De kinderen van Frencken's Future na een kwalificatiewedstrijd
Author profile picture

Het tweede Eindhovense team dat naar de FIRST-wereldkampioenschappen in St. Louis gaat is Frencken’s Future. Dit team doet mee aan de FIRST Lego League(FLL) en is een team dat onder andere bestaat uit kinderen van personeelsleden van het mechatronicabedrijf Frencken. Het team heeft zich geplaatst door tijdens de Beneluxwedstrijden in Zwolle vijfde te worden, de beste zes teams mochten door naar het buitenland. Daarvoor werden ze tweede in de regionale kwalificatiewedstrijd die in Eindhoven was. Coach van het kinderteam en vader van twee van de deelnemers Geert van Birgelen vertelt over de FLL, de kinderen en de tocht naar St. Louis.

Hoe is het team tot stand gekomen?
“Het team is vier jaar geleden begonnen met het idee dat het zou leuk zijn om een bedrijventeam te hebben dat meedoet aan de Lego League, meestal doen alleen scholen hieraan mee. De directeur van Frecken was al eerder betrokken bij activiteiten van de Lego League, hij jureerde hier zelfs wedstrijden van, dus animo voor een bedrijfsteam was snel gevonden. We hebben dit jaar 6 kinderen, elk jaar komen er een paar bij en vallen er een paar af, maar de grootte van het team is nu redelijk constant. Op dit moment is de helft van de kinderen die meedoet ook een kind van een van onze personeelsleden, de rest is er via-via bijgekomen. Vaak zijn dat vriendjes die ook graag willen meedoen. Het is wel lastig om elk jaar nog personeelskinderen te vinden die zich bij het team willen voegen, maar dat blijft wel het streven.”

De kinderen in volle concentratie bezig met de robot

Wat is jullie doel met dit bedrijfsteam?
“Voor mij is het belangrijkste dat de kinderen er iets van leren. Het gaat het niet alleen maar om techniek en om robots, ze leren namelijk ook dat ze samen moeten werken, ze leren hoe je vanuit een probleem een oplossing kan gaan vinden, hoe je dat samen aanpakt en welke kennisbronnen je hierbij moet gebruiken. Dat is ook echt de FIRST-gedachte, spelenderwijs leren en daarmee kinderen verder helpen. Daarnaast vinden de kinderen het leuk om hier te komen, ze hebben vooral gewoon lol en het is echt een soort vriendenclubje geworden. Het is niet alleen maar serieus werken aan de robot, af en toe moet je ze ook gewoon even naar buiten sturen om even lekker te voetballen. We trainen elke vrijdag vanaf halfvijf tot zeven of acht uur in de bedrijfskantine en eten dan een patatje of iets dergelijks.

“Het gaat het niet alleen maar om techniek en om robots, het gaat om het leerproces dat de kinderen doorlopen”Geert van Birgelen, Coach Frencken’s Future

Hoe werkt de Lego League?
“We bouwen elk jaar van met behulp van Lego Mindstorms een robot die op een mat in een tafel verschillende opdrachten uit kan voeren, bijvoorbeeld een legoblokje oppakken en ergens anders neerleggen. Meestal krijgen we rond de zomer de nieuwe missiemat die je in de tafel kan leggen, daar krijg je een legobouwpakket bij met instructies en dan ga je dat eerst in elkaar zetten. Je krijgt er ook een beschrijving bij waarin staat wat de bedoeling van de opdrachten is en hoeveel punten je per missie kan krijgen. Vanaf augustus tot december heb je dan de tijd om je robot te bouwen en om je strategie te bepalen. Wij hebben drie robots waar we mee kunnen werken, zo hoeven de kinderen niet op elkaar te wachten, maar kunnen ze tegelijkertijd blijven werken aan verschillende missies. Naast het bouwen van de robot hoort er bij de Lego League nog een maatschappelijk project.”

Wat houdt zo’n maatschappelijk project in?
“Je begint met een thema, dit jaar was dat Animal Allies, hierbij hoorde de vraag hoe mens en dier samen konden werken. Rondom dit thema moet je een maatschappelijk probleem kiezen en een idee voor een oplossing aandragen. Wij hebben ervoor gekozen om iets te verzinnen waarmee je vluchtelingen gemakkelijker kan opsporen op de middellandse zee. Om dit probleem op te lossen moet je eerst weten hoe je bepaalde dingen kan detecteren, daarom moeten de kinderen op zoek gaan naar experts en bedrijven die hierbij zouden kunnen helpen. Ze hebben hiervoor een expert van TOMTOM gevraagd om langs te komen en meer te vertellen over dit onderwerp. Uiteindelijk hebben ze een prototype gebouwd, een vogel die verschillende sensoren had om de vluchtelingen daadwerkelijk op te sporen. De kinderen doen alles echt zelf, als coach moet je natuurlijk wel helpen, maar dat doe ik alleen door kinderen na te laten denken over het onderwerp. De kinderen bedenken het idee uiteindelijk zelf, gaan zelf het internet op om een expert te zoeken die ze willen spreken. Ze vinden het meestal wel eng om dan zelf iemand op te bellen, maar ook dat doen ze gewoon zelf.
In zo’n project draait het niet om het eindproduct, maar om de kinderen te leren hoe je van een onderwerp/probleem naar een oplossing komt en hoe je aan de informatie komt om zoiets te verzinnen. Het is echt een leerproces dat we stimuleren.”

Hoe hebben jullie de reis naar St. Louis gefinancierd?
“We hebben het geld zelf bij elkaar gesprokkeld. We zijn begonnen met sponsors te zoeken, hiervoor hebben we in het kader van een technisch leerprogramma verschillende onderwijsinstellingen en de gemeente gevraagd om bij te dragen. Ook hebben we nog andere bedrijfssponsors en zijn we een crowdfundingcampagne opgestart om geld in te zamelen. De kinderen zijn ook aan het werk gezet, ze hebben auto’s gewassen en koekjes verkocht en een loterij georganiseerd binnen het bedrijf. Al met al heeft dit voor een aardig bedrag gezorgd en hoefden we zelf niet veel meer bij te dragen.”

Van de reis van de twee Eindhovense robotteams Team Rembrandts en Frencken’s Future doen we samen met citymarketing organisatie Eindhoven365 verslaggeving. Na afloop van het buitenlandse avontuur volgt er nog een korte documentaire en een terugblik op de wedstrijden.