Hutspot biedt Eindhovense ontwerpers een podium


Door Frans van Beveren
Leestijd ± 2 minuten
  • 7 april 2017

Sinds kort heeft Eindhoven een nieuwe plek om design van eigen bodem te kopen, Hutspot. De van oorsprong Amsterdamse winkel heeft in Eindhoven met 700m2 haar grootste vestiging geopend. De winkel zit in De Admirant aan de Nieuwe Emmasingel.

De oprichters van de winkel merkten dat het lastig was als ontwerper om je producten aan de man te brengen, daarom begonnen zij met Hutspot. Het bedrijf is in nog geen vijf jaar uitgegroeid van een pop-upstore naar een winkel met vijf vestigingen door Nederland.

Carlijn Westerburger, storemanager in Eindhoven vertelt wat er bijzonder is aan de vestiging in de lichtstad: “Elke Hutspot winkel is anders, omdat we ook lokale merken een podium bieden. Dat doen we hier in Eindhoven ook. We hebben een samenwerking met Design Shop, dat is opgericht door Tim & Sanne, beide afgestudeerd aan de Design Academy. Zij merkten dat het erg lastig was voor ontwerpers die net afgestudeerd zijn om de producten in een winkel te krijgen. Dus zijn ze een collectief begonnen en cureren ze producten die vervolgens bij ons in de winkel liggen. Wij helpen de designers met naamsbekendheid, ook op sociale media proberen we ze bekender te maken zodat ze kunnen doorgroeien.”

"We verkopen niet alleen praktische producten, maar vooral spullen waar je blij van wordt."
Carlijn Westerburger —

Het assortiment van Hutspot is zeer divers, ze verkopen ansichtkaartjes van een paar euro, maar ook kasten van tweeduizend euro. “Alle producten die hier liggen hebben met lifestyle te maken. Het zijn producten waar je blij van wordt, we verkopen hier niet alleen producten die praktisch zijn.” Zo vertelt Westerburger. “Omdat we een conceptstore zijn, lopen de prijzen heel erg uiteen. Bij ons betaal je voor een leuk topje soms 20 euro, maar soms ook 120 euro.”

De producten die in de winkel te vinden zijn komen niet alleen van ontwerpers die door Hutspot benaderd worden. “Als we een tof product zien, benaderen we designers, maar er lopen ook mensen binnen die zelf iets maken en het in de winkel willen aanbieden. Als we het een leuk product vinden en het past binnen het concept, dan zijn ze welkom.”

De winkel draait niet alleen om de verkoop van de producten, maar wil een ervaring bieden aan de klanten, daarom komt er ook een Øatmeal Bar in, een koffiebar waar je ook kunt ontbijten. Ook zullen er workshops georganiseerd worden en andere activiteiten. “We willen hier workshops en evenementen houden, zo was er afgelopen zaterdag een dj in de winkel. Omdat mogelijk te maken vinden we het fijn als klanten met ons meedenken. Daarom kan iedereen met een goed idee gewoon de winkel binnenlopen en het ons vertellen, daar staan we voor open. Het lijkt ons bijvoorbeeld leuk als er een keer een illustrator live komt tekenen in de winkel.”


Frans van Beveren

Gefascineerd door alles wat te maken heeft met technische vooruitgang, innovatie, verduurzaming en industrieel design.

> Bekijk alle artikelen van Frans

Geen reacties

Meld je aan of log in om te reageren