Lightyear: mobiliteit op pure zonnekracht


Door Bart Brouwers
Leestijd ± 3 minuten
  • 29 juni 2017

De stap van de traditionele automotor naar een elektrische aandrijving is al een heel belangrijke, maar het is nog lang niet genoeg, zeker zolang een deel van die elektrische energie nog traditioneel wordt opgewekt. Om die reden bouwt een team van dertien jonge mensen – de meesten afkomstig van solar team Eindhoven, bekend van zonneauto’s Stella en Stella Lux – in Eindhoven momenteel aan de auto die ook dat laatste probleem oplost: door de energie rechtstreeks uit de zon te halen ontstaat er, zelfs in Nederland, een volledig klimaatneutrale mobiliteit.

(tekst gaat verder onder de video)

"En nu is het tijd voor de grote sprong voorwaarts: de afstand van een lichtjaar, maar dan met alleen op zonne-energie."
Lex Hoefsloot —
Oprichter en CEO Lightyear
Introductievideo over de introductie van Lightyear
Lightyear.one

“De afstand die we momenteel met zijn allen per jaar afleggen op fossiele brandstoffen is ruim 9,5 biljoen kilometer”, zegt Lex Hoefsloot in een gisteren gepubliceerde introductievideo. “Dat is precies een lichtjaar.” Niet toevallig is dat ook de naam van zijn nieuwe bedrijf: Lightyear. Het doel: “Vóór 2035 met z’n allen dezelfde afstand afleggen, maar dan alleen op de energie van de natuur. Om dat te bereiken gaan we een auto ontwikkelen die rechtstreeks gebruik maakt van de grootste energiebron die de natuur te bieden heeft: de zon.”

Met Stella en Stella Lux heeft het team dat nu Lightyear vormt de afgelopen jaren al de nodige prototypes gemaakt van deze auto, zegt Hoefsloot. “En nu is het tijd voor de grote sprong voorwaarts: de afstand van een lichtjaar, maar dan met alleen op zonne-energie.”

Op Hawaii zal dat makkelijker gaan dan in Nederland, maar zelfs hier is het mogelijk, zegt Hoefsloot. “De geïntegreerde zonnecellen op het dak van de auto genereren genoeg energie om de batterij gedurende de dag op te laden en maakt bijladen met een stekker nagenoeg onnodig. Zelfs in Nederland is dat mogelijk en kun je de zomer bijna helemaal door zonder op te laden. Bijladen is alleen nodig voor lange trips en in de winter. Voor hele lange reizen kan de auto worden opgeladen via een normaal stopcontact.”

De eerste auto, de Lightyear One, is een elektrische, vierwielaangedreven auto die opgeladen wordt met zonne-energie en tot 800 kilometer kan rijden op een batterijlading. De productie moet in 2019 beginnen, maar nu al zijn de eerste exemplaren verkocht, zegt teamlid Tessie Hartjes. Van het eerste model zal een klein aantal worden geproduceerd; de prijs van de Lightyear One begint bij 119.000 euro.

“Je kunt de Lightyear One zien als een elektrische auto die van de grond af aan opnieuw ontworpen is. Op die manier was het mogelijk het beste van zonne-auto’s en elektrische auto’s te combineren”, aldus Hoefsloot. “De Lightyear One is een statement om te laten zien dat elektrische auto’s geschikt zijn om overal ter wereld te kunnen rijden. Het is de eerste stap in onze missie om elektrische auto’s voor iedereen ter wereld beschikbaar te maken”.

Het design dat zichtbaar is op de video is vooral en teaser. Het uiteindelijke design en de details van de Lightyear One zullen begin 2018 worden gepresenteerd en de eerste leveringen worden in 2019 verwacht in de VS en de EU. Reserveren kan via www.lightyear.one.

Er zijn nog geen reactie op dit artikel↓

Bart Brouwers

Mede-oprichter en mede-eigenaar van Media52 BV, uitgever van e52.nl - @brewbart op Twitter.

> Bekijk alle artikelen van Bart