Ondernemers bepalen toekomst van de sport


Door Corine Spaans
  • 8 februari 2017

“Innovaties in de sport en vitaliteit gaan razendsnel en daarbij speelt ondernemerschap een steeds grotere rol”, aldus Victor Beerkens, co-founder Sport eXperience. Tijdens een congres werden afgelopen vrijdag de wereldwijde trends gedeeld en vertelden ondernemers over hun innovaties. “Weer een stap om mensen bij elkaar te brengen en te inspireren”, vertelt Beerkens.

“Het Deense platform Boblberg is zo’n vernieuwing”, gaat Beerkens verder. “Daarop zijn zo’n 13 gemeenten aangesloten en kunnen mensen zelf bepalen wanneer ze met elkaar een handbalwedstrijd spelen of wanneer ze gaan trainen. Zo zijn ze niet meer afhankelijk van een landelijke bond. Er is tegenwoordig door alle technologische ontwikkelingen en de Internet of Things veel meer mogelijk.”

“Wij willen internationale partijen naar Eindhoven halen die hier vertellen over wat er in de rest van de wereld gebeurt. We slaan een brug met Amerikaanse organisaties als sportartikelengigant Under Armour en SFIA, Sports en Fitness Industry Association. In de States is de markt voor sport zoveel groter dan hier. Wij faciliteren dat we van hen kunnen leren.” Beerkens startte ruim een jaar geleden met Arno Hermans, Tjerja Geerts en Carlo van Pelt met Sport eXperience en later sloten Johan de Rooij en Bart Rovers van Profitz aan.

“De toekomst van sportbeleving zou er wel eens anders uit kunnen zien”, vertelt John Peters Head of business development SFIA. Hij liet zien dat steeds meer Amerikanen ervoor kiezen om niet strak georganiseerd te sporten maar dat ze zelf bepalen wanneer, waar en met wie. “Waarbij ze naar meer beleving zoeken en sport combineren met gaming en muziek”, aldus Peters.

“De trends uit Amerika kunnen we ook in Nederland verwachten”, meent Tjerja Geerts, zelf ook een van de sprekers die dag. “Wij helpen startups daar op in te spelen. In ons startup programma gebruiken we de ‘Business Innovation by Design’-methode om te acceleren van idee naar marktwaardig bedrijf.”

Ook Mike Wragg, executive vice president en global head of research van Nielsen Sports, schetste een aantal trends, zoals de snel groeiende Chinese voetbalmarkt. De onderzoeker voorspelt dat deze markt groeit naar 800 miljoen dollar in 2025. Andere markten waar de groei hoog is zijn Indonesië, Turkije, Rusland en Mexico.

Mike Wragg

Mike Wragg

Volgens Wragg gaan startups steeds meer de markt bepalen. “Over twintig jaar zijn het niet meer de grote ondernemingen want die veranderen te langzaam. Dus houd vol en blijf je vooral richten op wat in de toekomst mogelijk is”, moedigde hij de aanwezige startups aan.

Ondernemers vertelden over hun ervaringen en vernieuwingen. Zoals de Smartfloor van The Surface Network Group. “Deze vloer weet wie je bent”, vertelde Frans Lefeber, CCO van The Surface Network Group. “Als je bijvoorbeeld gaat squashen en je komt de ruimte binnen dan wordt muziek en licht op jou afgestemd.”

Olivier Emery, founder van Trimaran/Georacing, liet zien dat je met GPS-technologie tijdens live wedstrijden precies kan volgen wat er gebeurt: het verschil in afstand is, de snelheid waarmee wordt geracet. Ze brachten het parcours van de Tour de France 2017 in 3D-beeld. Thijs van de Wal, senior product manager bij TomTom Sports vertelde over hoe hun navigatietechniek wordt gebruikt om mensen gezonder en fitter te laten zijn. Samen met Nike ontwikkelt TomTom horloges en stappentellers die ook het vetpercentage meten. Merida Miller van Under Armour liet zien hoe dit merk groot is geworden door innovatie en hoe het bedrijf dit toepast in haar producten en strategie, zoals de met 3D-techniek geproduceerde sportschoen

Dat innovaties ook een samenspel zijn tussen de sporters en ondernemers demonstreerde de Eindhovense Esther Akihary, atlete, personal trainer en vitaliteitscoach. “Om de beste te zijn in je sport moet je begrijpen hoe je lichaam in elkaar zit en wat het aan kan.” Akihary vertegenwoordigde Nederland in 2012 tijdens de Olympische Spelen op 4 x 100m estafette, sprint. “Niet alleen de sporter en coach maar ook de mensen eromheen, zoals ondernemers, moeten het menselijk lichaam begrijpen. Zij zien welke slimme vernieuwingen er nodig zijn om prestaties te verbeteren.”

Ze vertelde over de ontwikkelingen in haar sport. De atletiekbaan, van gravel naar het poreuze en flexibele tartan en het schoeisel van leer en rubber naar de meest geavanceerde kunststof spikes. “Als je nou Jesse Owens – winnaar Olympisch goud in 1936 met 10.3 seconden – en Usain Bolt tegen elkaar de 100 meter zou laten lopen is het nog maar de vraag of Bolt wint”, stelt Akihary.

DSC_1556

Esther Akihary met deel van Londense Olympische tartanbaan

Op 7 maart start het nieuwe programma van Sport eXperience, sport-startups kunnen zich hiervoor nog inschrijven. De vijfde editie volgt in het najaar. “Wat we het afgelopen jaar geleerd hebben is dat je je in de sportwereld niet kunt beperken tot Nederland. We zijn het afgelopen jaar dan ook razendsnel internationaal gegaan”, vertelt Beerkens. “Komend jaar gaan we daarmee verder: we starten in Milaan en in Dublin. Onze samenwerking met Denemarken krijgt een vervolg. Op 24 en 25 april komt er een Deense delegatie op bezoek om van Eindhoven te leren. Ze gaan naar het SX-gebouw en de volgende dag naar de Genneperparken. Het Deense onderzoeksinstituut voor sport organiseert op 9 oktober een innovatiefestival in Kopenhagen en daar zijn wij natuurlijk ook bij. En dan hebben we ‘Play the Game’ in november. En dan zijn wel al weer bijna in 2018!”



Gerelateerde artikelen

Geen reacties

Meld je aan of log in om te reageren