Author profile picture

Hugsy maakt baby-dekentjes en knuffels die de geur en de hartslag van de moeder nabootsen. Om de ontwikkeling ervan verder te brengen en om nieuw wetenschappelijk onderzoek mogelijk te maken, start de Eindhovense startup vandaag met een Kickstarter campagne. Daarmee hoopt Hugsy 40.000 euro op te halen om de productie van de dekens en knuffels te kunnen starten. Daarnaast wil het bedrijf binnenkort 3 ton aan financiering te verkrijgen, onder meer voor verder onderzoek.

Eerder al kreeg Hugsy 2 ton aan funding.

Lees hier meer over Hugsy

Mede-oprichter Jody van den Tillaart van Hugsy won eerder deze week een pitching contest bij de talkshow 24U Vonkt. In haar pitch vertelt ze over het bedrijf en over de redenen voor de Kickstarter campagne. Hier haar verhaal:


Jody van den Tillaart (Hugsy) pitcht bij 24U Vonkt.

E52

Hugsy ondersteunt ouders als ze met hun kindje buidelen (knuffelen met huid-op-huidcontact). Tijdens die knuffelmomenten neemt Hugsy de geur, warmte en hartslag van de ouder op. Als het kindje dan weer terug gaat in de couveuse of de wieg, blijft het dekentje de geruststellende aanwezigheid van de vader of moeder meegeven, zelfs als die er even niet zijn.

Hugsy komt in twee varianten op de markt: voor het ziekenhuis en voor thuis. De thuisvariant moet dankzij de kickstarter campagne op de markt komen, de ziekenhuisvariant volgt later. Daarvoor is eerst nog verder klinisch onderzoek nodig.

Hugsy begon als een studentenproject aan de faculteit Industrial Design van de TU/e. Initiatiefneemster Sylvie Claes besloot het project samen met Jody van den Tillaart voort te zetten als echt bedrijf. Na deelname aan het HighTechXL acceleratorprogramma startten ze met hun eerste investeringsronde.