© IO
Author profile picture

Consumenten geven weer meer uit. De consumptie stijgt al ruim een jaar en was in het tweede kwartaal van 2015 1,4% hoger dan een jaar eerder. Bovendien is het consumentenvertrouwen flink toegenomen, ook in Zuidoost-Brabant. De arbeidsmarkt verbetert langzaam en de koopkracht krijgt een impuls door de voorgenomen lastenverlichting in 2016, cao-loongroei en de gedaalde olieprijs. Dat blijkt uit de ING Regiovisie waarover e52 deze week uitgebreid bericht.

20150519_213326Internationale onzekerheden blijven aanwezig maar voeren minder de boventoon in het vertrouwen. De vooruitzichten voor winkeliers zijn dan ook iets beter. De verkopen in de Nederlandse detailhandel groeien in 2015 naar verwachting met 1,5%, maar de prijsconcurrentie is fel. Nieuwe spelers met aansprekende concepten, zowel online als offline, winnen terrein en zetten ‘traditionele’ partijen onder druk. Voorbeelden in de winkelstraat zijn onder andere Primark en het Amerikaanse TK-Maxx dat in het najaar in Eindhoven opent.

Schermafbeelding 2015-09-23 om 14.40.43Door de komst van grote winkels in de stadscentra en de schaalvergroting bij supermarkten neemt het aantal meters winkeloppervlak nog toe. Tegelijkertijd daalt het aantal winkels echter, vooral doordat kleinere winkels de deuren sluiten. Ondanks een groeiende bevolking is die ontwikkeling in Zuidoost-Brabant ook gaande.

Toerisme en horeca groeien

Brabantse horecaondernemers profiteerden de afgelopen jaren van een groeiend aantal buitenlandse toeristen. De binnenlandse markt was matig, maar inmiddels weten Nederlandse consumenten vooral de restaurants en hotels weer beter te vinden. Door de aanwezige internationale bedrijven is Eindhoven vooral een zakelijke bestemming. Op toeristisch vlak is volgens ING voor Eindhoven nog een wereld te winnen. Daarbij is het goed dat de stad het over een andere boeg gooit dan de traditionele historische steden. “Onder andere lichtfestival Glow legt daarbij de link met het DNA van de stad.”