Internationale verkoopstappen voor bedenkers SmartGoals


Door Corine Spaans
  • 5 september 2016

SmartGoals breidt zijn verkoopmarkt verder uit. De oplichtende goals vinden hun weg naar de Scandinavische markt. Via de Zweed Henrik Olsson heeft de startup een eerste verkooppunt buiten Nederland. Het is nodig om de markt te verbreden, zegt Chris Heger die het eerste prototype zeven jaar geleden voor zijn afstudeeropdracht ontwikkelde. “Als we alleen in Nederland blijven, redden we het niet om voldoende omzet te draaien. Na vier productieseries hebben we het volste vertrouwen om de stap naar het buitenland te zetten.”

Smart Goals, de vier versies op een rij

Smart Goals, de vier versies op een rij

Voetbal- en hockeytrainers maar ook het bewegingsonderwijs gebruiken de vernieuwende doelen om overzicht, reactiesnelheid en conditie te trainen. Een setje bestaat uit zes goals die via een draadloze verbinding met elkaar in contact staan. Als je door een oplichtende goal rent of er een bal doorheen laat rollen licht een andere goal op. “Het maakt de training afwisselender en trainers worden zelf steeds creatiever in hun trainingen.” De sportinnovatieprijs ging vorig jaar naar de setjes van dynamische pylonnen.

Begonnen met een eerste idee tijdens hun studietijd, doorlopen Heger en zijn compagnon Sjef Fransen inmiddels alle fasen van productontwikkeling tot vermarkten. De industrieel ontwerpers zijn nu vooral met de verkoop bezig. Iets waar Heger aan heeft moeten wennen. “Gelukkig is het een leuk product om te verkopen. Ik kom nooit iemand tegen die de meerwaarde niet in ziet of het niet leuk vindt. Het is alleen een vrij kostbaar product, een set kost zo’n 3500 euro. En daar zit ook wel een bottleneck; de voetbalclubs in Nederland zijn niet meteen bereid om zo’n investering te doen. Vaak volgt een lang besluitvormingstraject.”

Het investeringsfonds Eindhoven en het incubaterfonds 3+ maakten de ontwikkeling van een prototype mogelijk en eind 2013 investeerde VDL Groep een bedrag van 350.000 euro waarmee de goals daadwerkelijk gerealiseerd werden. Nu is het voor Heger en Fransen tijd om de focus op nieuwe omzet te richten. “Met een gemiddelde verkoop van 4 à 5 sets per maand schiet dat nu niet op en dus zoeken we naar andere markten.”

“Er zijn al behoorlijk wat sets naar het buitenland gegaan. We verkochten er aan de Zwitserse voetbalbond en in Amerika ook al een paar. Scandinavië is de eerste regio waar we actief verkopen buiten Nederland.”

Henrik Olsson zag de goals voor het eerst tijdens een trainingskamp bij Ajax, waar zijn zoon aan meedeed.  Zijn zoon voetbalt bij de jeugd van de Stockholmse voetbalclub AIK en Olsen is er trainer. De Zweed raakte enthousiast, aldus Heger: “Hij nam contact met ons op en kwam drie dagen naar Eindhoven om ons en het product beter te leren kennen.” Ze tekenden een contract en sinds augustus verkoopt Olsen de goals in Zweden en Denemarken.

“Zijn eerste klanten zijn AIK en Adidas. Ook kwam hij met een totaal nieuwe sport: Floorball. Simpel gezegd is het ijshockey maar dan niet op ijs en wel in een zaal. Een onbekende sport hier maar daar na voetbal en ijshockey de grootste sport. En een sport die uitermate geschikt is voor ons product”, vertelt Heger.

Daar moeten ze het van hebben: nieuwe markten met potentie. De volgende stap zijn de voetbalnaties Duitsland en Engeland op en zelfs de Amerikaanse markt lonkt: “De Amerikaan is heel anders dan de Nederlander. Hier merken we dat voetbalclubs eerst een demo willen en dat dan een langdurig besluitvormingsproces start. Als een Amerikaan iets ziet dan vraagt hij om de offerte en betaalt.”

“Het is wel lastig, je zit niet in Amerika zelf en er zijn veel regels waar je aan moet voldoen. Voordat we daar mogen verkopen moeten we eerst nog wel investeren in keurmerken en in de techniek. In Amerika zit een ander voltage in het stopcontact. En je moet je juridisch heel goed afdekken. Gelukkig ondersteunt de juridische afdeling van VDL ons daarbij.”



Gerelateerde artikelen

Geen reacties

Meld je aan of log in om te reageren