Gerard & Anton Awards: Lifesense maakt de strijd tegen urine


Door Milan Lenters
Leestijd ± 4 minuten
  • 28 juli 2016

Tien Eindhovense startups zijn bekroond met de Gerard & Anton Award 2016. Volgens de jury van de prijs hebben deze tien alles in zich om in de voetsporen van Gerard en Anton Philips te komen, 125 jaar geleden de eerste echt succesvolle startup in deze regio. Elke dag brengen we er een in beeld. Vandaag: Lifesense.


Hier alle winnaars van 2016

Hier alles over de Gerard & Anton Awards


Vrouwen stappen niet of nauwelijks naar de dokter met bekkenbodem problemen. “Ze schamen zich, er heerst nog altijd een taboe”, vertelt Valer Pop. Hij is CEO van Lifesense group. Met Carin – een sensor in het ondergoed in combinatie met een trainingsprogramma – is Pop overtuigd dat hij vrouwen een beter leven kan geven.

De Jury:

Sommige problemen zijn niet makkelijk bespreekbaar. Maar dat houdt deze startup niet tegen om vrouwen op een verrassende wijze te helpen met urineverlies. Het bedrijf rondde onlangs een crowdfunding-actie af.

Bij binnenkomst op zijn kantoor legt Pop nog even snel de sensor op de lader, het dingetje is niet groter dan een lenzendoosje en kan in het daarvoor speciaal ontworpen ondergoed ‘geklikt’ worden. De sensor meet het urineverlies en samen met de trainingsapp wordt de vooruitgang bij gebruikers bijgehouden. “Het trainingsprogramma is ontwikkeld met meer dan 100 vrouwen. Op basis van de resultaten van de sensor krijgen vrouwen een persoonlijk trainingsprogramma via de app aangeboden. Binnen drie tot zes maanden hebben vrouwen al profijt van de training.” claimt Pop.

Kind van Eindhoven
De technologie werd ontwikkeld onder de ‘warme vleugels’ van Holst Centre. “Wij zijn echt een kind van Eindhoven. Holst Centre is onze moeder, daar hebben we de ruimte gekregen om de technologie te ontwikkelen. Later bij High Tech XL hebben we de zakelijke kant geleerd, echt business denken. Dus dat zou ik onze vader willen noemen. We groeien nu flink en zijn onze ouders daar dankbaar voor, in 2018 willen we qua sales het snelst groeiende bedrijf ter wereld zijn. Dan kunnen we iets terug gaan doen voor de regio. Het doel is om een startup fonds neer te zetten.”

Op dit moment probeert Pop ook al veel ‘terug te doen’ voor de regio. “Bijna al onze onderdelen komen hier uit de buurt, uit een fabriek in Best. Ze zijn misschien duurder dan onderdelen uit Taiwan, maar je weet wel zeker dat de kwaliteit goed is. Plus je draagt bij aan de regionale economie, dat vind ik ook belangrijk. Ons doel is om heel de wereld te bereiken, maar onze R&D afdeling zal altijd in Eindhoven blijven, omdat hier de nodige kennis aanwezig is.”

Begin deze maand breidde Lifesense Group, waar Carin onder valt, uit naar Japan, waar een licentieovereenkomst werd getekend met een distributiepartner. Ook rondde het bedrijf succesvol een Kickstarter campagne af. “Dat ging echt hard. In twee dagen hadden we honderd nieuwe volgers, niet eens uit eigen kring. Ook op facebook deden we het goed, in ongeveer een maand hadden we 50.000 nieuwe kliks. Met Kickstarter haalden we 60.000 euro op, echt geweldig.”

Het vinden van investeerders ging een stuk lastiger. “Je moet je voorstellen dat je 90% van de keren dat je bij Venture Capitals aan tafel zit, er een man tegenover je zit. Zij hebben geen idee van de problemen die vrouwen ervaren door onnodig urineverlies. Het is een echte mannenwereld, zij vinden over dit soort dingen praten vaak ongemakkelijk en durven hun nek niet uit te steken. Als je bedenkt dat van al het geld dat VC’s investeren, maar 5% naar vrouwen gaat dan schrik je toch?” Om investeerders toch te overtuigen moet je stevig in je schoenen staan, meent Pop. “Je moet overtuigd zijn van je product en een lange termijn visie voor ogen hebben.”

Lifesense bij de uitreiking van de Gerard & Anton Awards

Lifesense bij de uitreiking van de Gerard & Anton Awards

Pop pakt er een onderbroek bij, en laat het materiaal zien. “Deze stof is door Julia Veldhuijzen van Zanten ontworpen. Ze studeerde ermee af aan de Design Academy in 2014. Ze ontwikkelt dit nu door bij Lifesense. De stof is erg absorberend en gaat lekken tegen. Ook comfort is belangrijk en het ziet er normaal uit. Vrouwen hoeven geen beschamende tent of luier meer aan te trekken. Die dingen zijn toch hartstikke ouderwets? En bovendien drukken luiers en pads op de ecologische voetafdruk. Met Carin ben je hier voorgoed vanaf. Dat is onze visie, waar iedereen binnen het bedrijf 100% aan werkt en in gelooft.”

Volgens Pop is er nog steeds veel onwetendheid onder vrouwen. “Sommige vrouwen weten niet wat ze eraan kunnen doen, maar 10% van de vrouwen die problemen hebben, durven de stap naar de dokter te zetten. Dat taboe willen wij doorbreken. Aan de ene kant doen we dat met betrokken ambassadeurs. Dat zijn trotse vrouwen die zich niet schamen. Zij proberen andere vrouwen ervan bewust maken dat er wel degelijk oplossingen zijn. Ook hebben we een online platform waar vrouwen hun ervaringen kunnen delen. Op dit moment zijn we in gesprek met een grote zorgverzekeraar in Nederland om ons pakket aan een grotere markt aan te kunnen bieden.”

In de toekomst wil Pop wearables voor iedere levensfase van de vrouw. “We willen vrouwen hun hele leven bijstaan. Wanneer jonge meisjes voor de eerste keer ongesteld worden tot vrouwen in de menopauze. Meisjes die voor de eerste keer ongesteld worden kunnen daar onzeker over zijn, met begeleiding en accurate metingen helpen we ze door deze spannende tijd heen. Maar ook vrouwen die net bevallen zijn, kunnen we helpen met een quick recovery pakket – en wist je dat je met het trainen van de bekkenbodemspier ook het orgasme kunt verbeteren?”

Valer Pop deelt zijn advies aan beginnende startups:

Er zijn nog geen reactie op dit artikel↓

Milan Lenters

Kijkt soms met verbazing naar de vele verhalen die hier voor het oprapen liggen

> Bekijk alle artikelen van Milan