Mind Mansion wint prijs op Fontys Student Startup Festival


Door Bregje Simons
Leestijd ± 3 minuten
  • 13 februari 2018

Mind Mansion, een startup van Fontys-studenten, wil met een virtual reality game die reacties van het lichaam direct kan waarnemen, mensen helpen sneller van hun angsten af te helpen. De jury van het Fontys Startup Festival was er afgelopen donderdag zo van onder de indruk, dat de startende ondernemers er een prijs van 500 euro mee in de wacht sleepten. De pitch bleek net niet genoeg voor de hoofdprijs, want die ging naar OTSO, een bedrijf dat solliciteren via je smartphone nieuw leven inblaast. Maar voor Mind Mansion was dat nauwelijks een teleurstelling. Mede dankzij een eerder gewonnen prijs kunnen de studenten binnenkort hun product testen bij Transavia en GGz Eindhoven.

Ondernemerschap en creativiteit: dat zijn de kernbegrippen van het Fontys Startup Festival dat afgelopen donderdag plaatsvond. Het event dient als een ontmoetingsplek voor studenten en ondernemers die gebruik kunnen maken van elkaars kwaliteiten. Er zijn verschillende workshops om bij te dragen aan de kennis van de studenten, er is een pitch podium waar ondernemende studenten laten zien wat hun ideeën zijn en een meet en greet om de brug te slaan tussen studenten en ondernemers.

Een van de organisatoren van het event is Irene Vriezen, van het Fontys Centrum voor Ondernemerschap (CvO). “Het CvO bestaat al een paar jaar; we bieden trainingen aan studenten, hebben een minor en de student ondernemingsregeling in het leven geroepen – maar dat bleef allemaal een beetje onzichtbaar”, zegt ze. “Op bijna elke opleiding van Fontys zitten wel talenten die ideeën hebben voor een eigen bedrijf. Dit event is voor hen, maar ook om aan ondernemers te laten zien hoeveel talent Fontys in huis heeft. Ook willen we studenten bewuster maken van wat Fontys allemaal te bieden heeft naast het reguliere onderwijs.”

Het is de derde keer dat het CvO het Startup Festival organiseert. Vriezen is blij om te zien dat er zoveel mensen op afkomen dit jaar. “Er zijn vandaag zo’n 300 studenten, dat is een flinke groei ten opzichte van vorig jaar.”

Twee prijswinnaars

Een groot aantal studentondernemers heeft zich opgegeven om hun idee te mogen pitchen op het Startup Festival. Maar zes van hen mogen daadwerkelijk het podium betreden om de jury te overtuigen van hun bedrijfsidee. Zij zijn geselecteerd uit een voorronde van het CvO. Twee van de startups maken kans op een co-financiering voor het opstarten of uitbreiden van hun bedrijf. De eerste prijs, 1500 euro, gaat naar OTSO. De tweede prijs, het bedrag van 500 euro, gaat naar Mind Mansion.

Jordy Senssen, een van de oprichters van Mind Mansion, is erg blij met de prijs die hij en zijn vier studiegenoten gewonnen hebben. “Helemaal te gek”, zegt hij. “We waren al enorm blij omdat we ook de HBO Take-Off subsidie van 25.000 euro hebben gewonnen, maar om hier ook nog een prijs te winnen is wel echt super.” Hun idee: door middel van virtual reality, de verwerking van lichaamsreacties (‘biofeedback’) en gamification mensen met een angst of fobie beter en sneller helpen.

Claustrofobie en vliegangst

Dit doen ze door de huidige manier van behandelen in een toegankelijkere omgeving te plaatsen. Om cliëntgericht te kunnen werken, is biofeedback een essentiële techniek, zegt Senssen. “Dat houdt in dat de behandelaar, door middel van sensoren, mee kan kijken met de hartslag en het stresslevel van de patiënt.” Via gamification moet de behandeling, en dus het aanpakken van de angst, leuker worden. De afzonderlijke elementen zijn niet nieuw, maar de combinatie van de drie wel.

Met de combinatie van technieken denken Senssen en zijn studiegenoten een efficiëntere angstbehandeling te kunnen aanbieden dan er nu is. Op dit moment bestaat een behandeling vooral uit een lang traject waarbij er veel gepraat wordt, en de confrontatie met de desbetreffende angst of fobie volgens Senssen te weinig wordt opgezocht. “Wij focussen meer op die confrontatie”, zegt hij. Tot dusver heeft Mind Mansion een demo-product voor claustrofobie en vliegangst. “De demo voor vliegangst gaan we misschien testen met Transavia. Het product voor claustrofobie testen we in samenwerking met GGz Eindhoven”, vertelt Senssen. “We hopen een product op de markt te brengen dat zowel door therapeuten als cliënten zelf kan worden gebruikt.”

Mind Mansion bestaat naast Jordy ook uit Lisa Slegers, Mike de Greef, Luke van der Loop en Melle Janssen. Allemaal volgen ze een andere studie bij Fontys. Melle studeert Commerciële Economie – International Event, Music & Entertainment Studies, Lisa studeert Commerciële Economie – Digital Business Concepts, Luke studeert ICT Software, Jordy studeert ICT Media Design en Mike is van de opleiding Game Design. 



Gerelateerde artikelen