Hoe de BOM Liteq mee ontwikkelde en met winst verkocht


Door Merlijn van Dijk
Leestijd ± 4 minuten
  • 28 augustus 2017

Veel mensen uit de Eindhovense technologie-industrie kennen de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij wel. Die organisatie die met een zak overheidsgeld nieuwe bedrijfjes afstruint, hopend op een buitenkans waar ze een gedeelte van die zak achter kunnen laten. Maar de BOM doet meer dan dat. Zo blijkt uit het verhaal van Liteq.

Liteq is een bedrijf dat zich richt op Advanced Packaging. Dat is een methode om elektronische chips van in- en uitvoercontacten te voorzien en in plastic te verpakken, zodat ze goed beschermd zijn. Maar dat bedrijf deed ooit iets anders, vertelt Jurgen van Eck, Senior Investment Manager bij de BOM.

“Een aantal jaar geleden investeerden we in een nieuw bedrijf. Dat bedrijf wilde een eigen Stepper bouwen, een machine die kleine patronen afbeeldt voor LEDs”, zegt Van Eck. De BOM dacht een goede investering te hebben gedaan, maar had het mis.

De moeder van het bedrijf waarin ze investeerden, ging failliet. Van Eck: “De mogelijkheden voor het verkopen van LED-Steppers waren verdampt door grote investeringen in China.” Bedragen waar de BOM niet mee kon concurreren.

Tot zover geen succesverhaal dus, integendeel. Maar de Brabantse investeerder gaf niet op. “We hebben destijds de assets uit het faillissement gered en weer verkocht aan een Chinees bedrijf”, aldus Van Eck. Alleen de projectleider en controller van het oude bedrijf gingen mee. “Samen zijn we een nieuw bedrijf begonnen.”

Het begin van Liteq was een feit. De eerste uitdaging? De markt verkennen en uitzoeken waar behoeftes en kansen lagen. Het antwoord? Advanced Packaging. “Dat is de enige methode om de meer geavanceerde chips van tegenwoordig te verpakken die bijvoorbeeld in mobiele apparaten gaan”, aldus Van Eck over de technologie.

Van Eck – van origine een natuurkundige – zag bovendien een mogelijk concurrentievoordeel:  “Voor onze machine wilden we een laser gebruiken in plaats van een lamp. Daarmee konden we in theorie tweemaal zo goedkoop produceren dan bestaande machines.” Maar als de lichtbron verandert, verandert de hele machine. Veel onderdelen moesten opnieuw bedacht worden.

Een nieuwe partner met genoeg financiële slagkracht was nodig. De BOM investeerde vanaf het begin al samen met een aantal anderen, waaronder Sioux. Maar een investeerder met intieme kennis van de materie ontbrak nog. In 2014 toog Van Eck naar Veldhoven.

“ASML wilde wel investeren, maar niet zonder bewijs van levensvatbaarheid”, zegt Van Eck nu. “Ik ben toen, samen met iemand van ASML langs potentiele klanten en beurzen gegaan. Samen hebben we het idee meermaals gepitcht. De productdefinitie werd aldoor scherper.”

Uiteindelijk ging ASML overstag. Met een aantal extra miljoenen en veel extra inhoudelijke kennis ging Liteq verder. Van Eck: “Mogelijke fouten werden voorkomen door vaak te overleggen in Veldhoven.”

Ook Economische Zaken sprong bij. Alles bij elkaar haalde Liteq 10 miljoen euro aan investeringen binnen. De BOM betaalde 2,5 miljoen.

Het team was compleet en het idee duidelijk. Nu was het aan Liteq om daadwerkelijk het product te gaan ontwikkelen. Maar niet veel later werd het bedrijf alweer verkocht.

“Op een gegeven moment kwam er een aantal partijen naar ons toe”, zegt Van Eck over de verkoop. “Toen stonden we voor de keuze. Doorgaan of verkopen?” Het werd uiteindelijk optie twee.

Liteq had toen alleen nog een prototype van hun verpakkingsmachine ontwikkeld. Het verder ontwikkelen van beta-machine, die machine plaatsen bij een bedrijf en daar testen, zou nieuwe investeringen vergen. Van Eck: “We zouden een stuk meer dan die 10 miljoen op moeten halen. En ASML had toen al besloten om verder geen investeringen te doen.”

Uiteindelijk deed het bedrijf Kulicke & Soffa een niet te weigeren bod, volgens van Eck. “Wat ze precies betaald hebben, zeg ik niet. Maar de betrokken investeerders hebben zeker winst gemaakt. De BOM heeft zijn inleg meermaals terugverdiend.”

En zo hielp de BOM met het opstarten van Liteq, hielp de investeerder met het ontwikkelen van een nieuw product en verkocht het Liteq uiteindelijk weer, zonder dat het ook maar een euro omzet had gedraaid. Wanneer Liteq daadwerkelijk de markt betreedt, is onduidelijk. “Maar hun ambitieuze doel is om dit de tweede helft van volgend jaar te doen”, zegt Van Eck.

Ondertussen struint Van Eck  weer door Eindhoven en de rest van Noord-Brabant. Zijn zak met geld net iets zwaarder dan een paar jaar geleden. Maar vooral een bak ervaring over het ontwikkelen van een bedrijf rijker.

Er zijn nog geen reactie op dit artikel↓

Merlijn van Dijk

Schrijft voor E52 vooral over Big Data en Smart Cities.

> Bekijk alle artikelen van Merlijn