Morgen Beter: Fonteintjes van de Action


Door Carlo van de Weijer
Leestijd ± 3 minuten
  • 4 februari 2018

In een wekelijkse column, afwisselend geschreven door Maarten Steinbuch, Mary Fiers, Carlo van de Weijer, Lucien Engelen en Tessie Hartjes, probeert E52 uit te vinden hoe de toekomst eruit zal zien. De vijf columnisten, af en toe aangevuld met gastbloggers, zijn allemaal op hun eigen manier bezig met oplossingen voor de problemen van onze tijd. Zodat Morgen Beter wordt. Deze zondag is Carlo van de Weijer aan de beurt. Hier alle eerdere afleveringen.

Er blijkt een behoorlijke behoefte te zijn aan prullaria waarvan de toegevoegde waarde in ons dagelijks leven in eerste instantie zeer beperkt lijkt te zijn. Discountwinkelketens als de Action, de ultieme uitbaters van de globalisering, leveren het graag. Plastic plantjes, kaarsjes, lampjes, en fonteintjes voor op je balkonnetje. Van een fonteintje op je balkonnetje word je gelukkig. Want je brein denkt bij het kletterend water aan het geluid van bergbeekjes. En volgens onze biologische programmering betekent dat vers water en dus een goede plaats om je te vestigen. Zoals ook de kaarsjes ons gelukkig maken want “er is vuur in de buurt”, o zo belangrijk in de evolutie. En zoals de plastic groene plantjes ons misleiden met valse informatie dat de omgeving vruchtbaar is.

Ons brein heeft haar laatste software-update inmiddels zo’n 50.000 jaar geleden gehad en daar schuilt een vaak onderschat probleem in: wij laten ons ondanks jarenlange beschaving toch nog vooral leiden door onze primaire biologische reacties. De mens blijft het makkelijkst te motiveren door dingen die zoveel mogelijk bijdragen aan overleving en succesvolle voortplanting.

Dat heeft ook zijn weerslag op mobiliteit. In een publicatie van het Kennisinstituut voor Mobiliteit (KIM) blijkt dat klantbeoordeling en beleving van de fiets en auto mijlenver voorliggen op die van het openbaar vervoer.

Stabiele Beelden auto fiets OV

Voor de auto heeft dat zeker te maken met het feit dat die erg goed voldoet aan enkele van onze primitieve neigingen. Hij beschermt tegen weer, wind en vijanden, het is als het nodig is zelfs een wapen, hij helpt je vluchten, biedt je handelingsvrijheid om je eigen pad te vinden, het is een extension of your cave., dat soort dingen. De fiets kan op veel van deze elementen nog meestrijden en in persoonlijke handelingsvrijheid nog wel beter.

Stabiele Beelden auto fiets OV

Het besef dat we onze primaire motivatie nogal primair gedreven is wil niet zeggen dat je de negatieve effecten van dit grottengedrag moet accepteren en het verder op zijn beloop laten. Dat zou in het geval van mobiliteit het probleem van ruimtevervuiling door auto’s nog veel kwalijker maken, zeker als die naar verwachting in de toekomst nog goedkoper, veiliger en schoner worden. Daarom investeert het deelplatform Amber Mobility bijvoorbeeld in technieken om haar deelauto’s zoveel mogelijk te laten voelen als een eigen auto. En bieden ze garantie dat mobiliteit beschikbaar is via een ingenieus planningssysteem en een back-up oplossing.

Al die ontwikkelingen helpen om mobiliteit op een duurzame manier voor iedereen beschikbaar te maken en daar zal de auto een belangrijke rol in blijven spelen. Hopelijk met zoveel mogelijk beperking van het gebruik van openbare ruimte.

Zolang een fonteintje op een balkon niemand stoort, is het immers een fantastische uitvinding.