EindhovenAirport: nog niet écht succesnummer


Door Pieter Hendrikse
Leestijd ± 3 minuten

Pieter Hendrikse beziet “Vanaf De Hovenring” de gebeurtenissen in en soms ook buiten Eindhoven. Hij doet dat zowel vanuit zijn eigen expertise (onderwijs, sociaal/cultureel domein) als in een vrije rol.

"...Dan kan de directeur uitleggen dat er wat hem betreft nog ’n taxibaan bijkomt en ’n groei tot 10 miljoen passagiers per jaar in ’t verschiet ligt..."

De betonresten suggereren dat er rondom de half afgebouwde parkeergarage een aardbeving heeft plaatsgevonden. Naargeestigheid troef.
In de omgeving van de airport hangen veel afzetlinten. Dranghekken en schuttingen voor een nog enigszins begaanbare ‘ routing’ voor de aan- en afgevoerde toeristische troepen bepalen het straatbeeld.

Het is erg druk, maar ook behelpen op en rondom de luchthaven.
Geen wonder dat zakenlui de voorkeur geven aan Schiphol. Die willen trouwens bij voorkeur verbindingen naar steden als Parijs, Wenen, Zürich en Berlijn. Maar daarheen vertrekt vanaf Eindhoven Airport nou net weer geen énkel vliegtuig.

Belangenverenigingen schreeuwen: het milieu gaat naar de filistijnen en omwonenden doen te weinig ogen dicht. In 2016 werden er zo’n 23000 (!) klachten ingediend over het vliegveld.

En toch gaat het heel erg goed met Eindhoven Airport: de bezettingsgraad per vliegtuig stijgt, veel meer vliegbewegingen dan voorzien en de verwachte groei over het lopende jaar is maar liefst 21%.
Gisteren werd de 5.000.000ste passagier verwelkomd(…)
‘n Beetje Raad van Commissarissen zal niet anders kunnen dan de directie loven. Cijfers om je handen bij af te likken.
Inmiddels zijn er vele miljoenen als financiële reserve, waarin de Eindhovense politiek dan trouwens weer snel heel graag wil graaien….

Het lijkt uit de hand te zijn gelopen.
Van een militair vliegveld met beperkte zakelijke functie naar Neerland’s vliegveld nummer 2. Satelliet van Schiphol Airport. Vanuit ‘Holland’ hét speerpunt om toeristisch vliegverkeer zo snel mogelijk van de overbezette nationale luchthaven te weren.
In 2020 mag het luchthaventje maar liefst 43000 vliegbewegingen toestaan.

Aan de infrastructuur rondom het voormalige Welschap is eigenlijk nauwelijks iets veranderd de afgelopen decennia.
Parkeren schijnt ’n crime te zijn en ’n snelle spoorverbinding ontbreekt.
De dorpen rondom liggen er nog net zo mooi bij als vroeger, grote stadswijken zijn ook niet verlegd en aan- en afvoerroutes bleven te smal.

Of er substantiêle toegevoegde waarde is voor de regionale economie wordt door velen ernstig betwijfeld. Schattingen suggereren zo’n 2000 extra banen.

Volgende week is er ’n stadsdebat over de toekomst van Eindhoven Airport. Op initiatief van het Eindhovens Dagblad gaan plaatselijke politiek en belangenorganisaties van omwonenden met ‘de mensen uit de stad’ in debat. De luchthavendirecteur mag ook aanschuiven. Kan hij uitleggen dat er wat hem betreft nog ’n taxibaan bijkomt en ’n groei tot 10 miljoen passagiers per jaar in ’t verschiet ligt.
Je kunt voorspellen dat het voor hem geen thuiswedstrijd wordt.

(foto (c) Bart van Overbeeke)

Wat jammer dat er geen captains of industry, baronnen van reisbureaus en bazen van vliegmaatschappijen aan tafel zitten. Maar vooral ook transportdeskundigen, milieuspecialisten en Haagse politici. Juist vanuit déze deelverzamelingen dient weerwoord te komen. Zij kunnen aangeven welke economische belangen voor onze contreien op ’t spel staan bij afvlakking van groei. Zij kunnen ons deelgenoot maken van een landelijk, misschien internationaal belang dat verdere groei van het vliegveld ná 2020 rechtvaardigt. Zij dienen visies neer te leggen waaruit blijkt dat leefbaarheid, milieu, werkgelegenheid, vlieggemak en economische meerwaarde hand in hand kunnen gaan.
Maar op het ‘affiche’: geen van hen. Selectieve gastvrijheid biedt zaaluitbater Parktheater.

Debatten waarin hoofdzakelijk ideologisch gelijkgestemden aan het woord komen zijn bij voorbaat ineffectief. Gemiste kans dus. Er wordt immers ook heel erg genoten van de comfortabele luchthaven die Zuid-Oost-Brabanders zomaar in de schoot is geworpen.

Er zijn nog geen reactie op dit artikel↓

Pieter Hendrikse

Pieter Hendrikse is columnist voor E52. Hij schrijft onder meer over onderwijs en het sociaal-/culturele domein. Klik op de link hieronder voor al zijn columns en een interview met deze columnist.

> Bekijk alle artikelen van Pieter