Lightyear en de andere kant van CES en Las Vegas


Door Tessie Hartjes
Leestijd ± 3 minuten

In een wekelijkse column, afwisselend geschreven door Maarten Steinbuch, Mary Fiers, Carlo van de Weijer, Lucien Engelen en Tessie Hartjes, probeert E52 uit te vinden hoe de toekomst eruit zal zien. De vijf columnisten, af en toe aangevuld met gastbloggers, zijn allemaal op hun eigen manier bezig met oplossingen voor de problemen van onze tijd. Zodat Morgen Beter wordt. Deze zondag is Tessie Hartjes aan de beurt. Hier alle eerdere afleveringen.

Bezoek van prins Constantijn

Afgelopen week was ik aanwezig voor Lightyear op “World’s biggest tech show” in Las Vegas. De beurs trekt ruim 170.000 mensen in 4 dagen tijd, dit jaar inclusief hoog bezoek in de vorm van Vice-President Mike Pence. Op het Holland Pavillion waren maar liefst 53 van de beste Nederlandse start-ups aanwezig. Erkenning voor de Nederlandse ondernemersspirit door de organisatie kwam in de vorm van een benoeming als Innovation Champion. Het mooie grote oranje paviljoen met de bescheiden booths mag wat mij betreft in de komende jaren doorgroeien om nog meer recht te doen aan alle NL innovaties, we still have much more to show.

Media-aandacht voor Lightyear

En ondanks dat we op dat gebied wellicht nog wel wat van de Amerikanen kunnen leren vraag ik me af of CES wel de juiste plek er voor is. De hele week heeft er namelijk een enorm gevoel van moedeloosheid aan me geknaagd. Las Vegas is gebouwd op show. Een stad vol vermaak, etalages gevuld met luxury lifestyle products en op elke hoek een cocktailbar. Het was voor een van mijn collega’s een grotere culture shock dan 2 weken Vietnam. Las Vegas met alle neppe pracht en praal en haar casino’s is voor mij de belichaming van de roofbouw gepleegd op een land met prachtige natuur en oorspronkelijke cultuur. De vele slachtoffers van de consumptiemaatschappij worden constant in een mega-grote spotlight gezet door de overvloed van LED lichten en reclameborden op straat.

Lightyear op Center Stage

Daarnaast zijn de vele gadgets die geshowd worden op CES gericht op de welvarende consument en het vergemakkelijken van alle facetten van diens leven. Soms knaagt het wel aan me dat wij ook nog afhankelijk zijn van een relatief kleine groep maar welvarende consumenten. Dit blijft soms toch moeilijk te rijmen met onze missie. Gelukkig word ik elke keer weer verrast door de inzet, de drive en de moed die onze eerste kopers hebben om iets goed te doen voor de samenleving en de planeet. Ze kiezen ervoor om onderdeel te worden van een nieuwe beweging en de eerste onmisbare investeringen te doen. Zodat we zo snel mogelijk naar grotere oplages kunnen voor lagere kosten. Zij steunen de missie van Lightyear en willen daaraan bijdragen door het plaatsen van een reservering.

Presentatie door Lightyears Maijke Receveur

Sustainable transport everywhere and for everyone. Op dit moment is het niet mogelijk om de Lightyear One in hele grote getallen te produceren (denk aan honderdduizenden), de technologie is wél net rijp voor een beperkte oplage eerste exclusieve zonneauto’s. Het concept heeft dus nog extra ontwikkeling nodig om door te groeien naar massaproductie. Precies die ontwikkeling is de meest belangrijke en het hoofddoel van Lightyear op de lange termijn. De huidige kleine oplages zorgen inherent voor een hoger prijspeil van de Lightyear One. Om toch zo dicht mogelijk in de buurt van het einddoel te komen, lossen we al een deel van de belofte in: elektrische auto’s die overal kunnen rijden. Sustainable transport that works everywhere dus. Daarna werken we in stappen toe naar een model for everyone. En als ik dan de Amerikaanse auto’s zie, de ongelooflijke verspilling van kapitaal en energie in Las Vegas zie, dan kriebelt het dat we niet nu al daar de uitgestrekte parkeerplaatsen kunnen vullen met zonneauto’s.

Nevada

Na een week van Amerikaanse overdadigheid maakt het me des te trotser om Nederlander te zijn. Het bevestigt voor mij onze gekozen aanpak en realiteitszin. Ons doel is niet alleen om een duurzame auto te bouwen maar ook om een duurzaam bedrijf op te bouwen met gezonde en gelukkige medewerkers die gefaciliteerd worden om tot hun recht te komen.

Nederlandse producten en know-how van bedrijven als Greenflux, EVBox, EVConsult, en Maxem zullen ons land tot een internationele leider op het gebied van duurzaam transport maken.


Let’s show them how it is done.