Otis Insight maakt roeien zichtbaar voor coach en publiek


Door Corine Spaans
  • 15 maart 2017

“Roeien is een interessante sport, maar geen kijksport zoals voetbal of Formule 1. Het is een soort van kip en het ei situatie, omdat zo slecht te zien is wat er op het water gebeurt.” Kenneth Besamusca was in zijn studententijd een roeier die 14 keer per week trainde, nu maakt hij samen met zijn ex-coach Peter Kolsters en Sybren Zwetsloot een product dat real time de boten volgt en per roeihaal de versnelling meet. Hiermee hebben ze een oplossingen voor het publiek én de coaches. Otis Insight neemt deel aan deze editie van HighTechXL.

“Het lijkt niet zo, maar roeien is een heel technische sport”, zegt Kenneth. “Je moet als roeiteam zorgen dat je met elkaar de meest krachtige en efficiënte halen door het water maakt. Je kunt wel acht enorm grote gasten in een roeiboot zetten maar daarmee ga je niet sneller. Het gaat niet zozeer om spierkracht maar hoe goed je met zijn achten, vieren of met hoeveel je dan ook in een boot zit, samenwerkt. Hoe goed je op detailniveau, op de milliseconde met elkaar de juiste timing vindt. En dat is wat hebben wij gemaakt, een coachmonitor waarmee coaches die timing kunnen zien, zodat ze daarop kunnen trainen.”

Het idee kwam van Peter (36), die hoofdcoach was bij verschillende roeiverenigingen. Hij wilde zo efficiënt mogelijk training geven. Dat is lastig als je van vier boten tegelijk met vier stopwatches de tijd bij moet houden, heen en weer moet fietsen en met een megafoon moet coachen, vertelt Kenneth (31). “En als de coach efficiënter wordt dan wordt de ploeg dat ook.” Toen Peter zijn idee kreeg, was hij trainer van Sybren, een 25-jarige student toegepaste fysica aan de TU Delft. Dat was in 2015 en begin 2016 bouwde Sybren en Peter samen het eerste prototype van Row4.

Vorig jaar november vroegen Peter en Sybren aan Kenneth om het team te versterken. Daar hoefde hij nog geen vijf minuten na te denken. “Dit doen is vergelijkbaar met een roeiteam. Het is keihard trainen en je bent echt onderdeel van het geheel. Als jij een keer verstek laat gaan, laat je je team in de steek.” Als subsidieadviseur voor de R&D van technische bedrijven staat hij vaak aan de zijlijn, de klant bepaalt. “Bij Otis Insight is het zo dat als ik iets niet doe, het niet gebeurt.” Het is zijn taak te zorgen dat Sybren zijn technische werk kan doen, vertelt Kenneth. “Sybren is hier full time mee bezig. Hij is hier, op de Campus, 7 dagen per week meer dan 10 uur per dag om alles mogelijk te maken. Eigenlijk is hij de enige die echt weet hoe het werkt”, lacht Kenneth. “Als afgestudeerd filosoof weet ik hoe je de ideeën van een ander overbrengt. En mijn ervaring als subsidieadviseur helpt ook.” Dat adviseren doet hij nog voor twee dagen in de week, want “de hypotheek moet ook betaald worden” al hoopt hij binnenkort als adviseur te kunnen stoppen.

Sybren aan het werk op de Campus

Sybren aan het werk op de Campus

Hun product is een met zuignappen aan de boot bevestigd hoesje waarbinnen een meetsysteem zit. Dit systeem verstuurt signalen naar een apparaatje dat de signalen zichtbaar maakt op een scherm. Er is een kleine, handzame tablet voor coaches, waarop de ‘droge’ informatie te zien is. Dezelfde informatie kan naar een groot scherm gestuurd worden, zodat het publiek informatie krijgt over racende ploegen. Zo kunnen zowel coach als toeschouwers live zien wat de positie van de boten is, waar ze varen en wat de verwachte eindtijd is. “Vaak ziet het publiek alleen maar de laatste meters van de wedstrijd.”

