Persoonlijk gejuich voor elke marathonloper in Eindhoven


Door Frans van Beveren
Leestijd ± 2 minuten

Vijf ontwerpbureaus pitchten vanochtend hun ideeën voor de finishlijn van de marathon van Eindhoven. Na een beraad van de jury werd Jelle Mastenbroek uitgeroepen als winnaar. Zijn idee zet de persoonlijke motivatie van de deelnemers centraal door dit overal in de marathon terug te laten komen.

Impressie van de finish
Illustratie Jelle Mastenbroek

Zo komen er op de stadsbanners en op borden langs het parcours de motivaties terug die de deelnemers bij aanmelding hebben ingevuld. Ook komen er op de zwaarste punten van de race borden die door een chip weten wie er langskomt, zodat ze een persoonlijke motivatie kunnen geven aan de renners. Arne Hendriks, jurylid, vertelde hierover: “We zijn allemaal geraakt door het idee om banieren met persoonlijke boodschappen en motivatie te plaatsen, waarin het publiek en andere lopers zich kunnen herkennen. Op die manier beleef je de marathon als collectief en niet alleen.”

Naast het persoonlijke aspect zal er als extra motivatie een ‘Medaille Karavaan’ komen, waarop de medailles voor de renners en het publiek getoond worden. Zodra de renners de finishlijn over zijn zullen ze door een zee van vlaggen lopen waarop de motivaties weer terugkomen. Hendriks vertelt: “De medaille auto werkt als communicatiemiddel in de stad, waardoor het evenement echt door iedereen beleeft kan worden. De marathon van Eindhoven is een gemoedelijke en gezellige marathon, je kan dichtbij komen en dit ontwerp sluit daar goed bij aan.”

"De marathon van Eindhoven is een gemoedelijke en gezellige marathon, je kan dichtbij komen en dit ontwerp sluit daar goed bij aan."
Arne Hendriks —
Jurylid What if Lab

Jelle Mastenbroek reageert enthousiast op zijn winst: “Het is enorm fijn dat ik het ben geworden. De realiteit kan nu gaan beginnen, ik kan gaan overleggen met de andere partijen en heb zin om dit concept uit te breiden en aan de slag te gaan. What if Lab is een goed initiatief om opdrachtgevers met ontwerpers te verbinden. Ik vind het een leuke uitdaging om een toepasbaar project te doen.”

Martijn Paulen, directeur van de Dutch Design Foundation, vertelde over de wedstrijd: “Bij de Dutch Design Foundation vinden we het heel belangrijk om opdrachtgevers en ontwerpers bij elkaar brengen. Ontwerpers stellen nieuwe vragen, kijken anders naar problemen en kunnen echt iets toevoegen. Ik gun iedereen het recht om een beetje verliefd op ze te worden. Daarom willen we het werk van de designers dichter bij de mensen brengen.”

Deze wedstrijd is onderdeel van What if Lab en georganiseerd door Dutch Design Foundation. What if Lab is er om ontwerpers oplossingen te laten bieden op uitdagingen uit het bedrijfsleven, zodat ontwerpers samen kunnen werken en hun netwerk kunnen verbreden.

De winnaar heeft tot 7 juli de tijd om het ontwerp uit te werken en concreet te maken, dan zal het weer gepresenteerd worden. Als het definitieve ontwerp wordt goedgekeurd krijgt de ontwerper een budget van tienduizend euro om het project te realiseren. De marathon van Eindhoven vindt traditiegetrouw plaats op de tweede zondag van oktober, dit jaar is dat 8 oktober.

Fotocredit: Jeroen van der Wielen, DDF, What IF Lab: Marathon Eindhoven

Er is één reactie op dit artikel↓

Frans van Beveren

Gefascineerd door alles wat te maken heeft met technische vooruitgang, innovatie, verduurzaming en industrieel design.

> Bekijk alle artikelen van Frans

1 reactie

bertvandermoer
16 mei 2017

Heldere presentatie van Jelle Mastenbroek over zijn winnend ontwerp voor een aantrekkelijke bijzondere beleving van deze marathon. Een finish die opvalt door de eigenschap dat bij de meeste athleten die de eindstreep halen een extra persoonlijk geluksmoment teweegbrengt. Een moment dat dan ook echt gedeeld kan worden met de omgeving. Goed en compleet ontwerp, naar mijn mening. Of het budget toereikend zal zijn, valt te betwijfelen. Na aftrek van ontwerpkosten € 5000 resteert nog slechts eenzelfde bedrag voor het maken en bouwen. We zullen zien.
En hoe worden de overige vier ontwerpers beloond? Die hebben immers ook tijd en kennis gespendeerd !