Gerard & Anton Awards: BlueJay, een drone als hulpje in huis


Door Milan Lenters
  • 25 juli 2016

Tien Eindhovense startups zijn bekroond met de Gerard & Anton Award 2016. Volgens de jury van de prijs hebben deze tien alles in zich om in de voetsporen van Gerard en Anton Philips te komen, 125 jaar geleden de eerste echt succesvolle startup in deze regio. Elke dag brengen we er een in beeld. Vandaag: BlueJay.


Hier alle winnaars van 2016

Hier alles over de Gerard & Anton Awards


 

Een beetje een vreemde eend in de bijt in de startup to watch top-10 is Blue Jay wel, want officieel is het (nog) geen bedrijf maar een studententeam. Maar de jury is overtuigd van het innovatieve karakter en daarom verdient Blue Jay een plekje in deze lijst. E52 sprak met Tessie Hartjes, teammanager van Blue Jay.

De Jury:

Meer als team dan als startup, onderzoekt BlueJay de toekomst van drones. Hun ontdekkingen zouden onze levens op onverwachte wijze kunnen gaan veranderen. 

Het huidige team van 18 studenten geeft na de zomer het stokje over aan een groep nieuwe studenten. “Voor ons zit het erop. Het was een ontzettend druk, maar vooral leerzaam jaar.” Een jaar vol hoogtepunten, met een demonstratie voor Maxima tijdens de opening van de Singularity University, de opening van het eerste pop-up Drone Café ter wereld en als klap op de vuurpijl was BlueJay bij de Hannover Messe. Waar Rutte kennis maakt met de verschillende toepassingen van BlueJay. “Rutte had ons al op het nieuws gezien, best grappig toch? Het is geweldig mensen aan het denken te zetten over de toekomst van drones. We hadden natuurlijk net het Drone Café achter de rug. Maar de Messe is toch wel even een andere orde van grootte. Je komt veel bedrijven tegen die interessant zijn. Zoveel nieuwe dingen.”

Toekomst van drones?
Naast het ontwikkelen van een eigen autonome drone die binnenshuis allerlei taken kan verrichten, probeert het team een discussie op gang te brengen. “Wij geloven dat drones in de toekomst een grote rol gaan spelen in ons dagelijks leven. Laatst had ik een interview op de radio, echt waar, ik moest flink op mijn lippen bijten. Je merkt goed dat mensen zo’n negatief beeld over drones hebben of totaal niet weten wat voor goede dingen je ermee kunt doen. Er worden stropers mee weggejaagd in Afrika, of ontwikkelingshulp gedropt. En wat nou als drones brandende gebouwen in kunnen om te kijken of er nog personen aanwezig zijn?”

En hoe doen jullie het?
Toen ze begonnen had nog niemand uit het team ooit met een drone gewerkt, ze begaven zich allemaal op nieuw terrein. “In het begin was google onze beste vriend. Er zijn al zoveel goede dingen uitgevonden. Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Ook zijn we bij andere bedrijven die met drones werken langs gegaan, zo hoor je de do’s en don’ts. We werkten met fast prototypen. Dan bouw je niet ieder onderdeel zelf, maar je tweakt steeds bestaande onderdelen. Behalve de rand dan, die hebben we zelf gemaakt. Het juiste systeem vinden om drone binnenshuis stabiel te laten vliegen was een heel karwei.” De studenten proberen van alles uit. Een cameratracking systeem – “Dat is reteduur!” – en GPS – “Te onnauwkeurig voor binnen gebruik.”

bluejay1

Uiteindelijk wordt het een combinatie van meerdere systemen: “Philips Lighting heeft een lamp die aan wifi gekoppeld is, deze lampen versturen een bepaalde frequentie waardoor de drone zijn positie nauwkeurig kan bepalen. En om de hoogte te bepalen is de drone uitgerust met een laser die de afstand tot de grond meet. Het voordeel van dit systeem is dat het nauwkeurig is en dat toekomstige gebruikers niet hun hele huis vol hoeven hangen met camera’s, alleen een lamp vervangen is voldoende.”

Doorzetten?
Of Hartjes Blue Jay wil doorzetten als een start-up weet ze nog niet: “Daar gaan we het met team na de zomer over hebben, want er zijn wel serieuze mogelijkheden en kansen.” Ondanks dat ze geen  startup zijn, werd Blue Jay wel gevraagd voor het accelerator programma van High Tech XL.“We hebben niet eens een businessplan, we moeten eerst uitzoeken waar de toegevoegde waarde echt zit.”

Hartjes stopt met praten en sluit haar ogen even, na een korte pauze gaat ze verder: “Voordat ik een besluit neem wil ik eerst vakantie en er goed over nadenken. Het is een druk jaar geweest en wil niets overhaasten.” Wat ze wel weet is dat wanneer Blue Jay commercieel gaat, er bepaalde dingen anders moeten. “Driekwart jaar hebben we geschaafd aan het technische, dat is echt te lang. Techneuten hebben een soort trots en willen pas naar buiten stappen als het volgens hen helemaal perfect is. Maar zo kom je niet verder. Ik denk dat dat voor veel startups een bekende valkuil is. Maar je moet hulp durven vragen. Verder is het heel erg belangrijk dat iedereen in het bedrijf dedication heeft voor het complete plaatje. Omdat dit een studententeam is zijn er ook mensen bij die parttime werken, zij voelen zich alleen verantwoordelijk voor hun eigen onderdeeltje. Als dit een bedrijf was zou ik dat niet pikken. Om dit succesvol door te zetten is er een sterke basis nodig van mensen die volledig committed zijn.”

Om van studententeam uit te groeien tot succesvolle startup kan BlueJay wel wat advies gebruiken:

Lees hier meer over het ontstaan van BlueJay

Er zijn nog geen reactie op dit artikel↓

Milan Lenters

Kijkt soms met verbazing naar de vele verhalen die hier voor het oprapen liggen

> Bekijk alle artikelen van Milan