Author profile picture

Verslaggeefster Sharina Helderop bezoekt de ‘Innovation and you’ Experience in het Philips Museum. Een persoonlijk verslag.


De ‘Innovation and you’ Experience in het Philips Museum gaat zaterdag 14 mei open voor publiek. Hoewel de rest van het museum gevuld is met producten uit het verleden, is voor deze tentoonstelling een andere weg gekozen, namelijk wat de toekomst gaat brengen.

Eerst loop je een stuk door het museum. De ‘Innovation and you’ Experience ligt namelijk aan het einde van de route. Wanneer je de ontwikkeling van verlichting, radio’s en zelfs het platenlabel van het bedrijf voorbij loopt, stap je in de toekomst door de ogen van Philips.

Abstract

Eigenlijk begint de beleving al bij de eerste stap in de ruimte. Het tapijt heet je namelijk welkom. Dat klinkt raar, maar onder de vloerbedekking ligt een installatie die tekst en beeld geanimeerd kan tonen met licht. Een soort beamer, maar dan onder het tapijt.

De ruimte is ingedeeld in vijf elementen: connectivity, sensing, imaging, personalisation en Big Data. “Het zijn vijf vrij abstracte begrippen en met de Experience laten we bezoekers ervaren hoe moderne technologie ons leven verandert”, zegt Mark Grispen, Philips Museum.

Big Data

Aan de zijkanten hangen vijf gebogen schermen. Elk scherm vertegenwoordigt één van de thema’s. Bij het eerste onderdeel laat Philips zien wat Big Data inhoudt. De camera boven het scherm registreert dat ik ervoor sta en mijn schaduw verschijnt op het beeld.

Het apparaat registreert mijn lengte waarna ik met mijn hand aangeef tot welke leeftijdscategorie ik behoor. Volgens de gegevens ben ik net zo lang als Ludwig van Beethoven. Toch leuk om te weten.

Opslaan

Het systeem slaat mijn lengte en leeftijd op in het systeem waardoor de machine mij ook vertelt dat zeventien procent van de bezoekers even oud was als ik. Van elke bezoeker die dit onderdeel bezoekt, worden deze gegevens opgeslagen.

Imaging

Het volgende thema’s is ‘imaging’. Philips maakte al tijdens de Eerste Wereldoorlog röntgenbuizen. Dit ‘spel’ laat je ook binnenin het menselijk lichaam kijken. Niet echt natuurlijk, maar er verschijnt een poppetje op het scherm en met je hand kun je het ‘scanapparaat’ bedienen. Je ziet de opbouw van het lichaam met de spieren, botten en organen.

Personalisation

Het derde en laatste scherm aan de linkerzijde gaat over het onderwerp ‘personalisation’. Je gaat weer voor de camera en het beeldscherm staan en er wordt een foto gemaakt. Daarna wordt er een aantal seconden lang ingezoomd.

Eigenlijk ontleedt de camera jouw foto tot op DNA-niveau. Je ziet niet echt jouw DNA, want dat kan niet via een foto. Het idee is dat je beseft hoe klein de genetische stukjes in je lichaam zijn. Na het vele inzoomen krijg je ook uitleg erover.

Connecting

Het is tijd geworden om over te steken naar de andere kant van de ruimte. Daar staat de volgende uitdaging alweer te wachten. Op het scherm staan een stuk of dertig puntjes die jij met je handen moet verbinden.

Innovation and you Experience PM
Verslaggeefster Sharina Helderop bezig met ‘connecting’.

Dit onderdeel heeft ook een symbolische waarde van het maken van verbindingen . Als je lang niks laat horen, verdwijnt de connectie. Net zoals de puntjes.

Sensing

Het laatste onderdeel is ‘sensing’. Na dertig seconden lang puntjes verbinden, bleken mijn handen wel erg warm te zijn. Ze sloegen helemaal rood uit op de warmtecamera.

Naast elk scherm staat ook een informatiebord met het nut en toepassing van deze technologie. Het gaat er bij deze technologie om dat je sensoren op veel manieren in kunt zetten. Bijvoorbeeld voor de veiligheid van ouderen. Philips heeft eerder een klein kastje ontwikkelt dat senioren om kunnen doen.

Niet alleen kunnen ouderen daarmee alarm slaan, maar als ze vallen, registreert het kastje een horizontale positie. Oftewel: iemand is gevallen. Wanneer die positie niet verandert, kunnen hulpdiensten gebeld worden. Dit is dan een voorbeeld van ‘sensing’.

Jubileum

De aanleiding voor deze tentoonstelling is het 125-jarig bestaan van Philips. Dit jubileum wordt het weekend van 14 en 15 mei groots gevierd in de stad. Grispen: “Bezoekers van het Philips Museum ervaren in de experience zelf hoe technologie en innovatie het leven van mensen nu en in de toekomst beïnvloedt. De ‘Innovation and you’ Experience laat zien hoe Philips helpt om de kwaliteit van leven te verbeteren door zinvolle innovaties op het terrein van gezondheid, lifestyle en verlichting.”

De ‘Innovation and you’ Experience wordt vrijdag geopend voor Philips relaties, medewerkers, partners en excellente scholieren in de Brainport regio. Vanaf zaterdag 14 mei is het open voor het publiek. Ook na het weekend blijft de Experience open. Dit wordt een vast onderdeel van het Philips Museum. Meer informatie kun je hier vinden. 

Foto: Patrick Meis, Philips Museum