Parkeren in Meerhoven lijkt ’n sinecure


Door Pieter Hendrikse
Leestijd ± 3 minuten

Pieter Hendrikse beziet “Vanaf De Hovenring” de gebeurtenissen in en soms ook buiten Eindhoven. Hij doet dat zowel vanuit zijn eigen expertise (onderwijs, sociaal/cultureel domein) als in een vrije rol.

'De wijk kent parkeeroverlast en kennelijk nog niet zo'n beetje ook'

Inmiddels zie je her en der in deze mooie moderne Eindhovense wijk auto’s keurig geparkeerd met een flinke poster op de voorruit. Die laat aan duidelijkheid weinig te wensen over. Bewoners zijn het kennelijk spuugzat om de bescheiden parkeervoorzieningen in de wijk te delen met al te zuinige bezoekers van Eindhoven Airport.

Één van de economische flyers in Brainport, ooit bekend als ’t vliegveldje Welschap, trekt heel veel volk. Vooral vakantievierende vrolijkerds die goedkoop gebruik wensen te maken van de geneugten van mondialisering in de lucht. Eindhoven Airport is de gateway naar zon, citytrips en overig modern vertier buitenslands. Debatten over brexit, frexit en soms zelfs nexit ten spijt: de luchtvaart zonder grenzen is hier razend populair.

Van heinde en verre komen de reizigers, naar hun zeggen onder meer vanwege de Brabantse gemoedelijkheid in en om de luchthavenhal. Hoe veel clichématiger wil je het hebben?! En het gemak dient ook in dit verband de mens: auto svp parkeren om de hoek, en bij voorkeur gratis. Meerhoven, grenzend aan de hub is daarvan het ongewillige slachtoffer.
Met de blik van vooruitgang op nul is de wijk ooit ontworpen als autoluwe wijk. Voetganger, fietser en OV kregen het primaat. Het aantal parkeerplaatsen voor auto’s is navenant: zeer beperkt. De groei van de luchthaven is later op gang gekomen dan de ontwerpers van Meerhoven konden voorzien.

Geen nood: er is inmiddels ’n rijkdom aan parkeerplaatsen rond het vliegveld gerealiseerd. Wel betalen svp als gebruiker. En dat is kennelijk nèt teveel druk op het reisbudget van menigeen. En dus wordt er af en aan geparkeerd in de woonwijk.

Tot op heden verzuimt het gemeentebestuur rigoreuze maatregelen te treffen. De busverbinding kent geen oponthoud en parkeerplaatsen zijn onbeperkt gratis voorhanden. Belangenorganisaties van bewoners trekken al jaren tevergeefs aan de bel. Ingezonden stukken in de krant en protestacties helpen niet.

De oplossing kan uitsluitend gevonden worden via APV of ’n andere bestuurlijke maatregel. Betaald parkeren invoeren voor ieder die niet in Meerhoven woonachtig is, dan wel anderszins ’n vergunning verdient.Dat veronderstelt moed bij de locale politici. Die ontbreekt vooralsnog. Betaald parkeren in ’n paar straten nabij ’n bushalte is na ’n kleine enquete  het enige wat ambtelijk is  bedacht. Het waterbedeffect dat daardoor ontstaat is ten gemeentehuize kennelijk niet bekend.

De posters ogen als ’n beschaafd signaal. Elders in de wijk zijn er intussen ernstiger vormen van eigenrichting gepraktiseerd, waar de parkeerders vast niet van hebben kunnen genieten. Niet goed voor het leefmilieu, noch voor dat van bewoners noch van reizigers.

De explosieve groei van Eindhoven Airport vormt één van de succesnummers van Brainport. Het woonmilieu voor inwoners is ’n basisingrediënt voor de duurzaamheid van dit succes. En dus niet vergeten, vooraleer de ergernis buitenproportioneel wordt!


Pieter Hendrikse

Pieter Hendrikse is columnist voor E52. Hij schrijft onder meer over onderwijs en het sociaal-/culturele domein. Klik op de link hieronder voor al zijn columns en een interview met deze columnist.

> Bekijk alle artikelen van Pieter

Geen reacties

Meld je aan of log in om te reageren