Gerard & Anton Awards: Team FAST en de bus op mierenzuur


Door Milan Lenters
  • 30 juli 2016

Tien Eindhovense startups zijn bekroond met de Gerard & Anton Award 2016. Volgens de jury van de prijs hebben deze tien alles in zich om in de voetsporen van Gerard en Anton Philips te komen, 125 jaar geleden de eerste echt succesvolle startup in deze regio. Elke dag brengen we er een in beeld. Vandaag: Team FAST.


Hier alle winnaars van 2016

Hier alles over de Gerard & Anton Awards


 

Vandaag in de startup to watch top-10 gaat E52 langs bij Team FAST, (nog) geen startup maar een studententeam van de TU/e. De ruim 25 studenten werken aan een duurzame energie-oplossing voor de transportsector. Mierenzuur. Met een modelauto van ruim 1 meter bewees het team dat het mogelijk was. De komende maanden volgt het grote werk. Een bus van sponsor VDL. Max Aerts leidt ons rond op de TU/e. “Vergelijk ons met een startup in de researchfase.”

De Jury:

Dit studententeam van de TU/e heeft een alternatief voor zowel fossiele brandstof als waterstof. Op een kleine schaal al succesvol. Onlangs rondden zij succesvol een crowdfundingscampagne af. Ze gaan nu beginnen aan de bouw van een grote bus op mierenzuur.

Het wachten is nu op de laatste onderdelen die binnendruppelen op de nieuwe werkplaats van Team FASTop de Automotive Campus in Helmond. Dan begint de bouw van de opgeschaalde versie van het systeem, dat eerder al op kleine schaal succesvol was. “Dat was in januari van dit jaar, het gaf zeker een kick. Niet alleen werd ons harde werken beloond, maar we kregen ook bewijs dat het klopte wat we dachten”, Aerts loopt door het kantoor/werkplaats en zet de schaalauto op de tafel. Hij trekt de kap eraf. Onder de ‘motorkap’ flink wat slangetjes en een tankje. “Kijk, this is where the magic happens”, grapt hij en zet de kap weer terug. “Nu gaan we in Helmond alles op grotere schaal namaken. Dat wordt erg spannend, we verwachten dat het werkt, maar je weet het natuurlijk nooit.” Team FAST gelooft erin dat mierenzuur het duurzame equivalent van benzine kan worden. “De infrastructuur voor vloeistoffen ligt er al dus waarom niet?”

Hoe werkt het?

Max Aerts

Max Aerts

Mierenzuur wordt met een door de studenten ontwikkelde reactor omgezet in waterstof met behulp van een katalysator. De waterstof wordt vervolgens in de brandstofcel omgezet in energie voor de elektromotor. “Auto’s op batterijen zijn best effectief, zeker voor woon-werkverkeer. Maar als je kijkt naar de transportsector, daar zijn batterijen helemaal niet effectief. Ze zijn zwaar en nemen veel ruimte in, dat betekent dat je minder vracht mee kunt nemen. Transport op waterstof komt al verder, maar het nadeel hiervan is dat je het onder hoge druk moet opslaan. Dit maakt het relatief duur. Dat is met mierenzuur niet nodig.” Volgens Aerts kost het ombouwen van een tankstation dat waterstof kan opslaan 7 ton tot 1 miljoen euro. “Flink wat geld dus. Benzinestations ombouwen zodat ze geschikt zijn voor het gebruik van mierenzuur zal lang niet zo duur zijn.”

Loop je nu niet op de zaken vooruit?
Aerts moet lachen: “Voordat één ding goed gaat, heb je eerst tien problemen opgelost. We blijven testen en alles optimaliseren. Maar omdat het schaalmodel werkt weten we bijna zeker dat het op grote schaal ook werkt. Waarschijnlijk gaat het niet in één keer goed, je moet creatief blijven en problemen blijven tackelen. Maar de techniek werkt, die zekerheid hebben we. Dat is soms wel geruststellend. Maar het blijft lastig om te zeggen of het ook daadwerkelijk de nieuwe standaard wordt. Want het is niet altijd de beste techniek die doorbreekt, maar eerder welke door de markt als eerste wordt omarmd. Wat dat betreft hebben we geluk met de infrastructuur van het tanken. Daar zouden we met mierenzuur zo op in kunnen haken, er verandert voor de consument niets. Zij blijven ‘tanken’ op de vertrouwde manier, maar het enige verschil is dat er komt mierenzuur uit de pomp komt.” Maar voorlopig richt Team FAST op de eerste doelstelling: het rijklaar maken van de stadsbus. Als alles goed gaat is kan hij voor het einde van dit jaar rijden.

Grootste les?

Team FAST tijdens de uitreiking van de Gerard & Anton Awards

Team FAST tijdens de uitreiking van de Gerard & Anton Awards

“Zo’n jaar als dit kan ik iedereen aanraden. Je leert ontzettend veel nieuwe dingen. Je ziet hoe bedrijven werken en daardoor kom je tot nieuwe inzichten. Ook is dit erg goed voor je netwerk, je komt overal nieuwe mensen tegen. Die contacten kunnen later nog best van pas komen. Ik zou liegen als ik zou zeggen dat het niet goed op mijn CV staat. Iemand van FAST had laatst een sollicitatie, hebben ze tijdens het gesprek alleen maar over Team FAST gepraat. Je merkt wel dat mensen het allemaal heel erg interessant vinden. We zijn wel echte pioniers, want deze weg is nog niet in geslagen. Het is natuurlijk ontzettend gaaf dat we in potentie de wereld zouden kunnen veranderen. Maar we zijn heel erg down to earth. We proberen daar niet teveel mee bezig te zijn. Soms komt het wel even binnen: wat als het allemaal lukt?”, met een trotse grijns kijkt Aerts op. “Maar we proberen rustig te blijven.”

Er zijn nog geen reactie op dit artikel↓

Milan Lenters

Kijkt soms met verbazing naar de vele verhalen die hier voor het oprapen liggen

> Bekijk alle artikelen van Milan