Ervaren om ‘zelf data te worden’ in de Mirror Room


Door Noor Boonen
Leestijd ± 3 minuten
  • 16 juni 2017

Eindhoven wil een smart society worden. Maar hoe gaat dat? Wat gebeurt er al? En van welke voorbeelden kunnen we iets leren? De DATAstudio onderzoekt de transitie die de stad moet doormaken om daadwerkelijk zo’n smart society te worden. Met elke week een nieuwe bijdrage op E52. Deze week: de Data Mirror Room. Lees hier alle afleveringen in deze serie.

Dagelijks geef je bewust en onbewust data over jezelf bloot. Deze data kan ongevraagd publiekelijk worden gemaakt. En alsof dat idee al niet akelig genoeg is, kan je dat ook nog eens zelf ervaren in de We Are Data Mirror Room. Daar waar je in tegenstelling tot de werkelijkheid, wel de kans krijgt om de data die over jou persoonlijk wordt verzameld te wissen.

“Je bent een beetje gespannen”, zegt een vrouwenstem nadat ze je geslacht, leeftijd, lengte en gewicht heeft opgesomd. Je staat alleen in een donkere vierkante kamer waarvan de muren bestaan uit grote spiegels. Daar waar je zes minuten lang wordt gebombardeerd met allerlei beelden en geluiden die ver buiten de ‘container’ al te horen zijn, word je geconfronteerd met jouw angsten.

"We willen de bezoekers laten ervaren wat het belang is van privacy op persoonsgegevens. Daarbij gebruiken we technieken die ook daadwerkelijk worden gebruikt, zoals op Schiphol en in winkelcentra."
Tijl Akkermans —
We Are Data Mirror Room

Van muren die langzaam op je af komen tot verdrinking, en dan zit je plots in een auto en ben je verzeild geraakt in een auto-ongeluk. Al leek dat laatste meer op een videogame. Om het geheel nog realistischer te maken hoor je gedurende de scènes een hartslag en gespannen ademhaling, wat die van jou zou moeten symboliseren. Bij elke scène word je ‘in de gaten gehouden’ en probeert de installatie van je gezicht af te lezen of je ergens angstig of blij van wordt. Dat wordt gedaan met een FaceReader. Met deze cameratechniek kan het systeem gezichtsuitdrukkingen lezen en herkennen.

Tot slot worden de gegevens die over je verzameld zijn, op het grote scherm gepresenteerd. Met enige verbazing kijk je wat ze te weten zijn gekomen over jou. “Wat je doet, wie je bent het is allemaal data. Maar waar ligt voor jou de grens? Welke data wil je afstaan en welke niet”, klinkt het door de kamer. Op dat moment krijgt je de mogelijkheid om die data te wissen. Daarna word je geattendeerd op het feit dat buiten de kamer die mogelijkheid er niet is. Eenmaal buiten zet je alles even voor jezelf op een rijtje. Er wordt enorm veel data verzameld en gebruikt, ook over jou, wat je niet kan nuanceren. Al die gegevens worden vervolgens gepresenteerd als waarheid. En deze bewustwording is nou net het doel van deze reizende installatie.

“We willen de bezoekers laten ervaren wat het belang is van privacy op persoonsgegevens. Daarbij gebruiken we technieken die je terug ziet op Schiphol en in winkelcentra”, vertelt Tijl Akkermans, een van de bedenkers. Als je kiest voor publiceren wordt jouw persoonlijke data op de website geplaatst. “We doen zelf nog niet veel met de data, maar deze komen wel in een database terecht waarmee we de gemiddelden kunnen berekenen. We willen in samenwerking met Fontys en andere organisaties uiteindelijk wel aan de slag met de data om te kijken of we verbanden kunnen leggen.”

Data kan geweldig zijn voor bedrijven en overheden, maar misschien wel nadelig voor burgers. Dat wordt tenminste wel duidelijk tijdens de persoonlijke confrontatie in de Mirror Room. De installatie heeft De Effenaar als basis en reist tot eind dit jaar in Nederland rond. Het project wordt mede ondersteund door Fontys Hogeschool ICT, Baltan Labs en VPRO Medialab.


Noor Boonen

Op zoek naar het verhaal achter de data.

> Bekijk alle artikelen van Noor



Gerelateerde artikelen

Geen reacties

Meld je aan of log in om te reageren