Games for Health zorgt innovatief voor geluk


Door Anke Langelaan
Leestijd ± 4 minuten
  • 21 september 2017

Technologie kan zorg niet alleen beter, maar zeker ook leuker maken. Dat bewijst het Eindhovense bedrijf Games for Health al jaren, op verschillende manieren. Onlangs bijvoorbeeld nog op Lowlands, waar bezoekers rondliepen met een heuse virtuele zombie game op hun telefoon die Games for Health ontwikkelde op verzoek van GGD Flevoland & Amsterdam, RIVM en Vrije Universiteit Amsterdam om te onderzoeken hoe een virtuele epidemie zich verspreidt.

Zelf organiseert het bedrijf ook al zeven jaar op rij een grootschalig internationaal event; het Games for Health Europe Congres. Dit jaar voor het eerst in thuisbasis Eindhoven, waar op 2 en 3 oktober ruim vierhonderd betrokken partijen uit alle werelddelen samenkomen in het TAC (Temporary Art Centre). Ook grote namen als Apple, IBM en Microsoft en verschillende Nederlandse politici zijn van de partij. Hoe een lokale mkb-er dat voor elkaar krijgt? “Wij hebben bont, oftewel een hoge aaibaarheidsfactor”, aldus oprichter Jurriaan van Rijswijk. “En we koesteren ons netwerk van inmiddels 35.000 relaties.”

 

Gevestigde naam
Eigenlijk zien Van Rijswijk en zijn vrouw Sandra, oprichter en penningmeester, zichzelf ook wel als ‘missionarissen’: “We geven al jaren wereldwijd demo’s en zijn overtuigd van de kracht van kennisdeling. Dat leverde een breed netwerk op van interessante partijen. Niet alleen zorgprofessionals, maar ook bestuurders en mensen uit de IT-industrie.” Om die contacten bij elkaar te brengen en kennisdeling een platform te bieden, ontstond het idee voor een internationaal congres, dat Jurriaan na zes edities zonder schroom ‘agendabepalend’ noemt en Sandra ‘een uit de hand gelopen hobby’. Het is in ieder geval een gevestigde naam geworden binnen het topsegment van de zorg- en innovatiesector. Een van de vaste en meest succesvolle onderdelen is het (besloten) diner waarbij vele CEO’s, politici, beleidsmakers en topbestuurders graag aanschuiven. Ander vast onderdeel is het jaarlijks wisselende thema; deze editie is dat ‘Transformatie’: “Wij geloven dat geluk de basis voor gezonde zorg is. Wij benaderen zorg vanuit het geluk dat mensen kunnen beleven in plaats van de benadering dat genezen en behandelen zal leiden tot geluk.”

 

Verandering in perceptie
Die benadering is het uitgangspunt voor alle spellen en toepassingen (in de vorm van games en apps) die Games for Health ontwikkelt. Zoals Medi & Seintje bijvoorbeeld, een app die toegang biedt tot een speciaal ontwikkelde spelomgeving na het scannen van de streepjescode op een medicijnverpakking. “Mensen die chronisch ziek zijn en hiervoor medicijnen nodig hebben, vergeten die nogal eens in te nemen, zeker als hun ziekte niet direct merkbaar is”, licht Jurriaan toe. “Het doel van een arts is simpelweg proberen ervoor te zorgen dat de patiënt zijn medicatie op tijd inneemt en wijst daarop, maar wij kijken juist naar de motivatie van die patiënt. Die vindt het leuker om met een spelletje op zijn tablet of smartphone dan met zijn medicatie – en dus zijn ziekte – bezig te zijn. Dus wij hebben die motivatie van de patiënt gekoppeld aan het doel van de arts en dat werkt heel goed.” Bovendien heeft die benadering een extra voordeel volgens Jurriaan en Sandra: “Iemand die niet bezig is met ziek zijn, draagt bij aan zijn eigen gezondheid.” Die verandering in perceptie is de rode draad door het komende congres. “Wij willen laten zien hoe je innovatie kunt inzetten om een glimlach op het gezicht van mensen te krijgen en tegelijkertijd de kosten van de zorg terug te brengen. Maar daarvoor moet de factor geluk leidend worden binnen de sector. Neem bijvoorbeeld een rollator. Die wordt niet meer vergoed, wat logisch is want het maakt mensen niet beter. Maar het helpt ze wel om mobieler en zelfstandiger te blijven en dat draagt bij aan levensgeluk, waardoor mensen die een rollator gebruiken minder andere zorg nodig hebben.”

 

1 miljard mensen
Naast zulke traditionele ‘geluksmiddelen’ zijn er dus ook innovatieve digitale mogelijkheden om ‘voor geluk te zorgen’ (zoals de pay-off  van het bedrijf luidt) en daar komt de expertise van Games for Health bij kijken. En daarmee is nog een wereld te winnen, weten Jurriaan en Sandra: “Ons doel is om 1 miljard mensen te raken binnen vijf jaar. Dat kunnen we halen dankzij de versnelling van technologische ontwikkelingen. Met name nieuwe mogelijkheden met neurale computers (die menselijke taal verstaan), A.I. (zelflerende computers met stemmingsherkenning) en software die zich aanpast aan fysieke aandoeningen zoals trillen of slechtziendheid bieden veel perspectief.”

Belangrijke voorwaarde is wel dat de regelgeving voor e-health een flinke update krijgt. “De huidige wet stamt uit 1984, toen was internet er nog niet eens. Daarom hebben we Lies van Gennep, directeur van ​​​Nictiz (het landelijke expertisecentrum dat ontwikkeling van ICT in de zorg faciliteert, red.) gevraagd om tijdens het congres haar visie op de toekomst van de zorg te presenteren.” Wat die toekomst betreft zit Games for Health in ieder geval op de juiste plek in Brainport Eindhoven. “Onze vestiging hier is absoluut een pragmatische keuze. Het Catharina ziekenhuis is een waardevolle samenwerkingspartij die hoogkwalitatieve klinische zorg heel goed combineert met innovatie én de menselijke maat. En de lokale GGD is echt een voorloper binnen Nederland, die ook buiten gebaande paden durft te treden. Plus de nabijheid van Duitsland biedt interessante opties voor uitbreiding.” Al staat Azië eerder op de lijst voor een nieuwe vestiging, die voor volgend jaar gepland is. “Zonder dat werelddeel halen we ons doel voor 1 miljard mensen natuurlijk niet”, besluit Jurriaan met een serieuze knipoog.