Op jacht naar expats in het mkb


Door Bart Brouwers
  • 12 januari 2016

De meeste grote bedrijven weten het inmiddels wel. Als ze hun nieuwe buitenlandse medewerkers snel aan het werk willen hebben, is er eigenlijk maar één weg: langs het Expat Center. Dat is logisch, want de aan de Vestdijk gevestigde instelling verzorgt niet alleen de officiële papieren, maar maakt de nieuwe Eindhovenaren meteen ook wegwijs in de stad.

Schermafbeelding 2016-01-12 om 11.32.08“Je kunt natuurlijk ook de alternatieve route bewandelen”, zegt manager Kris De Prins. “Maar dat betekent dat je in de rij moet voor het loket van burgerzaken, waar je je burgerservicenummer (BSN) moet regelen. En vervolgens nog eens naar het IND loket waar je je verblijfsvergunning krijgt. Dat is dus inefficiënt en kost de expat en de werkgever veel tijd”

new expat center - welcome deskHet Expat Center levert de oplossing. De Prins: “Ten eerste krijg je bij ons een gecombineerde (BSN en IND) afspraak, op een moment dat het jou uitkomt, in een huiselijke setting met een lekkere bak koffie of thee. Maar daarnaast kun je bij ons vaak in je eigen taal terecht. Er zitten dagelijks vrijwilligers van over de hele wereld aan de welkomstbalie die de  internationals ontvangen. Zij weten wat het is om in een ander land te settelen en praten uit eigen ervaring.”

Dat alles kost de nieuwe Eindhovenaar of zijn/haar werkgever geen extra geld, simpelweg omdat het Expat Center een 100% overheidsinstelling is. Je zou dus wel gek zijn als je daar geen gebruik van zou maken, als werkgever of als international. Toch merkt De Prins dat er, ondanks de groei die zijn dienst de afgelopen jaren heeft doorgemaakt, nog een grote groep ontbreekt: het mkb. “En dat terwijl het juist voor deze groep extra interessant is. Daar hebben ze meestal maar een kleine, of helemaal geen, HR-afdeling, wij kunnen ze veel werk uit handen nemen.”

Expat Fietstocht 0512Om het mkb wel te bereiken heeft De Prins de afgelopen jaren de normale netwerken bijgeschakeld: businessclubs, bedrijventerreinen, de campus-organisaties, zeg maar de klassieke netwerken. “Incidenteel levert dat wel resultaat op, maar op een of andere manier komen we onvoldoende top-of-mind bij het mkb, ze weten blijkbaar niet dat we er zijn, of wat we voor ze zouden kunnen doen. Het is ook niet zo dat er geen mkb van ons gebruik maakt: met 220 bedrijven die we al van dienst zijn geweest, hebben we een  mooie basis.”

Het gaat er, zoals zo vaak, om bij de juiste persoon in het bedrijf binnen te komen. “Soms is dat de directeur, soms iemand die toevallig in de praktijk de nieuwe medewerkers begeleidt, soms een HR-medewerker. Vaak ook huren bedrijven een relocator in die de hele afhandeling van bureaucratie voor zijn rekening neemt. Tegen betaling natuurlijk.” Dat betekent trouwens niet dat het Expat Center deze relocators als concurrent ziet. “Nee, integendeel”, zegt De Prins. “We werken vaak met ze samen. We gaan ook aparte bijeenkomsten voor relocators organiseren en een aantal van ze is zelfs al formeel partner via het Official Partnership Program.”

Expat Center BrabantMet of zonder relocator, de internationals moeten hoe dan ook langs de officiële kanalen. “In die zin hebben we, als overheidsinstelling, een monopolie. Met dat verschil dat je bij ons ook nog voor de nodige extra dienstverlening kunt komen.” Die extra’s zijn er op drie fronten, allemaal rechtstreeks in het belang van de expats: brede informatieverstrekking, een lobby in Den Haag en een aantal specifieke projecten.

Ten eerste is er de algemene informatieverstrekking over het leven in hun nieuwe omgeving. Aan de balie op de Vestdijk liggen folders en boekjes die uitleg geven over van alles en nog wat, bijvoorbeeld over het omwisselen van een rijbewijs of een tuberculosetest. Er is een website en social media, er zijn events over zaken als de belastingdienst en huizen kopen, meet&greets, workshops en rondleidingen.

De lobby in Den Haag is vooral gericht op het vereenvoudigen van de procedures, de regeltjes, de bureaucratie. De Prins: “Dat doen we samen met de andere expat centers in het land en is o zo belangrijk. Met het speciale startup-visum gaat het de goede kant op, maar er zijn nog zoveel andere drempels weg te nemen. We dragen zoveel mogelijk voorbeelden aan zodat de politiek munitie heeft om beleid te maken, of aan te passen.”

Kris De Prins

Kris de Prins

Tenslotte zijn er verschillende speciale projecten waar De Prins aandacht aan geeft. “Welke dat zijn ligt volledig aan de behoefte bij de expats zelf. Een recent voorbeeld is het gezondheidscentrum dat op Strijp-S wordt ingericht. SGE en het expat center hebben daartoe het initiatief genomen en wij hebben het proces rond de businesscase mede ondersteund, bijvoorbeeld door het ter beschikking stellen van onderzoeksgegevens.” Een ander belangrijk project is het Spouse Support Program. “Het blijkt nog steeds lastig voor de partners van de hierheen gekomen internationals om een baan of training te krijgen. Het Expat Spouses Initiative, superbelangrijk voor deze stad, zal daar straks een belangrijk onderdeel van uitmaken, samen met andere initiatieven.”

De Prins herhaalt het nog maar eens: “Met alles wat we te bieden hebben, kun jij je nou voorstellen dat die mkb’ers ons nog steeds maar zo beperkt weten te vinden?”

drinks6

Er zijn nog geen reactie op dit artikel↓

Bart Brouwers

Mede-oprichter en mede-eigenaar van Media52 BV, uitgever van e52.nl - @brewbart op Twitter.

> Bekijk alle artikelen van Bart