vlnr: Tommy Mooijekind (Wellmo), Marc Wullings, Patrick Essers (directeur EIT Digital Nederland), Jaakko Olkkonen
Author profile picture

Zichtbaar maken wat het effect op je gezondheid is als je te weinig slaapt of minder alcohol drinkt, dat is wat Wellmo doet. Marc Wullings, country director Wellmo Nederland, ziet het al voor zich: ‘Niet meer naar de huisarts om te horen wat er mis is om vervolgens medicijnen mee te krijgen. Nee, zelf de regie nemen over je eigen gezondheid.’

“Gezondheid is het belangrijkste wat je hebt maar, managen doen we het niet. Hier in Nederland is een totale body check bijvoorbeeld not done. Ja, voor sporters misschien, maar niet voor de gemiddelde Nederlander. Het is ook raar dat we wel weten hoe we er financieel voor staan maar als het om onze gezondheid gaat, is het een heel ander verhaal”, zegt hij voorafgaand aan de officiële lancering van Wellmo.

Dit gebeurde op 17 november, tijdens de landelijk week van de werkstress, met als podium de Eindhovense High Tech Campus. Wullings somt op: “Dit is het innovatiehart van Nederland, de aanwezigheid van Philips Health maar vooral omdat de Nederlandse tak van EIT Digital hier zit. Zij begeleiden ons al jaren, dus ere wie ere toekomt.” Deze open innovatie organisatie vanuit de Europese Unie heeft een ecosysteem bestaande uit een samenwerking tussen industrie, technische universiteiten en onderzoekscentra zoals Philips, NXP, Holst Centre, TNO, TU/e. Hiermee ondersteunen zij startups, zoals Wellmo, om scale ups te worden.

Wellmo screenshotsEind 2013 kwam Wullings via een kennis in aanraking met de Finse Jaakko Olkkonen, eigenaar van Wellmo. De Fin werkte vijftien jaar bij Nokia en was de laatste jaren manager over de healthproducten, waaronder Wellmo. Toen Nokia drie jaar geleden drastisch moest afslanken, ging de softwareingenieur met Wellmo als spinoff van Nokia verder. Niet alleen hij overigens, met steun van Nokia ontstonden er in die tijd zo’n vierhonderd startups.

Zowel Wullings als Olkonnen zijn ervan overtuigd dat als je je gezond voelt, je beter in je vel zit en daardoor het werken beter gaat. Werkstress is grootste beroepsziekte, meer dan een miljoen mensen lopen jaarlijks het risico op een burnout. Wullings: “Hoe mooi zou het zijn als we de signalen van stress eerder zouden kunnen zien en zo kunnen voorkomen dat mensen een burnout krijgen?”

Olkonnen benadrukt dat Wellmo geen consumentenapp is. “Er zijn meer dan 160.000 gezondheidsapps, die vaak maar een ding meten: gewicht, voeding, aantal stappen. Wij hebben een oplossing voor zorgverzekeraars en arbodiensten ontwikkeld waarmee zij apps en wearables, zoals een weegschaal of een bloeddrukmeter, aan elkaar kunnen koppelen.” Ook kunnen de gebruikers chatten met een coach. “Als je daar toestemming voor geeft kan een coach van een arbodienst mee kijken in je gegevens. De privacy van de gebruiker is binnen Wellmo helemaal afgedekt.”

Wellmo and coffee cup on a tableWellmo kan ook ‘dagboekgegevens’ bijhouden zoals hoe je je voelt, hoe je werk dag was, aantal uur slaap en hoeveel heb je hebt gedronken. “Je kan dan bijvoorbeeld zien wat een weekendje Oktoberfest voor een effect heeft op je lichaam. Maar je kan hem natuurlijk ook even uitzetten”, lacht Wullings.

Vorig jaar rond deze tijd was de eerste presentatie op de Finse markt, tijdens het grote jaarlijkse startup event ‘Slush’, wat Fins is voor ‘vieze papsneeuw’. “De substantie die je deze dagen op de straten van Helsinki treft”, legt Wullings uit. “Na twee jaar van ontwikkelen en testen was dat het moment om te zeggen: ‘Hier zijn we’.” Momenteel hebben ze klanten in Finland, Zweden, Zuid-Afrika en Nederland. Afgelopen week ontving Wellmo voor de tweede keer een miljoen euro van een investeerder.

In Nederland heeft het Finse bedrijf, naast een aantal kleinere klanten, Arbo Unie als grote klant. Samen met hen ontwikkelde ze Polshoogte, een gezondheidsprogramma waarvoor Arbo Unie nu actief reclame maakt. “Mede vanwege dit succes kozen we ervoor om Wellmo officieel in Nederland te lanceren.” Deze week werd ook bekend dat ze samen met TNO de stresscoach 2.0 gaan ontwikkelen.

Wullings: “We willen de hele Europese markt veroveren. Omdat Nederland klein en het zorglandschap gestructureerd is, starten we hier. Ik verwacht dat Engeland en Duitsland volgend jaar zullen volgen.”

Hoofdfoto: vlnr: Tommy Mooijekind (Wellmo), Marc Wullings, Patrick Essers (directeur EIT Digital Nederland), Jaakko Olkkonen

Wellmo is trouwens niet de enige op de High tech Campus die met werkstressbeheersing bezig is. Check dit interview met Bert-Jan Woertman.