Tijdens de Heineken Roeivierkamp in Amsterdam, afgelopen weekend, testten ze hun product. Zo’n regatta is te vergelijken met een allround wedstrijd schaatsen. “Alleen zijn alle afstanden gedeeld door twee omdat roeien twee keer zo langzaam gaat als schaatsen”, legt Kenneth uit. Er is een 2,5 kilometer wedstrijd gevolgd door de sprint van 250 meter op zaterdag en ‘s zondags zijn de 5 kilometer en de 750 meter. Sybren printte met zijn 3D-printer 30 hoesjes en maakte ze klaar om getest te worden. Dat testen ging gepaard met ups en downs en niet helemaal zoals Kenneth had gehoopt. “Zeker niet omdat het bij mijn oude roeivereniging was. We weten wat er mis ging, dus we moeten weer een stapje terug de ontwikkeling in.”

DSC_2120Wat hun product uniek maakt is dat het ook de versnelling van de boot per haal laat zien, in een grafiek. Met GPS laten andere producten ook de positie van de boot zien, maar de verbinding met die versnelling is essentieel, zegt Kenneth. “Die is zo belangrijk omdat bij roeien degene wint die bij iedere haal zijn boot het beste weet te versnellen. In een grafiek kan de coach ook zien waar het iets minder goed gaat, bijvoorbeeld als de grafiek te snel afvlakt of als er een hobbeltje in zit.”

Tijdens HighTech XL leerden ze de markt te verkennen en hun ideeën te valideren. “We weten dat we in Nederland wel wat kunnen, maar deze roeimarkt is redelijk beperkt. Er zijn geen 10 miljoen mensen in Nederland die roeien en die daar 10.000 euro per maand aan uitgeven. Gelukkig is er in Amerika een grotere markt. In Europa en Amerika samen zijn 5.000 roeiverenigingen en die organiseren bij elkaar ongeveer 10.000 wedstrijden per jaar. Dus dat is een mooie niche markt. We verkopen ons product voor 1000 euro per set. Met 5.000 verenigingen en 2 sets per vereniging heb je het over een potentiële markt van 10 miljoen. En die wedstrijden zijn er ieder jaar opnieuw. Dat tikt wel aan.”

Morgen is HighTech XL afgerond. Kenneth kijkt ernaar uit. “We hebben de pitch en de presentatie al zo vaak geoefend dat ik er nu wel aan toe ben om het te gaan doen. Hieraan meedoen was een gouden kans maar na drie maanden ben ik het elke week moeten afleveren van ‘deliverables’ ook wel moe. Maar goed, het is ook niet voor niets een business accelerator.”

Hij reisde elke week drie keer op en neer van Amsterdam naar Eindhoven, ook dat hoeft na donderdag niet meer. Ze zoeken een onderkomen voor hun bedrijf in de buurt van Den Haag. Dat is logischer, vindt Kenneth. “Roeien is hier in de omgeving geen grote sport, in de Randstad is het veel groter. En omdat onze markt internationaal is, willen we dichtbij Schiphol zitten.”

Eerst concentreren ze zich op de Nederlandse markt. Kenneth: “Met de Roeivierkamp van afgelopen weekend is ook het roeiseizoen gestart. Het is zaak om bij zoveel mogelijk verenigingen aan tafel te komen en die Nederlandse roeimarkt te veroveren. Daarna kijken we naar het buitenland.” Ook zijn er plannen voor andere sporten zoals kajakken, kanoën en zeilen.

“Er zijn veel mensen die denken: ja het zal wel met dat roeien. En daar hopen wij verandering in te brengen”, zegt Kenneth. “Wie weet zendt Studio Sport in de toekomst wel iedere week roeiwedstrijden uit.”

XL Day op donderdag 16 maart in het Klokgebouw in Eindhoven is gratis bij te wonen. Bestel hier een ticket.

Hoofdfoto: Kenneth Besamusca in zijn roeitijd, vierde van voren (2010)

 

Geen reacties

Meld je aan of log in om te reageren