Author profile picture

In een wekelijkse column, afwisselend geschreven door Maarten Steinbuch, Carlo van de Weijer, Daan Kersten, Lucien Engelen en Tessie Hartjes, probeert E52 uit te vinden hoe de toekomst eruit zal zien. De vijf columnisten zijn allemaal op hun eigen manier bezig met technologieën die oplossingen voor de problemen van onze tijd kunnen leveren. Deze zondag is Daan Kersten aan de beurt.

Hier alle afleveringen van [MORGEN BETER]

“We willen directe invulling van onze wensen”Dan Kersten,

Terwijl ik begin aan het schrijven van mijn column en peins over het onderwerp van deze editie zegt mijn vriendin ‘Morgen is eigenlijk vandaag’. Morgen bestaat alleen in ons hoofd en alleen vandaag. Morgen is het immers weer vandaag. Een diepe gedachte die ik even rustig op me laat inwerken. Eigenlijk klopt het ook wel, we kunnen morgen alleen beter maken door vandaag actie te ondernemen en bijvoorbeeld nieuwe technologieën te bedenken, ontwikkelen, testen, bouwen en gebruiken. Zeker in de huidige tijd geldt dit, we willen directe invulling van onze wensen.

Als we iets willen kopen moet de behoefte nu worden bevredigd, next day delivery (morgen dus) is niet beter, sterker nog, het is niet eens meer voldoende. We willen nu bestellen en vandaag nog bezorgd krijgen. Bol.com lanceerde zo onlangs ‘Select’, een abonnement om 300.000 artikelen sneller bezorgd te krijgen, sterk lijkend op wat Amazon via ‘Prime’ aanbiedt: 50 miljoen items waarvan een deel zelfs binnen twee uur wordt geleverd. Nu nog met de fiets, op de motor of met de bestelauto en binnenkort ongetwijfeld met een zelfrijdende auto of drone.

Dit ongeduld sluipt ons leven in als consument maar kleurt ook de manier waarop we zakelijk kijken. Ik betrap mezelf er regelmatig op dat ik me moeilijk kan neerleggen bij de doorlooptijden in de supply chain van onze machines. Sommige onderdelen moeten we zestien weken van tevoren bestellen, als we iets willen laten draaien of frezen is acht tot tien weken heel normaal terwijl wij vinden dat tussen de bestelling van de klant en de levering maximaal drie maanden mag zitten. Onze klanten zijn immers ook consument en vinden dat als ze een behoorlijk bedrag uitgeven aan een 3D metaalprint systeem met een prijskaartje van twee of meer Ferrari’s ze deze ook snel in gebruik moeten kunnen nemen. De printer waarmee ze vervolgens zelf onderdelen kunnen maken in enkele uren tot dagen, afhankelijk van de grootte van het product. Dit zal de industrie uiteindelijk ook veranderen en de bijbehorende levertijden verkorten.

Voor nieuwe onderdelen is een lange levertijd wellicht nog te tolereren vanwege het planmatige karakter van de vraag maar voor reserve-onderdelen is dit niet het geval. Voor spare parts accepteert niemand, noch de consument, noch de zakelijke gebruiker, dat het tien tot zestien weken duurt voordat deze beschikbaar zijn. Hoge voorraden zijn zowel de oplossing als het gevolg. Hier biedt 3D printen in de toekomst een mooi perspectief. We houden alleen een digitale voorraad aan en printen alleen die onderdelen die we nodig hebben op de plaats waar ze nodig zijn. Niet morgen maar vandaag, dan is het defect vandaag weer verholpen en is morgen beter.

Mooie zondag gewenst!