn zowel als zakelijk als recreatief sterk verbonden. Om nog maar te zwijgen over Brussel, EU-hoofdstad in onze achtertuin.
Maar snelle verbindingen per spoor: ho maar!

Voorlopig kunnen we beter nog maar spreken over Eindhoven L. Er valt immers nog wel op ‘n vervolg te hopen. Rechtstreeks naar Belgenland, onze naburen op 20 kilometer afstand.

Het spoorhuisje aan de Hoogstraat mag vanaf heden met recht als symbool gelden van ons grote verlangen naar een rechtstreekse spoorverbinding met de Vlaamse Kempen. Het is er, bij wijze van spreken, het eerste begin van. Lijntje doortrekken en we zitten zó in Arendonk en verder.

Het zij ons gegund: Düsseldorf. En ‘n spoorontsluitertje naar Eindhoven Airport zit er vast nog wel aan te komen. Maar de broek moet niet te snel te groot worden: dan kan ie zomaar af vallen.

Vandaar het pleidooi tot de snelle en simpele spoorroute, ’t Bels lijntje, dwars door Gestel richting Duizel…..en aanhaken op de IJzeren Rijn. Uiteindelijk ook naar Hasselt!

Nog ’ns wat anders dan het magere idee om Brussel via Antwerpen en Weert aan onze metropool te koppelen.
Want dan wordt ’t met de afronding tot Eindhoven XL natuurlijk nooit niks. De poort van Limburg staat namelijk precies de verkeerde kant op. Inderdaad: richting Düsseldorf.
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat Weert zomaar ineens misschien XL wordt, en wij het nakijken hebben….

Er zijn 3 reacties op dit artikel↓

Pieter Hendrikse

Pieter Hendrikse is columnist voor E52. Hij schrijft onder meer over onderwijs en het sociaal-/culturele domein. Klik op de link hieronder voor al zijn columns en een interview met deze columnist.

> Bekijk alle artikelen van Pieter

3 reacties

Twanjo Hoefnagels
13 december 2017

En de rechtstreekse verbinding met Shiphol? Misschien valt voor de regio Brainpoort te denken aan een hyperloop-verbinding naar bijvoorbeeld Antwerpen of Leuven? Een testtraject tussen Helmond en Eindhoven om ervaring op te doen? Of te futuristisch?

VVTK
13 december 2017

Helemaal voor! Maar natuurlijk geen spoorlijn volgens het oude tracé dwars door de stad, maar eentje langs de westkant, langs Eindhoven Airport! Doortrekken naar Turnhout en vanaf daar het bestaande spoor volgen. Twee vliegen in één klap. Een goed alternatief voor de ijzeren rijn?

Marc Volgers
13 december 2017

Met een beetje visie is Eindhoven XL prima zowel op België als Duitsland aan te sluiten:
– IC Antwerpen – Breda – Eindhoven – Venlo – Düsseldorf. Biedt Antwerpen ook een mooie aansluiting met Duitsland.
– IC naar Heerlen 1x per uur of 2 uur doorrijden naar Aken en Keulen
– IC naar Maastricht 1x per uur of 2 uur door naar Luik, af en toe ook zelfs naar Luxemburg
– Stoptrein naar Neerpelt en Lommel via Weert (kopmaken of een boogje en Weert overslaan?)
Ik denk dat een stop op een station Eindhoven Airport ter hoogte van Acht toegevoegde waarde heeft, zeker als daar ook een tram/hov naar het vliegveld pendelt. Dat station moet m.i. sowieso een IC station worden. Niet alleen om het vliegveld vanuit het Westen/Noorden beter te ontsluiten, maar ook om Woensel Noord beter te ontsluiten. Bijv. Lijn 8 daar laten eindigen en 1 of 2 lijnen die vanaf dit station Achtse Barrier, Blixembosch, De Tempel en Vaartbroek ontsluiten. Als je nu vanuit bijv. De Tempel naar ‘s-Hertogenbosch reist, ben je zo drie kwartier onderweg, met de auto (buiten de spits) minder dan een half uur. Stel dat je met een bus in 10 a 15 min. op station Eindhoven Airport bent en vanaf daar met een kwartier in ‘s-Hertogenbosch, dat scheelt al. Ontzie je CS ook nog eens.
Verder zouden i.i.g. de HOV lijnen tramlijnen moeten worden, veel aantrekkelijker. Onder het centrum in tunnel (a la pre-metro in Anterwerpen) met een paar “metro”achtige haltes en de stad is al bijna een wereldstad 😛