NXP en Stella Lux maken indruk in Shanghai; plannen voor mas


Door Jonathan Marks
  • 2 december 2015

Het succes van Stella Lux onder de Australische zon krijgt een vervolg in China. Niet in een nieuwe race tegen andere zonneauto’s, maar in de deals die NXP met hulp van het Solar Team Eindhoven kan sluiten met de Tongji Universiteit in Shanghai. En later mogelijk in afspraken om de massaproductie van een nieuwe Eindhovense zonneauto in China te laten plaatsvinden.

Tom Selten, leider van Solar Team Eindhoven, de club achter Stella Lux, voert samen met NXP-vertegenwoordigers de gesprekken met de Chinezen. Hij is onder de indruk van de stad en de ambitie van de universiteit. “Ze willen 20.000 slimme, connected vehicles gebouwd hebben in 2019. Tongji University leidt de Vehicle Communication and Network Group voor dit programma. NXP fungeert als een belangrijke partner voor de veilige V2X communicatie-oplossingen, vehicle-to-vehicle, vehicle-to-people, vehicle-to-infrastructure.

NXP’s V2X Technologie is de sleutel tot China’s slimme wegennet

Tom Selten

Tom Selten

Beveiligde V2X communicatie zal van cruciaal belang voor brede invoering van volledig autonoom rijden. Nog voordat de auto zelf kan rijden, zullen er meer en meer functies worden toegevoegd aan auto’s en vrachtwagens die de verkeersveiligheid, de doorstroming van het verkeer en de uitstootbeperking helpen verbeteren. Slimme sensoren kunnen bestuurders geavanceerde waarschuwingen geven voor aankomende risico’s zoals gevaarlijke wegomstandigheden, onverwachte files, naderende voertuigen van hulpdiensten of wegwerkzaamheden. Een studie van het Amerikaanse Department of Transportation becijferde dat V2X-veiligheidsfuncties de ongevalcijfers tussen voertuigen met meer dan 80% kan verminderen. V2X-geschikte voertuigen kunnen ook informatie ontvangen van intelligente verkeersborden en automatisch de status van de verkeerslichten herkennen.

“Diverse serieuze aanbiedingen om de productie hier in China te beginnen”

Tom Selten en zijn team stonden afgelopen dagen op een beurs en zagen daar ruim 100.000 bezoekers voorbij trekken. “En iedereen lijkt opgewonden te worden van wat ze hier bij ons te zien krijgen. We hebben al diverse serieuze aanbiedingen gehad om de productie hier in China te beginnen. Maar daar is het nu nog te vroeg voor. Onze volgende stap is om met een nieuw studententeam de ontwikkeling van de auto verder ter hand te nemen. Maar we zijn wel allemaal overtuigd van de potentie en het vermogen om ons prototype op te schalen. Het Stella-concept is inmiddels een bewezen, baanbrekende innovatie en de toekomst ziet er goed uit. Verwacht een aankondiging hierover rond februari. ”

“We kunnen ons voorstellen dat de volgende generatie van onze voertuigen wordt ontworpen en ge-prototyped in Eindhoven, maar dat de massaproductie ervan plaatsvindt in China. Voor de wereldmarkt.”

ste in shanghai2China is een fascinerend land, zegt Selten. “Ze weten hier echt hoe een onderneming kan doorgroeien. We zien een economie die bereid is risico’s te nemen. Dus kunnen we ons voorstellen dat de volgende generatie van onze voertuigen wordt ontworpen en ge-prototyped in Eindhoven, maar dat de massaproductie ervan plaatsvindt in China. Voor de wereldmarkt.”

Voor Selten zelf is het Stella-avontuur ook nog niet afgerond. “Mijn persoonlijke hoogtepunt van afgelopen week is het feit dat de Chinezen net zo enthousiast over Stella Lux zijn als wij. Het is een grote motivator om mijn carrière hierin voort te zetten.”

Eindhoven heeft een voorsprong op steden die vele malen groter zijn.

Voor Eindhoven heeft Selten ook nog wel wat suggesties. “We moeten manieren en investeringen vinden om meer disruptieve ideeën te kunnen ondersteunen. De aanpak van de TU/e met de ondernemende studententeams heeft ons een voorsprong gegeven op steden die vele malen groter zijn dan Eindhoven, dat moeten we ons wel realiseren. Wij vragen dan ook de steun van de nationale en lokale overheid om ervoor te zorgen dat wetgeving de innovatiebehoefte niet in de weg zit. Persoonlijk hoop ik dat de TU/e zich zal blijven positioneren als een wereldwijd expertisecentrum. De teams in Eindhoven werken aan de grote mondiale uitdagingen – en niet alleen in de mobiliteit. Dat de wereld dat begint dat in te zien, merken we hier nu in Shanghai. We moeten nu echt voortbouwen op golf van kansen die zijn ontstaan door ons succes in Australië en de contacten die we deze week in Shanghai hebben gelegd.”

3-4Y3A6063

Geen reacties

Meld je aan of log in om te reageren