© Your Captain Luchtfotografie
Author profile picture

Bart Noordam (ASML): “Een investering in technisch onderwijs is absoluut renderend”
Het blijft maar moeilijk te begrijpen: terwijl de roep om technici alleen maar groeit, sluiten Technische Universiteiten voor bepaalde opleidingen de poort. Met een ‘numerus fixus’ wordt een maximum aantal instromers bepaald. Volgens de universiteiten – de TU Eindhoven voorop – een noodzakelijke maatregel om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken, voor het bedrijfsleven een voorbode van rampspoed. Het opinieblad Forum van VNO-NCW vroeg een aantal boegbeelden uit de techniek naar oplossingen voor dit dilemma. ASML’s Vice President Development & Engineering Bart Noordam heeft er wel een paar, zo blijkt.

Noordam ziet een oplossingsrichting in een betere spreiding van de TU-opleidingen. Daarvoor is samenwerking tussen universiteiten nodig. “Wellicht verrassend, maar universitair studenten studeren voornamelijk lokaal”, zegt Noordam, die voor zijn functie bij ASML decaan was van de bètafaculteit van de Universiteit van Amsterdam. “Zéker nu steeds meer jongeren langer bij hun ouders blijven wonen door het verdwijnen van de studiefinanciering. In Noord-Brabant, met de TU in Eindhoven, kiest zo’n 20 procent van de jongeren voor een technische studie. In Noord-Holland en Flevoland – zonder TU – respectievelijk 10 en 8 procent. Waarom dan niet in elke regio technische opleidingen?”

Afstand beperkt doorstroom, stelt Noordam in Forum. “Een student die in een hbo-opleiding in Alkmaar volgt, zal niet zo snel een master volgen aan een TU. Een dependance van de TU Eindhoven in Amsterdam zou dat probleem oplossen. Zo zouden universiteiten ook vakken kunnen delen, wat al gebeurt bij multidisciplinaire (bèta)studies. Universiteit Leiden, Erasmus Universiteit en de TU Delft bieden bijvoorbeeld samen al de opleiding Life Science & Technology aan. Zo komen we nooit meer in de situatie dat technische opleidingen vol zitten.”

Onder aan de streep is er volgens Noordam eigenlijk maar één echte oplossing voor dit probleem: investeren in onderwijs. “Economisch gezien kan het ruim uit”, zegt hij. “Heel simpel: er is ontzettend veel vraag naar technische mensen, die genereren inkomen en bedrijvigheid en dat is goed voor de economie. Volgens mij is het absoluut een renderende investering.”

De TU/e stelt een numerus fixus in voor vier opleidingen: industrial design, biomedische technologie, technische bedrijfskunde en technische informatica. Ook in Wageningen en Twente zijn studentenstops voor bepaalde technische opleidingen vastgesteld.

Foto TU/e terrein: Your Captain Luchtfotografie